keuring van waarnemingen

Gestart door ratje, april 11, 2016, 10:23:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Maar weer eens dezelfde vraag: Wie keurt mijn waarnemingen? er zit blijkbaar verschil in het keuren van waarnemingen. Bij dezelfde soorten is er verschil in het al dan niet afvinken. De door mij momenteel gedane waarnemingen zijn bedoeld voor Natuurmonumenten ivm mijn vergunningen.  Zij hebben een overeenkomst met waarneming en moeten deze vondsten dus doorkrijgen. Ik stel het op prijs als deze vraag beantwoord kan worden met de reden van niet beoordelen. Zodat ik dit probleem (alweer) bij NM voor kan leggen

ElzeD

Ik ben nog niet zo lang admin maar dit is zeker niet de eerste keer dat ik me verbaas over het gedrag van waarnemers.
vinkjes zetten gebeurd door vrijwilligers in hun vrije tijd en kost heel veel tijd.
Vaak is de hoeveelheid aangeleverde informatie zeer miniem (dat zou de waarnemers immers maar tijd kosten) en soms heb je ook wel eens wat anders te doen.
Mocht het dus nodig zijn voor een of ander project neem dan op een andere toon contact op en zorg ook voor afdoende informatie zodat het snel teruggezocht kan worden.
Alleen je naam voldoet niet   namen en rugnummers graag.

Hoop dat een ieder die het aangaat dit ook in zijn oren knoopt.

Groeten,  Elze

Albert-Willem Hummel

Een simpel berichtje naar een admin had toch ook kunnen volstaan?  :rolleyes:

grietaf

Hallo Hannie,
Ik ben al wat langer admin dan Elze en wil een poging doen om het uit te leggen.
Ik heb gekeken naar jouw waarnemingen van de laatste tijd en die zijn in ieder geval voor mij veel te moeilijk om er een oordeel over te hebben, dus helaas, die kan ik niet van een vinkje voorzien. Dat zal trouwens voor meer admins gelden.
Je schrijft dat bij dezelfde soort verschil is bij het afvinken: soms wel, soms niet. Kan dat komen doordat er de ene keer wel en de andere keer niet een foto bij staat? Zonder foto kúnnen we namelijk niet eens valideren.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Grieta.

ratje

Citaat van: ElzeD op april 11, 2016, 16:19:59 PM
Ik ben nog niet zo lang admin maar dit is zeker niet de eerste keer dat ik me verbaas over het gedrag van waarnemers.
vinkjes zetten gebeurd door vrijwilligers in hun vrije tijd en kost heel veel tijd.
Vaak is de hoeveelheid aangeleverde informatie zeer miniem (dat zou de waarnemers immers maar tijd kosten) en soms heb je ook wel eens wat anders te doen.
Mocht het dus nodig zijn voor een of ander project neem dan op een andere toon contact op en zorg ook voor afdoende informatie zodat het snel teruggezocht kan worden.
Alleen je naam voldoet niet   namen en rugnummers graag.

Hoop dat een ieder die het aangaat dit ook in zijn oren knoopt.

Groeten,  Elze
En ook goedenmorgen. WIe is Elze? Mij  niet bekend dat je admin bij de paddenstoelen bent. De toon die je gebruikt vind ik nou niet bepaald gebruiksvriendelijk. Ik heb mijn regels nog eens nagelezen en er staat niet een verkeerd woord in. Even toelichten. Vragen die ik in het verleden stelde werden met enkele regelmaat gewoon  niet beantwoord. Vandaar mijn vraag naar een duidelijk antwoord. Is dit duidelijker?
Ik weet dat een admin veel werk heeft, maar admin worden doe je niet zomaar........Er wordt wel eens vergeten dat iemand die een waarneming doet ook zijn werk eraan heeft. Aanleveren van micr. gegevens kost ook tijd en als je dan ziet dat er niets mee gebeurt motiveert dit op den lange duur niet om door te gaan. Tevens het verschil dat een waarnemer een waarneming (zonder foto, wordt goedgekeurd) invoert, ik dezelfde waarneming op dezelfde locatie doe (met foto, wordt niet afgevinkt). Ook bij mijn vraag heirover wordt er gewoon geen antwoord gegeven.  Vandaar ook dat ik alleen nog maar voor NM invoer ivm vergunningen.
Ik vind de laatste zin nu niet van respect naar forumleden getuigen. Zal aan mij liggen
Je zou bang worden om iets verkeerd te zeggen ??? ???

ratje


ratje

#6
Citaat van: grietaf op april 11, 2016, 16:58:42 PM
Hallo Hannie,
Ik ben al wat langer admin dan Elze en wil een poging doen om het uit te leggen.
Ik heb gekeken naar jouw waarnemingen van de laatste tijd en die zijn in ieder geval voor mij veel te moeilijk om er een oordeel over te hebben, dus helaas, die kan ik niet van een vinkje voorzien. Dat zal trouwens voor meer admins gelden.
Je schrijft dat bij dezelfde soort verschil is bij het afvinken: soms wel, soms niet. Kan dat komen doordat er de ene keer wel en de andere keer niet een foto bij staat? Zonder foto kúnnen we namelijk niet eens valideren.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Grieta.


Hoi Grieta,
Ik begrijp dat sommige waarnemingen lastig zijn omdat deze minder bekend zijn. Dat begrijp ik heel goed. Vreemd vind ik het wel dat bij de bekende soorten je toch een foto moet plaatsen. Je maakt dan uiteindelijk alleen maar een foto voor Waarneming, omdat je er bijvoorbeeld al een dozijn hebt.
Ik zal een duidelijk voorbeeld noemen Grasknikkertje (anamorf) -]Phomatospora dinemasporium anamorf door mij gemeld op maandag 4 april (wordt niet goedgekeurd)

Deze vondst wordt ook door Willy Heimeriks gemeld op 6 april en deze wordt wel goedgekeurd. Ik had minder foto's, wat er op moet staan staat erop. Meer hoeft volgens mij niet. Het grappige vind ik dat ik op het forum Willy zelf de naam gegeven heb van die vondst. Misschien is het zo duidelijker waarom ik het verschil in afvinken (nog steeds) niet begrijp.

Ismael

 :'( droevig dat men zich daar nog steeds druk om maakt.. Een vergunning verkrijgen kan nooit afhangen van een groen vinkje op waarneming dat is onzin. Ik krijg zelf ook een vergunning van verschillende organisaties, er is nog nooit gevraangd naar een groene vinkjesljst, wel de jaarlijkse inventarisatie lijst. Organisaties in het algemeen zijn geïnteresseerd in de ontwikkeling van een gebied niet omdat er een speciale paddestoel staat. Wel in het algemeen waarbij je kunt monitoren hoe een gebied zich ontwikkelt. Grasknikkertje zegt bijvoorbeeld niets over de ontwikkeling van een gebied. Meer of minder hanekammen wel. Een hanenkam heeft geen groen vinkje nodig om bij natuurmonumenten toch als geïnventariseerd gezien te worden. Ik neem overigens ook aan dat natuurmonumenten genoeg vertrouwen in jou en je kennis heeft.
Ik wil alleen maar zeggen dat je moet genieten van wat je om je heen ziet en door je  :micro:. Wat maakt het nu uit dat het een vinkje heeft. Ik zie het alleen als invoerlijst voor mijzelf. Ben ik er zelf niet zeker van, voer ik het niet in of soms met een vraagteken omdat de paddestoelen zelf wel mooi waren :blink:. Dat is waarom ik het doe, ze zijn mooi, zowel live als onder de  :micro:.
Ik ben zelf ook admin geweest en weet wat voor werk het is. Er komen zoveel waarnemingen per dag binnen dat je altijd een achterstand hebt. En zoveel waarnemingen waar je niets mee kunt, zoals aangegeven de admins eigen kennis is ontoereikend. Ook moet er een foto bij zijn, hoe kan ik anders weten dat de waarnemer die soort daadwerkelijk gezien heeft ook al heeft hij die honderdduizenden keren ingevoerd met foto. De waarnemer zelf weet voor zichzelf dan wel dat het goed is, maar dat waarneming nu eenmaal een handig invoerportaal is.
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Hannie,
Ik beschouw het invoeren van waarnemingen als het opschrijven in mijn zakboekje. Worden ze goedgekeurd dan is dat mooi meegenomen. Er staan tig waarnemingen van mij in de database met micfoto's die ook niet bekeken zijn of misschien zelfs fout zijn. Daar heb ik vrede mee. Ik heb mijn best erop gedaan. Het kostte me vaak veel energie en tijd maar dat doet het het van de admin's ook. Niemand kan alle soorten kennen en al dan niet van een vinkje voorzien. We doen het immers als hobby!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Ismael op april 12, 2016, 09:58:14 AM
:'( droevig dat men zich daar nog steeds druk om maakt.. Een vergunning verkrijgen kan nooit afhangen van een groen vinkje op waarneming dat is onzin. Ik krijg zelf ook een vergunning van verschillende organisaties, er is nog nooit gevraangd naar een groene vinkjesljst, wel de jaarlijkse inventarisatie lijst. Organisaties in het algemeen zijn geïnteresseerd in de ontwikkeling van een gebied niet omdat er een speciale paddestoel staat. Wel in het algemeen waarbij je kunt monitoren hoe een gebied zich ontwikkelt. Grasknikkertje zegt bijvoorbeeld niets over de ontwikkeling van een gebied. Meer of minder hanekammen wel. Een hanenkam heeft geen groen vinkje nodig om bij natuurmonumenten toch als geïnventariseerd gezien te worden. Ik neem overigens ook aan dat natuurmonumenten genoeg vertrouwen in jou en je kennis heeft.
Ik wil alleen maar zeggen dat je moet genieten van wat je om je heen ziet en door je  :micro: . Wat maakt het nu uit dat het een vinkje heeft. Ik zie het alleen als invoerlijst voor mijzelf. Ben ik er zelf niet zeker van, voer ik het niet in of soms met een vraagteken omdat de paddestoelen zelf wel mooi waren :) . Dat is waarom ik het doe, ze zijn mooi, zowel live als onder de  :micro: .
Ik ben zelf ook admin geweest en weet wat voor werk het is. Er komen zoveel waarnemingen per dag binnen dat je altijd een achterstand hebt. En zoveel waarnemingen waar je niets mee kunt, zoals aangegeven de admins eigen kennis is ontoereikend. Ook moet er een foto bij zijn, hoe kan ik anders weten dat de waarnemer die soort daadwerkelijk gezien heeft ook al heeft hij die honderdduizenden keren ingevoerd met foto. De waarnemer zelf weet voor zichzelf dan wel dat het goed is, maar dat waarneming nu eenmaal een handig invoerportaal is.


Hoi Ismael, een heel leuk verhaal maar ik begrijp niet waarom je dit afsteekt. Dat is/was helemaal niet mijn opmerking. Ik zeg helemaal niet dat de vergunning afhangt van de groen vinkje. Misschien even ietsje beter lezen.
Nog even voor alle duidelijkheid:  Waar het mij om gaat is waarom de ene persoon wel een vinkje krijgt en de andere persoon niet. Terwijl ikzelf de naam genoemd heb aan de ander. Dit is niet voor het eerst dat het gebeurt.Niemand heeft mij de willekeur ooit uit kunnen leggen. Begrijp je nu waar het om gaat????? Niet om jouw verhaal!!!!!! Dat is me inmiddels wel bekend.


Maar het is een rustige periode en nu voelt iedereen zich blijkbaar geroepen om zijn/haar zegje te doen. Ik heb gewoon een eenvoudige vraag gesteld.

ratje

Citaat van: Corryabbink op april 12, 2016, 10:36:23 AM
Hannie,
Ik beschouw het invoeren van waarnemingen als het opschrijven in mijn zakboekje. Worden ze goedgekeurd dan is dat mooi meegenomen. Er staan tig waarnemingen van mij in de database met micfoto's die ook niet bekeken zijn of misschien zelfs fout zijn. Daar heb ik vrede mee. Ik heb mijn best erop gedaan. Het kostte me vaak veel energie en tijd maar dat doet het het van de admin's ook. Niemand kan alle soorten kennen en al dan niet van een vinkje voorzien. We doen het immers als hobby!
Hoi Corry, je hebt gedeeltelijk gelijk, maar ik heet geen Corry  ;D . Ik zou alleen graag een keer antwoord ontvangen waar de willekeur ( sorry voor de woordkeuze) in zitBlijkbaar is het een lastige vraag en komt er een storm van verontwaardiging over je heen.

Ismael

Leuk verhaal he, vind ik ook.
Ik begrijp gewoon niet dat je dat belangrijk vind. Onze meningen daarover zullen altijd verschillen, dat mag ook. Elk jaar als je deze vraag stelt zul dezelfde storm krijgen en dat weet je best.
Groeten Ismaël Wind

Melchior van Tweel

#12
Citaat van: ratje op april 12, 2016, 17:26:46 PM
Nog even voor alle duidelijkheid:  Waar het mij om gaat is waarom de ene persoon wel een vinkje krijgt en de andere persoon niet.
Hannie. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er geen onderscheid gemaakt wordt naar waarnemer. We kijken gewoon alleen naar de waarnemingen. De soorten die we kennen zullen we goedkeuren en andere dus niet. Soms hebben we meer energie en zullen naar meer info vragen of zelf de boeken erbij pakken, maar op andere dagen hebben we daar gewoon even geen zin in en blijven de waarnemingen dus staan. Valideren is vrijwilligerswerk. Ik maak echt geen onderscheid gemaakt tussen waarnemers en van de andere admins heb ik dat ook nog nooit gehoord. Het is in ieder geval niet de bedoeling. Dat soms een waarnemingen van een soort bij een ander wel wordt goedgekeurd en bij jou niet, is dus toeval en niets meer.
Als je er belang bij hebt dat voor een bepaalde vergunning (of project) je waarnemingen goedgekeurd worden, volstaat een simpel (persoonlijk)bericht aan een admin, bijvoorbeeld aan mij. Zolang dat niet teveel wordt, wil ik best een lijstje doorlopen om zoveel mogelijk daarvan goed te keuren. Maar dan moeten er dus wel foto's bij zitten en ik moet die soorten voldoende kennen om ze te kunnen goedkeuren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl