determineren van muizen

Gestart door Eric Molenveld, april 08, 2016, 22:39:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eric Molenveld

Is er een goede determinatietabel voor muizen? Ik sla (te) vaak de plank mis, heb ik gemerkt. Groet van Eric

Douwe van der Ploeg

Levende, bedoel je? Er is een veldgids zoogdieren van Europa, daar staan ze allemaal in. Als je alleen in Nederland bent, kan je ook rustig de soortinfo's doorkijken, daar staan overal wel kenmerken, geloof ik.

Het is goed om eerst te beginnen met de basis: is het een spitsmuis, een woelmuis of een ware muis.
Spitsmuis: erg spitse (kegelvormige) snuit.
Woelmuis: korte staart, oren (deels) in de vacht verstopt.
Ware muis: lange staart, duidelijke oren en ogen.
Douwe van der Ploeg

Eric Molenveld

Ja, ik bedoel levende, en eigenlijk alleen in Nederland.

Theo Linders

Zoiets:

http://www.zoogdierenwerkgroep.be/sites/default/files/zwg/muizen_determinatietabel.pdf

enige soort die mist is de noordse woelmuis, aangezien het een belgische tabel is.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

#4
Het determineren van muizen met een tabel zal voor sommige soorten wel redelijk goed gaan, maar bepaalde groepen - zoals woelmuizen - zijn erg lastig, onder meer doordat er veel variatie bestaat tussen individuen. Om dergelijke soorten goed te leren kennen moet je ze eigenlijk een aantal keer gezien hebben. Het loont daarom om mee te gaan met ervaren onderzoekers als deze ergens aan het vangen zijn. Je kunt ook deelnemen aan een vangactie van bijvoorbeeld de veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging.
Met vriendelijke groet, Rob

Eric Molenveld

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga met de tabel een aantal foto's bekijken en zien of ik er uit kan komen. En een (noordse) woelmuis zal er niet bij zitten, denk ik  ;). Groet van Eric