Krabsporen België

Gestart door woen, april 11, 2016, 10:30:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen


Hallo allemaal,


Een aantal jaar geleden had ik deze sporen al eens gevonden. Nu was ik er weer en heb duidelijkere foto's gemaakt. Er waren nu veel meer en verse sporen te vinden. Das zit in het gebied, vos ook. Wilde kat en wolf zijn ook waargenomen. Iemand een idee welk soort dit kan zijn? Ik zit zelf aan das te denken maar weet het niet zeker.


Alvast bedankt!

http://waarnemingen.be/waarneming/view/116364583
Groeten,

Jeroen

Rob Koelman

#1
Lijkt mij een (boom)marter. Spechten maken ook dit soort krassen, maar die zijn drietenig...

Hieronder de foto's bij de waarneming:





Met vriendelijke groet, Rob

woen

Boommarter komt er ook voor inderdaad! Helemaal niet aan gedacht. Er heeft op die plek ook een wildcamera gehangen van een instantie, geen idee welke helaas.
Groeten,

Jeroen

peterv

waarom geen krabsporen van een das?
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op april 11, 2016, 19:49:08 PMwaarom geen krabsporen van een das?

Aan de hand van de afgebeelde euro kun je berekenen dat de krabsporen ongeveer 34 mm breed zijn. Dat is wel erg klein voor een das...
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Lijkt mij gezien de breedte toch duidelijk das en plaatsing van de nagels toch duidelijk das.

Groeten Ronald.

Rob Koelman

Citaat van: ronris op april 11, 2016, 19:55:17 PMLijkt mij gezien de breedte toch duidelijk das en plaatsing van de nagels toch duidelijk das.

Hoe zie jij aan deze sporen de plaatsing van de nagels?

Een dassenprent is ongeveer 50-55 mm breed. Dat is toch wel een stuk breder dan wat de krassen op de foto's laten zien...
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op april 11, 2016, 20:00:47 PM
Citaat van: ronris op april 11, 2016, 19:55:17 PMLijkt mij gezien de breedte toch duidelijk das en plaatsing van de nagels toch duidelijk das.

Hoe zie jij aan deze sporen de plaatsing van de nagels?

Een dassenprent is ongeveer 50-55 mm breed. Dat is toch wel een stuk breder dan wat de krassen op de foto's laten zien...
een das heeft 5 nagels, bij een afdruk van een das in bijvoorbeeld nat zand of bij afdrukken bij het graven van bijvoorbeeld een hol of latrine zie je de afdruk van de binnenste nagel (duim) bijna niet in de afdruk terwijl de overige 4 nagels een bijna gelijke lengte tonen zoals ook zichtbaar op dit stammetje.
Dus qua breedte kan je er nog zeker 1 euro bijrekenen en kom je aardig in de buurt, het prentje van een marter boom, of steen haalt het hier niet bij.

groeten Ronald.

Rob Koelman

Citaat van: ronris op april 11, 2016, 20:39:53 PMDus qua breedte kan je er nog zeker 1 euro bijrekenen en kom je aardig in de buurt, het prentje van een marter boom, of steen haalt het hier niet bij.

Ik vind de stelling dat de poot van het dier dat de krassen achter heeft gelaten 'zeker een euro' breder zou zijn dan wat nu te zien is niet aannemelijk. Ben dus niet overtuigd...

Houdt er rekening mee dat marters die grip zoeken op een boomstam hun tenen spreiden...
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op april 11, 2016, 20:46:25 PM
Citaat van: ronris op april 11, 2016, 20:39:53 PMDus qua breedte kan je er nog zeker 1 euro bijrekenen en kom je aardig in de buurt, het prentje van een marter boom, of steen haalt het hier niet bij.

Ik vind de stelling dat de poot van het dier dat de krassen achter heeft gelaten 'zeker een euro' breder zou zijn dan wat nu te zien is niet aannemelijk. Ben dus niet overtuigd...

Houdt er rekening mee dat marters die grip zoeken op een boomstam hun tenen spreiden...
Waar ik dan weer niet overtuigd van ben dat een boommarter van 1,2 kilo zwaar deze sporen kan achterlaten op een boomstam, zo te zien is hier aardig kracht uitgeoefend en op een liggende boom lijkt het mij in het geheel niet noodzakelijk dat een boommartertje hier grip moest zoeken, die gaan als een raket een boom in zonder sporen achter te laten. 

Groeten Ronald.

Rob Koelman

Citaat van: ronris op april 11, 2016, 23:02:15 PMWaar ik dan weer niet overtuigd van ben dat een boommarter van 1,2 kilo zwaar deze sporen kan achterlaten op een boomstam, zo te zien is hier aardig kracht uitgeoefend en op een liggende boom lijkt het mij in het geheel niet noodzakelijk dat een boommartertje hier grip moest zoeken, die gaan als een raket een boom in zonder sporen achter te laten.

Nee dus! Boommarters/steenmarters laten wel degelijk 'krassen' na als ze een boomstam beklimmen...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op april 11, 2016, 23:16:00 PM
Citaat van: ronris op april 11, 2016, 23:02:15 PMWaar ik dan weer niet overtuigd van ben dat een boommarter van 1,2 kilo zwaar deze sporen kan achterlaten op een boomstam, zo te zien is hier aardig kracht uitgeoefend en op een liggende boom lijkt het mij in het geheel niet noodzakelijk dat een boommartertje hier grip moest zoeken, die gaan als een raket een boom in zonder sporen achter te laten.

Nee dus! Boommarters/steenmarters laten wel degelijk 'krassen' na als ze een boomstam beklimmen...  B)
maar niet deze.

grunsven

Om het nog lastiger te maken. Waarom is het geen wasbeer? die hebben wel vijf tenen maar maken krabsporen met vier nagels, zijn vrij algemeen in de Ardennen en het formaat lijkt me ook aardig kloppen.
Zou ik zo 123 niet uit durven sluiten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rob Koelman

#13
Citaat van: grunsven op april 12, 2016, 09:09:54 AMOm het nog lastiger te maken. Waarom is het geen wasbeer?

Wasbeer had ik nog niet aan gedacht. Heb ik verder ook geen ervaring mee.

Ik heb even op papier vier lijntjes getrokken met de buitenste lijntjes 34 mm apart (de berekende afmeting van de series krassen op de foto). Het resultaat komt in mijn beleving zeer goed overeen met wat je in het veld ziet op bomen waar marters in zijn geklommen.

Bij dit soort sporen zou je voor meer zekerheid eigenlijk een cameraval moeten plaatsen. Dan verraad de dader zich uiteindelijk vanzelf wel...

Hieronder ter illustratie nog even een foto van (oude) nagelkrassen op een nestboom van boommarter. Helaas geen schaalaanduiding...


Met vriendelijke groet, Rob

woen

Helpt het als ik zeg dat het om een liggende boom gaat die duidelijk al meerdere jaren als krabpaal gebruit wordt?
Groeten,

Jeroen

jva

#15
Zit er toevallig een dassenburcht in de buurt voor zover je weet? Ik zou een speelboom voor jonge dassen vooralsnog ook niet uit durven sluiten...

Als je er in de buurt woont; een cameraval erop zetten zoals Rob ook aangeeft en je hebt wellicht binnen een aantal weken uitsluitsel.
Jelle