Wat zie ik nu ? 'Verstoringen'

Gestart door hiskodevries, april 13, 2016, 13:29:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Ja dat zie je inderdaad goed. de 'soortgroep'  verstoringen met, op dit moment, 3 soorten.
Onze gebruikers komen veel in het veld en kunnen, zeker als ze gebruik maken van een invoer app, ontzettend precies een verstoring met foto vastleggen.
Het is nog volstrekt experimenteel maar als dit aanslaat kunnen we meer soorten van verstoring gaan vastleggen.

Gebruikers van obsmapp moeten bij instellingen kiezen voor 'verversen stamgegevens'  waarna ze de soortenlijst 'verstoringen' kunnen downloaden.
iObs en WinObs gebruikers moeten hun app opnieuw installeren.

Uiteraard: Bij gevaarlijke situaties 112 bellen .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Mmm, is het de bedoeling dat waarnemers straks allerlei mountainbikers die toevallig op een wandelpad fietsen gaan invoeren, als "wild-crosser" compleet met foto's en beschrijving?
Dan voorzie ik toch wat problemen... Voor een melding van een dumping van (drugs-)afval kan het wel nuttig zijn.
   
Groetjes,

Frank van de Putte

hiskodevries

Wild crosser. Dat zijn gemotoriseerde wielrenners.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

En die worden dan met foto, + kenteken aan de schandpaal genageld op Waarneming.nl?
En komt er dan een advocaat-admin die deze overtredingen gaat "valideren" ?  ;D
(+ een nieuw forum-onderdeel; Determinatie natuurovertreders, "Onbekende motorcrosser Veluwe, op Suzuki, graag de naam" )

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

#4
Hoewel ik de kanttekeningen en twijfel van Frank wel onderschrijf, denk ik dat dit wel een goed idee is.
Zeker als hierbij ook een samenwerking aangegaan wordt met relevante autoriteiten (zie het dan als meldpunt voor dergelijke misstanden, waarvan de gegevens naar politie of boa's doorgestuurd kan worden).

Ik wil bij deze alvast een voorstel doen voor mogelijke toevoegingen van soorten aan deze soortgroep (naam/verwoording moet misschien nog over gedacht worden en ze zijn misschien ook niet allemaal even goed toepasbaar):

       
  • uitsteken/verwijderen/diefstal (zeldzame) <edit>beschermde</edit> planten
  • jacht/stroperij/eieren rapen
  • vergiftiging (bijv. roofvogels)
  • loslopende huisdieren (honden/katten) (waar dat niet is toegestaan)
  • personen in afgesloten gebied (Rustgebied/kwetsbaar gebied/buiten de paden)
  • verstorende (bouw)werkzaamheden (oeverzwaluwen, zeldzame planten, broed-/rustplaatsen)
  • (illegale) houtkap
  • geluidsoverlast in rustgebied
De eerste waarneming in deze groep is reeds geplaatst: http://waarneming.nl/waarneming/view/116448502
Deze roept mijns inziens wel een kanttekening op voor deze soortgroep. Ik denk namelijk dat we ons vooral op de natuur moeten richten. "reguliere" vuildump in de stad lijkt me niet waar deze optie voor bedoeld is.

Ook de homepage http://waarneming.nl/?g=30 is denk ik redelijk zinloos, of gaan we zeldzaamheid van verstoringen instellen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

#5
Ik kwam op het idee omdat ik een tweet voorbij zag komen om een app te installeren om motorcrossers in de natuur te melden te installeren. Wij hebben 4500 gebruikers van mobiele apps. 1+1=2
Dit idee is mogelijk financieel interessant als we voldoende verstoringen registreren waardoor we partijen die daar mee te dealen over de streep kunnen trekken.

inderdaad is het wel uitkijken dat het geen schandpaal circus gaat worden, daarom zullen een aantal voorstellen van Slechtvalk ook niet gehonoreerd worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Marcel, dit heeft niets met het onderwerp te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van de Putte

Tsja het idee is wel goed, maar juridisch lijkt het me lastig, je mag natuurlijk geen foto's van personen of voertuigen gaan vertonen op een openbare site, onder het kopje "natuurovertreder"
Maar ook opmerkingen in het commentaarveld kunnen natuurlijk als "laster" worden aangemerkt, bv dumping afval met als commentaar erbij "betreft boer C.Janse, Dorpsstraat 43, een misbaksel van een vent"
En wie gaat dat soort meldingen dan controleren? Kortom ik zou er nog eens goed over nadenken
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 13, 2016, 16:32:39 PM
<cut> daarom zullen een aantal voorstellen van Slechtvalk ook niet gehonoreerd worden.

Geen enkel probleem, daarom waren het ook vooral suggesties en geen wensen ;)

@optilete
Uiteraard doelde ik niet op het opruimen van invasieve exoten en/of schadelijke dieren/planten, maar over beschermde dieren en planten (ik heb daarom ook mijn initiële post op dit gebied aangepast). Het lijkt me dat de wet daar wel redelijk duidelijk over is, wat hiermee bedoeld wordt. Discussies over de wet horen niet hier maar in de politiek plaats te vinden. ;)

Citaat van: Frank van de Putte op april 13, 2016, 17:17:33 PM
Tsja het idee is wel goed, maar juridisch lijkt het me lastig, je mag natuurlijk geen foto's van personen of voertuigen gaan vertonen op een openbare site, onder het kopje "natuurovertreder"
Maar ook opmerkingen in het commentaarveld kunnen natuurlijk als "laster" worden aangemerkt, bv dumping afval met als commentaar erbij "betreft boer C.Janse, Dorpsstraat 43, een misbaksel van een vent"
En wie gaat dat soort meldingen dan controleren? Kortom ik zou er nog eens goed over nadenken

Ik denk dat het juridisch gezien nog wel meevalt. Foto's plaatsen van mensen op openbaar terrein is namelijk in veel meer situaties toegestaan dan veel mensen denken. Hoe dan ook denk ik dat het beter is om slechts het feit te constateren en het rechercheren en opleggen van de kwalificatie "natuurovertreder" of anderszins aan de betreffende autoriteiten over te laten (bovendien, men is onschuldig tot het tegendeel is bewezen!). Het citaat dat je plaatst is niet erg wetenschappelijk en vooral doorspekt met de mening van de (fictieve) waarnemer, het lijkt me dat we het op een meer wetenschappelijk niveau bij de feiten moeten houden. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat in deze de kwaliteit gecontroleerd en gewaarborgd zal worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Frank van de Putte

Misschien is het juridisch wel mogelijk als je al deze meldingen gewoon verbergt voor de normale gebruiker/bezoeker, en foto's en toelichting slechts te zien zijn voor bv een BOA, of de instanties die hier over gaan, terreinbeheerders bijvoorbeeld. Maar ik ben geen jurist, ik weet ook niet precies waar de grens ligt.

In dat geval zou je de melding vrij anoniem kunnen doen, dat is natuurlijk ook een voordeel voor de waarnemer.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

jeroenroelofsen

Dat anoniem/verborgen lijkt me zowiezo wel een goed idee. Daarmee voorkom je dat er een evt heksenjacht tegen de waarnemer/melder ontstaat (wat bijv. in het geval van dumping drugsafval niet ondenkbaar is).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Lowieke

#12
Citaat van: hiskodevries op april 13, 2016, 16:32:39 PM
Ik kwam op het idee omdat ik een tweet voorbij zag komen om een app te installeren om motorcrossers in de natuur te melden te installeren. Wij hebben 4500 gebruikers van mobiele apps. 1+1=2
Dat is nogal zinloos alis die melding via de app niet direct wordt doorgespeeld naar de BOA van dat gebied. Een aantal lokale crossers zijn met naam en toenaam bekend bij de BOAs en landgoedeigenaren maar ze zeggen er niks tegen te kunnen doen totdat ze deze lieden zelf staande houden tijdens de overtreding. Mij werd verteld door de plaatselijke BOAs 112 te bellen als er een crosser in het bos is. Voor die andere gevallen bel ik met de terreinbeheerder of stuur hem een mailtje met exacte lokatie.

Geen idee of XTC dumpers achter melders aangaan, lijkt me niet zolang ze niet op heterdaad betrapt werden.  Doen ze dat wel en weten ze dat dergelijke info via wn.nl verspreidt wordt dan zijn alle waarnemers die op dat moment in die omgeving actief waren, opgejaagd wild.

BOAs en terreinbeheerders zijn blij met extra ogen in het veld, een aanvuling van wn.nl apps die aan de hand van je lokatie meteen het tel nummer van de terreineigenaar geeft lijkt me handiger. Ik weet alleen niet of ze voor die uitbreiding en onderhoud van de app willen betalen.
Jeroen.

jeroenroelofsen

Citaat van: Lowieke op april 14, 2016, 12:47:42 PM
BOAs en terreinbeheerders zijn blij met extra ogen in het veld, een aanvuling van wn.nl apps die aan de hand van je lokatie meteen het tel nummer van de terreineigenaar geeft lijkt me handiger. Ik weet alleen niet of ze voor die uitbreiding en onderhoud van de app willen betalen.

DAT lijkt me echt nuttig. Dat je in het veld veel makkelijker kan achterhalen bij wie je moet zijn voor vragen/meldingen over dat gebied  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

rudi

soms lopen er vogeltellers van Sovon in de Kropswolderbuitenpolder en elders. Die kun je niet herkennen als zodanig.
In de zelfde polder werden vorig jaar kogels gevonden in de kijkhut, ik heb daar ruim een maand elke dag de boel in de gaten gehouden, uiteindelijk heeft de politie een vader en zoon gearresteerd. Ik had ook wat tips gegeven over een verdacht persoon, haha, die zegt nu geen goeiedag meer tegen mij, hij was het niet. Maar ik ben wel voor melden van  verdachte situaties.
Ik zag er ook een keer 3 kwajongens die even een schotse hooglander benaderden in verboden terrein, ik heb ze gewaarschuwd maar ze luisterden niet, ik dacht als er wat gebeurd, eigen schuld dikke bult. achteraf had ik de politie kunnen bellen.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

hiskodevries

Jeroen en lowieke. Geen enkele instantie gaat met je in zee als je geen data hebt om aan te tonen dat het systeem kan werken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Dat betwist ook zeker niet Hisko, maar denk wel dat je het ook voor de waarnemer veilig moet proberen te houden. Je stelt in sommige gevallen nogal ernstige misdrijven aan de kaak. Dat kan gevolgen hebben voor de waarnemer. Niet alleen bijvoorbeeld opgeroepen worden als getuige (mocht het tot een strafzaak komen), maar ook wat ik eerder schreef, eventuele nare gevolgen als de "dader" verhaal komt halen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

FrankK

Citaat van: hiskodevries op april 13, 2016, 13:29:44 PM
Ja dat zie je inderdaad goed. de 'soortgroep'  verstoringen met, op dit moment, 3 soorten.
Onze gebruikers komen veel in het veld en kunnen, zeker als ze gebruik maken van een invoer app, ontzettend precies een verstoring met foto vastleggen.
Het is nog volstrekt experimenteel maar als dit aanslaat kunnen we meer soorten van verstoring gaan vastleggen.

Gebruikers van obsmapp moeten bij instellingen kiezen voor 'verversen stamgegevens'  waarna ze de soortenlijst 'verstoringen' kunnen downloaden.
iObs en WinObs gebruikers moeten hun app opnieuw installeren.

Uiteraard: Bij gevaarlijke situaties 112 bellen .

Ligt het aan mij, maar ik kan de soortgroep/lijst niet vinden in iObs.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze


FrankK

#19
Citaat van: optilete op april 17, 2016, 17:01:27 PM
Citaat van: hiskodevries op april 13, 2016, 13:29:44 PM
iObs en WinObs gebruikers moeten hun app opnieuw installeren.
Wel opnieuw geinstalleerd?

app ge reset - geen resultaat
app ge delete en opnieuw er op gezet - idem
als je naar lijsten gaat staat het er niet tussen
iObs versie 2.5.2 laatste update 24 mrt 2016
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

hiskodevries

Blijkbaar zitten de soortgroepen in iObs in de programmatuur gebakken .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

FrankK

Citaat van: hiskodevries op april 18, 2016, 07:41:06 AM
Blijkbaar zitten de soortgroepen in iObs in de programmatuur gebakken .

Met mijn digibeten kennis lijkt het dat in iObs middels de lijsten een downloadlink naar de soortgroep zit.
Maar wellicht zeg jij hetzelfde.
Hoe nu verder?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

hiskodevries

Frank, wachten op een update van iObs.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frans Langelaan

Dit lijkt op een idee waar ik al een tijdje mee rondloop, ingegeven door de recente bezuinigingen en daaruit voortgevloeide reorganisatie van Landschap Noord-Holland.

In de nieuwe organisatie is het de bedoeling dat de afgeslankte groep boswachters zelf minimaal het veld in gaat en meer dan nu het geval is vrijwilligersgroepen coördineren.

Mijn idee is om informatieondersteuning te geven voor terreinbeheer: kapotte hekken, gedumpt afval, overwoekerde wandel- of ruiterpaden etc. De grote groep waarneming.nl gebruikers zouden dan onder een aparte soortgroep bv. "Terreinbeheer" foto's kunnen plaatsen van bv. een kapot hek met daarbij de exacte locatie en nog wat beschrijvende tekst. Terreinbeheerders (boswachters of vrijwilligers) kunnen dan op gebied zoeken (of op een lijst van gebieden of op gebieden van een bepaalde beheerder) naar waarnemingen van de soortgroep terreinbeheer en zo een werklijst opstellen voor de vrijwilligersgroepen, met als extra voordeel dat in principe heel veel informatie op voorhand gehaald kan worden uit de bijgeplaatste foto's, hetgeen weer handig is om te bepalen welke materialen meegenomen moeten worden. Het lijkt me bruikbaar voor alle terreinbeheerders, bijvoorbeeld de 12 landschappen, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.

Het is zomaar een idee, en ik heb het nog niet besproken met de boswachters hier. Het zou dus een "oplossing" kunnen zijn voor een probleem dat niet bestaat.

Anyway, dit lijkt me een geschikte plaats om het te melden.
Groet,
Frans.

hiskodevries

Frans, uitstekend idee. Breng mij in contact met de bazen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frans Langelaan

Ga ik doen. Ik ga de bazen eerst op de hoogte stellen van mijn idee, zodat ook zij weten waar het over gaat  ;). Ik hou je op de hoogte.
Groet,
Frans.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

iwein

Vandaag voor de eerste keer een melding gemaakt betreffende motorcrossers. De opzet lijkt me goed maar ik zou het wel prettiger vinden als mijn naam bij dergelijke meldingen niet voor iedereen zichtbaar is ;-) Ik kan mij voorstellen dat waarnemers dergelijke meldingen niet willen ingeven om deze reden.

Groetjes,
Iwein

Frans Langelaan

Hisko,
wat betreft het item terreinbeheer: vandaag de betreffende boswachter gesproken van Landschap Noord-Holland en ik begreep van hem dat LNH hier nog vóór het einde van het jaar iets mee wil doen. De boswachter heeft er zelf geen tijd voor. Het zal door een afdeling van het hoofdkantoor opgepakt gaan worden.
Ik ken die mensen verder niet, maar neem aan dat zij tzt met iemand van jullie contact opnemen.
Groet,
Frans.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0