Ruige weerschijnzwam?

Gestart door adinda, september 10, 2007, 07:44:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto-1

Was bevestigd op de stam van een Els (naar mijn bescheiden mening)
Verder stonden er in de buurt alleen maar appelbomen, het was namelijk een oude boomgaard met Sterappel.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto-3

Oude exemplaren
Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

#3
het is geen els volgens mij, aan het takje met blad te zien. Maar wat wel is lastig wrs ook een fruitboom? Denk wel dat het de ruige weerschijn is ja, die wordt bij ouder worden zwart en valt af (laatste foto)
Groeten Ismaël Wind

adinda

Het was een oude boomgaard met appelbomen (Sterappel)

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Is boomgaardvuurzwam niet een goede optie in een boomgaard op een appelboom?

http://waarneming.nl/soort.php?BRSR=12&id=...a_beoordeling=1

kik

Arno van Stipdonk

CiteerIs boomgaardvuurzwam niet een goede optie in een boomgaard op een appelboom?

http://waarneming.nl/soort.php?BRSR=12&id=...a_beoordeling=1

kik
Zou kunnen maar is de bovenkant niet erg licht voor deze soort?
Overigens zie ik dat de waarneming al op Boomgaardvuurzwam zeker is gezet. Ben je er al zeker van dat het deze soort is Joop?

Ismael

aan boomgaard heb ik natuurlijk ook gedacht maar ik vind m niet lijken, meer op de weerschijn. Boomgaard is meer hoefvormig dacht ik
Groeten Ismaël Wind

kvb

Dan moeten we in de database ook eens even goed rondkijken. Lijkt me een geval voor Gerrit als ie weer terug is.

Kik

adinda

#9
Citeer
CiteerIs boomgaardvuurzwam niet een goede optie in een boomgaard op een appelboom?

http://waarneming.nl/soort.php?BRSR=12&id=...a_beoordeling=1

kik
Zou kunnen maar is de bovenkant niet erg licht voor deze soort?
Overigens zie ik dat de waarneming al op Boomgaardvuurzwam zeker is gezet. Ben je er al zeker van dat het deze soort is Joop?
Dat klopt Arno maar toen heb ik door mijn enthousiasme, ik was net begonnen met fotograferen, alleen op waarneming gepost en geen gebruik gemaakt van het forum, domweg vanwege het feit dat indien de determinatie niet klopte, dit door iemand van admin werd aangegeven en ik dit diende aan te passen maar aangezien niemand reageerde bleef de deteminatie staan.
Nu ben ik, door alle weergegeven ervaring op dit forum gaan twijfelen en heb hem derhalve opnieuw geplaatst zodat e.e.a. eventueel kan worden rechtgetrokken.
Als je het wenselijk vindt verwijder ik alle waarnemingen die ik op de site heb gezet en begin ik weer met een schone lei met alleen die waarnemingen die hier op dit forum zijn geconfirmeerd.
Overigens kunnen dat ook opnames zijn van vorig jaar met wel hun juiste datum van waarneming natuurlijk.
De herziening is mede gebaseerd op aanwezigheid van guttatiedruppels (wat dat ook moge zijn) en die hier mijnsinziens aanwezig zijn daar op de ouder exemplaren ook gaten zitten net  zoals te zien is op de foto in de soorten bank van G.J. Keizer.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Joop

Dat hoef je niet te doen. Ik ben er van overtuigd dat er prima waarnemingen bij zitten. Wij (hiermee bedoel ik een vaste groep mensen die extra aandacht schenken aan de waarnemingen)zullen wel naar je waarnemingen kijken. Ga vooral door waar mee je bezig bent. Paddestoelen zijn een taai gerecht en vooral in het begin sta je te kijken van wat er allemaal bestaat. Gebruik het forum zoals je nu al doet. Zorg voor secundaire informatie bij de plaatjes. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dan zal je zien dat het een prachtige hobby is.
Lees ook de "pinned topics" door op het gebied van fotografie en determinatiekenmerken en als je ernstig geinfecteerd bent, neem eens contact op met iemand uit de buurt die lid is van het NMV (WWW.mycologen.nl). Een middagje rondlopen met een expert geeft meer informatie dan uren naar plaatjes kijken.

Kik

Arno van Stipdonk

Daar sluit ik me bij aan Joop. Het zou zeker jammer zijn als je alle waarnemingen weg gaat halen want er zitten zeker genoeg goede bij. Het kan dus wel voorkomen dat er vragen over oude waarnemingen komen.

Overigens maken we dit allemaal mee. Van de waarnemingen die ik het eerste jaar heb ingevoerd heb ik later weer een deel verwijderd of veranderd naar een spec. soort.  

adinda

CiteerJoop

Dat hoef je niet te doen. Ik ben er van overtuigd dat er prima waarnemingen bij zitten. Wij (hiermee bedoel ik een vaste groep mensen die extra aandacht schenken aan de waarnemingen)zullen wel naar je waarnemingen kijken. Ga vooral door waar mee je bezig bent. Paddestoelen zijn een taai gerecht en vooral in het begin sta je te kijken van wat er allemaal bestaat. Gebruik het forum zoals je nu al doet. Zorg voor secundaire informatie bij de plaatjes. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dan zal je zien dat het een prachtige hobby is.
Lees ook de "pinned topics" door op het gebied van fotografie en determinatiekenmerken en als je ernstig geinfecteerd bent, neem eens contact op met iemand uit de buurt die lid is van het NMV (WWW.mycologen.nl). Een middagje rondlopen met een expert geeft meer informatie dan uren naar plaatjes kijken.

Kik
Veranderen jullie dan de uiteindelijke determinatie of wordt er aangegeven dat ik dat moet doen?

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

De waarneming is van de waarnemer. Jij krijgt een emeeltje en maakt daarna wel of geen aanpassingen.

Kik

wim veraghtert

CiteerEen middagje rondlopen met een expert geeft meer informatie dan uren naar plaatjes kijken.

Kik
Dat vind ik een zeer wijze raad!
Goede tip voor alle beginners: ga op stap met iemand die er meer vanaf weet. Zo leer je het meest bij!
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

En de excursies zijn ook nog erg leuk!

ratje

CiteerEn de excursies zijn ook nog erg leuk!
Sinds kort doe ik die ook en ik ben het helemaal met je eens. Je krijgt in een paar uurtjes veel informatie en begint dan ook te begrijpen waarom een bepaalde naam of bepaalde soort ergens groeit. Zeker doen.

adinda

CiteerDe waarneming is van de waarnemer. Jij krijgt een emeeltje en maakt daarna wel of geen aanpassingen.

Kik
OK, ik hou ze in de gaten.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Gerrit

Voor die houtzwammen hebben we je gewoon nodig. En Ismael:thumbs up (is geen smily voor)

Kik