Hoofdmenu

konijn/haas

Gestart door Leon Olsthoorn, september 09, 2007, 22:57:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Dit dode dier vond ik vanmiddag vlakbij vogelplas Starrevaart bij Leidschendam. Door de zwarte pelskleur en de vorm van het oor denk ik aan konijn. Zit ik goed?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Freek Verkerk

lijkt me wel, oren zijn niet zo lang. Kijk ook even naar de andere konijnachtigen in de omgeving. Volgens mij wonen de hazen en konijnen niet door elkaar. Op het open veld heb je hazen en in de meer stedelijke omgeving konijnen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

De reden dat ik het vroeg is dat er volgens de vogelwerkgroep sinds 1990 geen konijnen meer voorkomen in het gebied:
CiteerKonijn
Na uitgroei van de SBB-bosaanplant ten zuidwesten van de Vogelplas regelmatig gezien, maar sinds de uitbraak van de virusziekte VHS vanaf 1990 weer vrijwel verdwenen (mededeling Sjaak Schilperoort). Vroeger ook in de Meeslouwerpolder.

Toch leek dit me duidelijk geen haas (al lijkt het lichaam wel lang). Zijn anderen het hier mee eens?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Tim Asbreuk

Ik durf met zekerheid te zeggen dat het hier een konijn betreft. 1990 is al 17 jaar geleden en konijnen kunnen zich snel verspreiden. Hij is wel vrij donker van vacht. Misschien een kruising tam/wild ofzo?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Overigens staat er VRIJWEL uitgestorven, oftewel, ze zijn er wel maar niet zo veel,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

#5
Met zo'n kleur kan het toch nooit een Haas zijn?
Ik was gistermiddag trouwens ook nog in de Starrevaart, maar ik heb er dan vast overheen gekeken. -_- Wel veel strandlopers (Kleine en Bonte). :D  
Frank van der Meer

cora

Dit is toch duidelijk een tam konijn gedumpt waarschijnlijk(levend) ??
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Jeroen Nagtegaal

CiteerDit is toch duidelijk een tam konijn gedumpt waarschijnlijk(levend) ??
Hoezo? Ze kunnen zelfs wild een Oranje vachtkleur krijgen, en zwart is heel gewoon,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

CiteerMet zo'n kleur kan het toch nooit een Haas zijn?

Ik was gistermiddag trouwens ook nog in de Starrevaart, maar ik heb er dan vast overheen gekeken. -_- Wel veel strandlopers (Kleine en Bonte). :D
Ik hield de mogelijkheid nog open dat het wel een haas was en de zwarte kleur door ontbinding was ontstaan, maar ook de oren vond ik opvallend kort, breed en rond voor een haas.

Je had hem kunnen vinden als je vanaf de parkeerplaats een meter of tien van Starrevaart afgelopen was (richting de meeslouwersplas).  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

cora

Ik kom ook niet op tam konijn door de kleur maar door de vorm van de oren en het totale beeld van het konijn.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Leon Olsthoorn

CiteerIk kom ook niet op tam konijn door de kleur maar door de vorm van de oren en het totale beeld van het konijn.
Wat in de vorm van de oren en het totale beeld doet je aan een tam konijn denken?

Mijn vader heeft een zwart konijn lopen, maar ik vind het toch moeilijk om een levend konijn met deze dode te vergelijken
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

cora

#11
de grotere kop (al is dat bij een mannetje vaak wel ronder) En de bredere vorm oren vergelijk dit wilde konijn. Ik heb sterk het idee maar dat blijft gissen dat het wel een hangoor zou kunnen zijn. Verder is het gewoon de indruk na zoveel wilde konijnen te hebben gezien en zelf thuis hier naast me een tamme ;) 1 ding is zeker het is geen haas.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

grutto

Met enige regelmaat zie je in een konijnen populatie een donker of zwart exemplaar en die gedragen zich helemaal als wilde konijnen.
Deze lijkt zo op het plaatje wel wat aan de ogen te hebben wellicht is mix de oorzaak van zn dood !
Het vaststellen van dat konijnen echt niet meer aanwezig zijn is gevaarlijk want voor je het weet zie je er weer een rondhuppelen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Freek Verkerk

#13
Kaart van de waarnemingen van konijnen

Er zitten altijd konijnen in de buurt, kijk maar. Ze doen het goed in de half bebouwde omgeving waarvan Nederland er veel heeft. Ze kunnen even weg zijn, maar dan komen ze weer terug.

Detail kaart van konijnen waarnemingen in Zuidholland

Er zijn waarnemingen van konijnen in het Winkelcentrum Leidsenhage. Is dat ver weg?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

frankmeer

CiteerDeze lijkt zo op het plaatje wel wat aan de ogen te hebben wellicht is mix de oorzaak van zn dood !
Komt dat niet doordat de ogen al weggerot of door bijv. Kraaien opgevreten zijn?
Frank van der Meer