Wants uit Suriname

Gestart door worldtraveler55, mei 04, 2016, 11:42:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

worldtraveler55


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/116448733
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2016-03-14 Suriname - Brownsberg NP
Foto's:


bij voorbaat dank Jan Dekker

arpwifi

Dit is echt een hele ongelukkige kijkhoek voor determinatie (wat bij exotische insecten toch al moeilijk is). Is het echt de enige foto? Ook geen onscherpe uit andere hoeken?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

worldtraveler55

helaas

ik heb alleen maar drie keer dezelfde foto

ben niet zo van de insecten, maar deze viel wel op
ben ook al blij met een familie-naam ofzo

Jan

arpwifi

Was het een groot beest? 2cm?

Vanuit deze kijkhoek zou ik het bij de Edessinae zoeken, maar ik kan niet meteen wat passends vinden, dus misschien zit ik wel mis daarmee
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

worldtraveler55

#4
na enig zoekwerk kom ik hier uit

http://www.americaninsects.net/ht/peromatus-cf-notatus.html

lijkt er wel op,

Peromatus notatus
bestaat niet op observado

voorlopig dus maar

Pentatomidae spec.
Jan

arpwifi

#5
Hallo Jan,

Goed gevonden  :duim: Peromatus zal zeker kloppen met die lange antennes uit 4 segmenten (Edessa 5 seg., andere Edessinae kortere antennes).

Maar of het ook notatus is lijkt me erg hachelijk. Van wat ik er snel van kan vinden lijken de meeste erg op elkaar.

Van het lijstje van David Rider heb ik nu alle Peromatus-soorten ingevoerd. Dat is ook nog even een onderneming want David heeft er helaas geen jaartallen bij en bijvoorbeeld valida moet validus heten, maar al die info is lastig bij elkaar te schrapen - overal kom je fouten tegen (insectoid heeft zoals gewoonlijk haakjes waar dat niet hoort, andere hebben verkeerde jaartallen en niemand heeft ze allemaal). Hier en daar heb ik originele publicaties in de soortinfo gezet. Na wat speuren, combineren en deduceren denk ik dat dit correct moet zijn:

Peromatus spec. Amyot & Serville, 1843
Peromatus bolivianus Bergroth, 1893
Peromatus nodifer (Westwood, 1837)
Peromatus notatus (Burmeister, 1835)
Peromatus robustus Haglund, 1868
Peromatus sulcifer Berg, 1892
Peromatus truncatus Distant, 1880
Peromatus validus Dallas, 1851

Voor het idee van de overeenkomsten in uiterlijk hier de type-exemplaren van sulcifer en robustus.

Als ik deze oude catalogus (Kirkaldy, 1909) bekijk dan liggen van de daar aangegeven locaties die van notatus, robustus en truncatus het dichtst in de buurt, wat echter niet per se up to date hoeft te zijn. P. robustus valt af (zwarte antennes, alleen eerste lid geeligbruin). Blijven over notatus en truncatus als meest waarschijnlijke kandidaten. Ik durf niet goed te beslissen van deze foto op basis van de oude beschrijvingen die ik kan vinden.

Nog een citaatje uit deze PDF:
CiteerPeromatus  sp.
(...) First record of this genus for Colombia. This genus has been recorded for Guatemala, Belize, Costa Rica, Panama, Brazil and Argentina (Kirkaldy 1909). The species
Peromatus notatus (Burmeister) and P. truncates Distant are recorded from Central America, including Panama (Froeschner 1999), while P. validus is recorded to northern Brazil.
(...) A revision of the New World species of the genus is needed to determine if the studied specimen is an undescribed species or not.
Dat geeft denk ik wel aan dat ze niet zo makkelijk/duidelijk zijn. Anderzijds noemt deze publicatie ze wel als afzonderlijke soorten hoewel ze genitaal nauwelijks te onderscheiden zijn?!?

P.S. Opeens ben ik me er ook niet zo zeker van of de foto's bij P. notatus op de site van David Rider kloppen. De zwarte antennes met licht eerste segment zouden beter overeen komen met de beschrijving van robustus en ik zie ook qua insnoering van de schouderpunten geen duidelijk verschil met het type van robustus ... heb hem even geschreven ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#6
Jan, toch nog even een vraagje naar de andere foto's (of deze groter). David meldt net (wellicht terecht denk ik nu) dat hij 4 lange antenne segmenten lijkt te herkennen (het eerste segment is erg kort) en dus een 5-seg. antenne. Dat zou inderdaad best wel eens kunnen (zie bijlage). Heb jij nog een fotoversie waar één van de antennes groter en scherp op te zien is?

Voor zover hij snel na kan gaan is er ook nog geen Peromatus uit Suriname gemeld. Dichtbij alleen uit Colombia, Venezuela en uit het Braziliaanse Amazonegebied.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

worldtraveler55

Ik heb een detail toegevoegd
helaas heb ik niet beter

jan



arpwifi

Dank Jan!

Dan ben ik het inderdaad met David eens dat dit meer op een typische Edessa s.l. configuratie lijkt (géén Peromatus dus). Ik kom o.a. een redelijk wijd verspreide Edessa jugata tegen die hier wel een beetje op lijkt, maar dat zegt dus helemaal niks bij de overvloed aan bekende soorten en mijn naar nul tenderende kennis daarover.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

worldtraveler55

Hallo

dank voor de hulp
Ik wil hem wel invoeren als
edessa spec.
maar deze soort bestaat niet,

kun je helpen om dit toe te voegen

Jan

arpwifi

Tsjonge, geen enkele Edessa in de database  :-X

Ga ik straks even wat meer mee doen ...

voor nu:   :right: Edessa spec.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]