Veer van Havik, vrouw (4e kj of ouder)

Gestart door fennie, april 09, 2016, 15:35:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

fennie

Hierbij de foto van een ruiveer van een havik.
Het gaat om een broedvogel (ruiveer onder nest gevonden), vandaar dat ik graag de leeftijd van de vogel wil weten. gezien de kleine vensters schat ik 4e kj of ouder.
Ik ben er ook niet helemaal zeker van of de veer van een vrouwtje is.

Hopelijk kan iemand helpen!
Bij voorbaat dank,
Fennie

keesschreven

Hoi Fennie,

Inderdaad een Havik vrouw, 1e handpen (of tweede, niet helemaal zeker). Klopt ook qua timing, ze beginnen nu te ruien. Mannetje P1-2 is kleiner (ca. 17-18 cm).
In inderdaad een adult.
Het eerste kleed (juveniel/2kj ruiveren) heeft dunne bandjes, deze lopen door op de buitenvlaggen, en is meer oranje.
Het tweede kleed (dat geruid wordt bij 3kj) lijkt sterk op adult, de vensters sluiten zich meer (banden worden dikker), maar lopen nog steeds door op buitenvlag.
Adult (geruid door 4kj of ouder) laat geen duidelijke banden op de buitenvlag zien. Mooi egaal grijsbruin, vensters vrij dicht zoals hier.
Deze kenmerken gelden voornamelijk voor de binnenste handpennen. Meer naar buiten worden de banden op de buitenvlaggen sowieso duidelijker.

Er zijn mensen die beweren ook nog 4kj van 5kj en ouder te kunnen onderscheiden door matige bandjes op buitenvlag, maar mijn ervaring is dat dit niet 100% betrouwbaar is.
Ook de bewering dat de veren steeds donkerder en dichter worden, is niet helemaal waar. Sommige zijn na hun 3e kleed al zeer donker, terwijl andere ook lang vrij open vensters kunnen houden.

Leuk dat je nesten bekijkt en ruiveren verzamelt. Dit boek:
Bijlsma R.G. 1998. Handleiding Veldonderzoek Roofvogels. KNNV Uitgeverij
gaat ook hier op in (ook individuele herkenning), maar ik neem aan (op basis van taalgebruik) dat je dit boek al hebt.  ;D
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

fennie

Hartstikke bedankt Kees. Je hebt me twee jaar geleden ook al goed geholpen!
De finesses weet ik zeer zeker niet maar in ieder geval fijn dat ik nu zeker weet dat de veer van een vrouw is en dat ik de leeftijd weet.
Dankjewel,
Fennie