welke melkzwam?

Gestart door adinda, september 09, 2007, 20:27:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

foto-1

Het exemplaar zat vastgehecht aan een berketak.
De smaak van de melk was zeer scherp maar ook zo weer verdwenen.
Grootte van de hoed 33 mm
Lengte van de steel 31 mm
Dikte van de steel 6,5 mm
Na het deponeren van een druppel melk op een wit servet verkleurde deze direct geel/groen.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb


adinda

#3
CiteerEn de geur (kokos??)

Kik
Ja, dit was trouwens ook het enige exemplaar, terwijl de Kaneelkleurige melkzwam ruimschoots aanwezig was.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Dan zou je misschien zelf een naam kunnen verzinnen en controleren af die echt bestaat.

Kik

adinda

#5
CiteerDan zou je misschien zelf een naam kunnen verzinnen en controleren af die echt bestaat.

Kik
Geur definieren is niet een van de gemakkelijkste zaken en op jouw vraag dienaangaande krijg je natuurlijk ook een simpel antwoord
Smaak vaststellen is ook zo'n hot item ik begrijp wel dat het allemaal belangrijk is maar het maakt het er voor een leek zoals ik niet eenvoudiger op.
Denk dat ik me maar hou bij het maken van mooie foto's voor mijzelf want er zijn heel mooie en bijzondere exemplaren te vinden, dan voorkom ik in ieder geval dit soort ongein.
Maar ik kan wel lachen om de opmerking dat ik dan zelf maar een naam moet gaan verzinnen.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Die naam had je al. Het is de kokosmelkzwam. Was niet eens een grapje.


Kik

adinda

CiteerDie naam had je al. Het is de kokosmelkzwam. Was niet eens een grapje.


Kik
Ok fair deal, maar ik zie door het grote aantal, naar mijn bescheiden mening vele soorten paddestoelen, het bijbehorende bos niet meer en ben vaak te onzeker om ze op het forum te zetten met de achterliggende gedachte dat dit een beetje vervelend wordt.

Ik kan ze nog niet op waarneming plaatsen omdat ik ze niet met zekerheid kan determineren door gebrek aan kennis en ervaring, wat ik wel kan is in veel gevallen mooie foto's maken waar eenieder zijn voordeel mee kan doen.
Zijn ze echter door jullie herkent dan kan ik dat altijd nog doen maar dan heb ik nog een hele rits foto's van vorig jaar die ik nog in Limburg heb gemaakt en waarvoor ik geen tijd had om hier op dit forum te vragen wat het was.
Nu kan ik eindelijk onder de microscoop e.e.a. constateren en ben ik niet in staat om een frame van het opgenomen videobeeld (Microsoft AVI) over te zetten in een JPG file zodat ik niet de enige ben die dit kan constateren.

We zullen wel zien wat het gaat worden in ieder geval even goede vrienden.


Joop

Met vriendelijke groeten,

Joop

Arno van Stipdonk

Joop,

Je moet er niet te veel van verwachten als je microscopische opnamen op het forum kunt plaatsen. Het vereist op het begin behoorlijk wat training.
En het blijft vaak erg lastig om iets over microscopische foto's een oordeel te geven. Dit heeft met name met de diepte te maken welke op een foto niet is vast te leggen. Om de vorm van sporen e.d. te bekijken moet je met de microscoop omhoog en omlaag gaan om de vorm bovenop en opzij te bekijken.

Het kan natuurlijk wel helpen om over de vorm van sporen iets meer te zeggen maar het zal heel vaak niet lukken om de volledige naam te geven.

Een advies; als je lid bent van de NMV, ga naar de jaarlijkse microscopiedag.
Je krijgt die dag ontzettend veel info waar je na veel zelf te oefenen veel aan hebt.
Daarna komt dus nog de aanschaf van de (dure) literatuur.....
Maar het is en blijft een schitternde hobby waar echter heel veel geduld bij komt kijken.