Vreemde vogel in Kreta

Gestart door Jan Harteman, november 07, 2005, 11:17:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Op het forum van Aviornis Nederland is al enkele dagen een discussie gaande over een groep vogels die boven Kreta is waargenomen door een van de forumleden. Hieronder zie je de foto:



Let ook op de kop van de omcirkelde vogel.
Wat voor vogels kunnen dit zijn?!

Voor het gehele topic, zie http://forum.aviornis.nl/viewtopic.php?t=1282

RWester

Hallo allemaal

Topic gelezen op aviornis, wauw, wat daar allemaal wel niet voorbij komt vliegen! Maar dit lijken me naar rechts vliegende Blauwe Reigers. De vogel rechts van het omcirkelde beest toont dit wel aan. De rest vormt een aardige reden voor optisch bedrog, het omcirkelde beest laat z'n poten hangen of zoiets en de kleuren worden beinvloed door licht en afstand.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dnl

Tjonge, gezien de discussie.. niet echt verhelderend. Maar om een (hopeloze) roep te doen om hier de discussie los te barsten... Is het niet een Pelikanensoort, over het algemeen toch veel witter dan gezien de foto, maar ik kan niet oordelen of de (donkere) ondervleugel een kwestie van schaduw is...
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


RWester

Bij de vogel rechts naast de omcirkelde is nog te zien dat de nek is ingetrokken en een ronde borst vormt. Dit sluit trekkers met uitgestoken nek als Zwarte Ooievaar en zo wel uit. Ook de afgeronde vleugels wijzen op Blauwe Reigers.

Met groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


BWoets

Remco heeft denk ik gelijk.. gewoon blauwe reigers..

PS: ooit iets gehoord over pelikanen op kreta? die hebben ook compleet ander vliegbeeld..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

RWester

CiteerIs het niet een Pelikanensoort, over het algemeen toch veel witter dan gezien de foto, maar ik kan niet oordelen of de (donkere) ondervleugel een kwestie van schaduw is...

Ha Daniël, al een x de ervaring gehad om keihard gestopt te zijn voor een witte reiger (zilverreiger!!!) in water staand bij laagstaande zon. Blauwe Reiger B) Optisch bedrog.

Een Pelikaan spec. heeft een bocht in de vleugelachterrand, waardoor de hand iets weer naar achter lijkt te wijzen. Op de foto is te zien dat de vleugelachterrand vrij recht is. Bij een Pelikaan is ook het hele lijf plomper terwijl op de foto duidelijk is te zien (weer de vogel rechts van de cirkel), dat het lijf ranker is en de keelzak rond uitsteekt.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dnl

Beste Remco Wester,


CiteerLet ook op de kop van de omcirkelde vogel.

Daar zou ik toch van zeggen dat het de voorkant is, en ze dus naar links vliegen, maar het zou inderdaad kunnen dat ze naar rechts vliegen, dat moet je eigelijk even aan de fotograaf hem zelfe vragen.

CiteerDe rest vormt een aardige reden voor optisch bedrog

Citeerde kleuren worden beinvloed door licht en afstand.

Daar ben ik het zeker mee eens, uit ervaring zeggende.

Groeten Daniel
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


RWester

#7
We gaan nog effe door.

CiteerLet ook op de kop van de omcirkelde vogel

Wanneer  heeft de fotograaf bepaalt dat dit de kop is/zou moeten zijn? ( dus naar links vliegend zoals hij dus wil zeggen)

Over de vliegrichting. Als we weer de vogel rechts van de cirkel nemen, dan zie je, als je goed kijkt, dat het 'lijf' rechts van de vleugel ongeveer 4x zo dik is als het 'lijf' links van de vleugel.

Noem mij een vogel waarbij de poten 4x zo dik zijn als de kop.

Aan welke kant zitten dus hier de poten en welke kant de kop. Welke vogel vliegt achteruit? :unsure:

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dnl

Beste Remco Wester,

Inderdaad, we gaan nog even door :rolleyes:  :
Daar kan ik je moeilijk gelijk in geven, al zou het goed uitkomen, toch kan ik de eerder genoemde determinaties moeilijk waarnemen op de foto. Maar ondanks dat is het msschien ook wel het meest waarschijnlijke (Blauwe Reigers).


Beste Bob Woets,

Ja Bob, ik heb Pelikanen gezien op Kreta, waarschijnlijk net zo wild als een groep Chileense Flamingo's in Nederland, maar toch. En dan moet ik ook zeggen dat ik in Kreta geen Blauwe Reigers ben tegengekomen en daarvan ook nog nooit eerder heb gehoord.  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Julian

"Het zijn er 14, twee vogels vliegen net achter twee andere. Ik dacht eerst dat er 1 een gigantische snavel had, maar dat is dus die andere vogel. "

De "snavel" of "poten" wat je bij de omcirkelde vogel op de foto ziet is dus een andere vogel.  :huh:
Ik denk ook aan Blauwe Reigers...

Groetjes,
Julian Overweg

han.endt

#11
Om ook even een duit in het zakje te doen, meeste stemmen gelden :D. Ik vind vooral de vogel rechts van de omcirkelde duidelijk het silhouet hebben van een Blauwe reiger.

Wouter

Door de onscherpte van de foto is het niet erg goed te zien, maar het lijken mij toch ook blauwe reigers.
Wouter

carel

CiteerEn dan moet ik ook zeggen dat ik in Kreta geen Blauwe Reigers ben tegengekomen en daarvan ook nog nooit eerder heb gehoord.

Komen er wel blauwe reigers voor op kreta of daar in de buurt??

heb de foto bekeken vergroot maar ik kan er absoluut geen soort uithalen

frapant dat bijna iedereen blauwe reiger roept terwijl je er absoluut niks van kan maken
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Bram Rijksen

met Carel eens: als ze naar echts zouden vliegen zou Bl Reiger aannemelijk zijn (brede bolle vleugels, naar verhouding zware borst, kortom typsch reiger..); vergeet even die meest rechtse vogel en het is opeens heel aannemelijk dat ze naar links vliegen. En dan kunnen het Zwarte Ooievaars, Roze Pelikanen etc. zijn.
Ik zou er geen geld op durven te zetten...

wj_emsens

Mij lijkt het persoonlijk vrij duidelijk dat ze naar rechts vliegen. Ze vliegen trouwens min of meer in V-vorm.

Willem-Jan Emsens

han.endt

Nee, mischien te snel aan Blauwe Reiger gedacht. Ik heb bij de Bosporus wel eens Purperreigers zo over zien trekken, strak in v-vorm. Voor mij zijn het echter wel reigers.

carel

Citeerals ze naar echts zouden vliegen

volgens de fotograaf op de aviornis site vliegen ze ook naar rechts

maar dan nog kan ik er niks met zekerheid uithalen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Dnl

CiteerIk heb wat afbeeldingen bekeken en een zwarte ooievaar komt wat in de buurt. Maar die heeft weer een zwarte kop en hals en dat hadden deze vogels niet. En volgens mij vlogen ze naar rechts, gezien de vleugelvorm, dus die "snavel" is toch een vleugel of zo van een andere vogel.

CiteerMarc, wat ik nog niet had vermeld is dat de spanwijdte ongeveer 2 meter is.

CiteerDe vleugels zijn zwart/donker, de staart wit en de rest kon ik niet zien.
Het zijn er 14, twee vogels vliegen net achter twee andere. Ik dacht eerst dat er 1 een gigantische snavel had, maar dat is dus die andere vogel.

Al deze beschrijvingen zouden veel belovend kunnen zijn, maar om het rëel te houden, er komen wienig soorten voor die aan al deze waarnemingen voldoen. Als je gaat kijken naar de foto, plaats en beschrijving zijn Reigers of Pelikanen of Ooievaars nog mogelijk... Kijk je verder naar de beschrijving.. met o.a.:

CiteerIk dacht een paar keer het geluid van een reiger te horen

Dan vallen de Pelikanen en Ooievaars af... Als je dan gaat kijken naar de plaas: Kreta, zou ik zeggen dat hier geen Blauewe Reigers voorkomen (Eigen ervaring en ANWBvogelgids), maar niet ver daar vandaan komen ze toch wel voor (ANWBvogelgids)en gezien de (LAJO) komen ze alleen in de winter naar Kreta, maar om dan even logisch te blijven denken.. is een Blauwe Reiger de meest waarschijnlijke soort, gezien de beschrijving.. met veel fantasie gezien de foto en uiteindelijk gezien de plaats.

CiteerVoor de kust van Heraklion ligt een eilandje; Dia. Dat schijnt nu een natuur/vogelreservaat te zijn en daar vlogen ze uiteindelijk heen.

P.S. Blauwe Reigers hebben vaak een fourageer gebied.. en dat hoeft natuurlijk niet dicht bij huis te zijn.
 Ze hebben het anders wel goed bekeken.. als ik een Blauwe Reiger in Nederland was... is Kreta zo slecht nog niet en ook nog eens een reservaat...

;)  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast