Wat is dit voor klein, geel, wormachtige beestje?

Gestart door Rayan Majoor, april 04, 2016, 09:44:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik betwijfel of het een worm is (hij heeft namelijk een duidelijk zichtbare kop en lijkt iets als naschuivers te hebben) maar het is in ieder geval een ongewervelde en ik weet niet waar ik anders moet beginnen...
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116086133
onzeker Potworm onbekend - Enchytraeidae indet. gezien op 2016-04-03 Barneveld - Centrum
Foto's:

Toelichting:
Toen ik gras uit een plantenpot aan het halen was, zag ik opeens dit kleine wormachtige beestje op een steen liggen...
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

larve van een dansmug. Deze groep van tererstrische dansmuggen is niet makkelijk, maar ik meen er een Bryophaenocladius in te herkennen vanwege de gele kleur, de bruine kop en het achterlijf met een duidelijk naar beneden gerichte anaalsegment. Soortsnaam is onmogelijk zonder het opkweken tot het adulte stadium.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

interessant... zal hem als Bryophaenocladius onzeker invoeren.
Ik kan alleen nergens vinden wat ze eten (voor het geval ik er nog ooit eentje zou vinden) dus weet niet of ik hem dan op zou kunnen kweken.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Hoe moet ik hem invoeren? Want Bryophaenocladius staat niet bij de muggen...
Mvg Rayan Majoor

Ton van Haaren

Tja, dan moet dat genus worden toegevoegd, maar dat kan ik niet. Dan moet je een verzoek indienen om Bryophaenocladius Thienemann, 1934 toe te laten voegen. Ze behoort tot de familie Chironomidae en subfamilie Orthocladiinae. Dit genus is waarschijnlijk algemeen. Dit kan middels http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.0.
Ik zie wel dat er een lijst is met Bryophaenocladius soorten en ook de verzamelsoort maar blijkbaar komt ze niet voor: http://waarneming.nl/search.php?q=bryophaenocladius&g=0&local=0&sort_lat=0&exact=0

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

waar zou ik dat kunnen aanvragen? Of moeten we gewoon wachten tot iemand die dat toe kan voegen dit leest?
Mvg Rayan Majoor

Ton van Haaren

zie boven, ik heb mijn mail ge-edit. Het is nog onbekend welke soorten we in NL hebben, maar het genus is zeer soortenrijk (Zie Moller Pillot (2013).
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Rayan Majoor

Net reactie gekregen van David Tempelman: volgens hem moet het beestje onder de :micro: om er zeker van te zijn dat het Bryophaenocladius is, dus kan ik hem beter op Orthocladiinae indet. zetten
Mvg Rayan Majoor

Ton van Haaren

dan zal ik maandag tegen david (mijn collega) zeggen dat Bryophaenocladius een gele larve is met een bruine kop.....als ie leeft  ;D ;D  en dat een  :micro:  niet nodig is.
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

Rayan Majoor

Dan zet ik hem weer terug op Bryophaenocladius spec. en ik hoor het wel als er toch iets niet lijkt te kloppen.
Bedankt voor de reactie! :blink:
Mvg Rayan Majoor