Proef op de som: ♀ veldsprinkhaan onbekend :)

Gestart door Josee, januari 19, 2016, 15:31:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/114085998Veldsprinkhaan onbekend - Gomphocerinae spec. gezien op 2009-07-26 Maastricht - Sint Pietersberg Noord en Encigroeve

Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Wim Bakker

Deze had je al eerder. Niet op de kleur letten..
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Josee

nee de vorige was een dame! Deze heeft ook veel meer roze en ik nam de raad dus mee.


Hoopte natuurlijk op een schouderklopje....  :-\


Dank en fijne avond
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Teruglezend denk ik dat ik je reactie niet goed snapte Wim  :rolleye:  Het is ook echt niet eenvoudig hoor!


Moet ik aan een krasser denken? Ik zie geen zwarte knieën...
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

colossus

Ik ben nog wel benieuwd waarom Kustsprinkhaan hier afvalt. Kan iemand dat nog uitleggen?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Wim Bakker

Als je twijfelt tussen kustsprinkhaan en krasser - wat niet zo gek is omdat de zijkielen recht lijken en de knieën niet donker - dan moet je de volgende vragen beantwoorden:
- waarom is dit een vrouwtje?
- waarom is dit geen nimf?
- zijn de vleugels lang of kort?

Kom je er dan uit?

Een vraag die lastiger is, is waarom vrouwtje Zompsprinkhaan hier afvalt...  8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Josee

Huh  ???  De beoordelaar heeft deze als ♂ aanvaard.. maar wellicht heeft zij de broek aan  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

JohanvantBosch

Citaat van: JoseeMH op maart 11, 2016, 09:26:27 AM
Huh  ???  De beoordelaar heeft deze als ♂ aanvaard.. maar wellicht heeft zij de broek aan  ;D

De beoordelaar heeft waarschijnlijk alleen naar de determinatie gekeken en niet naar het geslacht. Dat laatste schiet er gemakkelijk bij in, is mijn ervaring. B)

Josee

#9
 :o  het zijn net mensen  ;D  Hoe eigenwijs ben ik door te zeggen dat ik toch best wel lange antennen zie en het oog ook mannelijk oogt?  Voor ♀ - danwel ♂ - zomp zijn de vleugels te kort lijkt mij en de vraag: waarom is het geen nimf, dacht ik: ja dat zie je toch, maar gravend in info zou dat verschil ook heel klein kunnen zijn... fijn! Maak het nog maar moeilijker dan het is  :rolleye: 


Erg jammer dat deze dame/heer hier geen noten op haar zang heeft  ::)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

colossus

Citaat van: Wim Bakker op maart 11, 2016, 09:07:10 AM
Als je twijfelt tussen kustsprinkhaan en krasser - wat niet zo gek is omdat de zijkielen recht lijken en de knieën niet donker - dan moet je de volgende vragen beantwoorden:
- waarom is dit een vrouwtje?
- waarom is dit geen nimf?
- zijn de vleugels lang of kort?

Kom je er dan uit?

Een vraag die lastiger is, is waarom vrouwtje Zompsprinkhaan hier afvalt...  8)

Wim, dat is leuke stof voor een moment waarop ik wat meer tijd heb dan nu. Ik ga dat uitzoeken en dan kom ik erop terug! B)

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Wim Bakker

Citaat van: JoseeMHHuh  ???  De beoordelaar heeft deze als ♂ aanvaard.. maar wellicht heeft zij de broek aan  ;D




Gecorrigeerd!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Josee

Aha ik kan gaan rentenieren

Maar een krassertje blijft het ?!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Wim Bakker

Citaat van: JoseeMHAha ik kan gaan rentenieren

Echt niet! Het seizoen begint net. En er liggen nog zoveel mooie soorten op je te wachten in Nederland en Europa   ;D

Citaat van: JoseeMHMaar een krassertje blijft het ?!

Het blijft een dame krasser.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Josee

Dat is toch ook heerlijk rentenieren  ;)
Dank weer en fijn weekend
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

colossus

Citaat van: Wim Bakker op maart 11, 2016, 09:07:10 AM
Als je twijfelt tussen kustsprinkhaan en krasser - wat niet zo gek is omdat de zijkielen recht lijken en de knieën niet donker - dan moet je de volgende vragen beantwoorden:
- waarom is dit een vrouwtje?
- waarom is dit geen nimf?
- zijn de vleugels lang of kort?

Kom je er dan uit?

Een vraag die lastiger is, is waarom vrouwtje Zompsprinkhaan hier afvalt...  8)

Hallo Wim, komt ie:

- De voelsprieten zijn kort, dus een vrouwtje;
- Ik vind het lastig om te zeggen waarom dit geen nimf is. Kun je me daarmee helpen? Als ik het dier zo bekijk vind ik het geen typische nimf op basis van de verhoudingen, maar dat is niet erg wetenschappelijk gezegd zo natuurlijk. :rolleyes:
- De vleugels zijn kort.

Aangenomen dat deze vrouw volgroeid is, begrijp ik dat Kustsprinkhaan met korte vleugels niet meer in aanmerking komt en dat dit een Krasser moet zijn. Zit ik alleen nog met de vraag waarom het niet gaat om een nimf.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Wim Bakker

- aan het achterlijf kun je ook zien dat het een vrouwtje is.
- nimfjes hebben vleugels met alleen lengte-aders, imago's hebben vleugels met een netwerk (uitgezonderd vrouwtje boskrekel).
- de vleugels zijn kort en driehoekig. De vleugels van het vrouwtje zompsprinkhaan zijn iets langer en ronder en de zomp heeft grote eilegkleppen.

Kustsprinkhaan valt af vanwege de vleugellengte, zompsprinkhaan valt af vanwege de vleugelvorm en eilegkleppen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

colossus

Wim, helemaal duidelijk. Bedankt voor je antwoord.

Ben ik nog benieuwd hoe je aan het achterlijf kunt zien dat het een vrouwtje is!

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Wim Bakker

Citaat van: Kees
Ben ik nog benieuwd hoe je aan het achterlijf kunt zien dat het een vrouwtje is!

Zoek de verschillen bij deze wekkertjes!   8)

Mannetje:


Vrouwtje:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

colossus

Het achterlijf van het vrouwtje is langer, in elk geval steken de vleugels er niet voorbij.
Het heeft ook meer zwart dan dat van het mannetje (of is dat specifiek voor Wekkertje?).
Ook zie ik - ik denk - de eilegkleppen van het vrouwtje. Klopt het dat het vrouwtje een inwendige legboor heeft om eieren af te zetten?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper