robotap met witte kruin

Gestart door arnoldberghorst, maart 28, 2016, 16:45:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoldberghorst

In heidegebied met veel roodborsttapuiten viel deze jongen erg op door zijn witte kruin.
Is dit een normale variatie.
Ik vond het wel echt een roodborsttapuit qua gedrag en bouw, maar de witte kruin vind ik niet terug in mijn anwb boekje.
Dat zie ik alleen bij blonde tapuit, maar dat is het volgens mij niet.

http://waarneming.nl/waarneming/view/115824465

Alvast bedankt.
Arnold Berghorst

arnoldberghorst

Niemand een idee?
Of staat de heide al vol met telescopen nu? :blink:

jeroenroelofsen

Gewoon even geduld. De meesten zijn waarschijnlijk nu aan het eten en eigen waarnemingen aan het verwerken.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Die witte kruin klopt inderdaad niet maar is waarschijnlijk een pigmentstoring. Gedeeltelijk albinisme, of welke term ook juist mag zijn. Het is gewoon een mannetje roodborsttapuit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: arnoldberghorst op maart 28, 2016, 18:38:36 PMNiemand een idee?  Of staat de heide al vol met telescopen nu? :blink:

Als je de vogel meldt als een zeer zeldzame ondersoort met kans op soortstatus, dan komen er vast wel wat vogelaars kijken...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: arnoldberghorst op maart 28, 2016, 18:38:36 PM
Niemand een idee?
Of staat de heide al vol met telescopen nu? :blink:

Ik denk dat de lichte kruin gewoon komt door de lichtval. Bij mijn foto's van de roodborst tapuit moet ik er altijd veel weggooien omdat ze anders van kleur lijken, dan dat ik dacht dat ze er uit zagen.
Zag deze vogel er ook zo uit in jouw herinnering, dan zou het beschadiging of bontvorming kunnen zijn.
Of het een andere (onder)soort is, daar mis ik de kennis voor.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op maart 28, 2016, 22:02:24 PMIk denk dat de lichte kruin gewoon komt door de lichtval.

Er kunnen veel fotografische effecten optreden, maar dit is toch echt wel een witte kop (met donkere oogstreep)...
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Zie de reactie van Maarten ('Oenanthe') hierboven: normale Roodborsttapuit met kleurafwijking al is dat 'an sich' wel een bijzondere..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Ook in de staartzijden en op de rug heeft de vogel meer wit dan gebruikelijk. Ziet er erg merkwaardig uit – ik zou er ongetwijfeld in eerste instantie van schrikken.
Maar ik sluit me aan bij "gewone" Roodborsttapuit met afwijkend kleed.

JanHein

arnoldberghorst

Citaat van: jfbouwmeester op maart 28, 2016, 22:02:24 PM


Ik denk dat de lichte kruin gewoon komt door de lichtval. Bij mijn foto's van de roodborst tapuit moet ik er altijd veel weggooien omdat ze anders van kleur lijken, dan dat ik dacht dat ze er uit zagen.
Zag deze vogel er ook zo uit in jouw herinnering, dan zou het beschadiging of bontvorming kunnen zijn.
Of het een andere (onder)soort is, daar mis ik de kennis voor.

Jan Bouwmeester

De vogel heeft echt een witte kruin. Dit bleef ook met de verrekijker echt wit.
Thuis eerst het hele anwb boek doorgespit, want de witte kruin komt, zoals bekend, wel vaker voor bij tapuiten. :blink:
Hij viel mij tijdens een "rondje met de vrouw" direct op. Ik ben later met fototoestel terug gegaan.
Mijn fototoestel is helaas niet top en geeft snel overbelichting, maar t plaatje klopt wel. Ik zal nog eens terug gaan om wat zout op zijn staart te leggen. Dan komt er misschien een betere foto bij.  ;D

frankmeer

Frank van der Meer