Welke stofluis?

Gestart door ligot, maart 26, 2016, 14:27:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

ligot

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115741099
Stofluis onbekend - Psocoptera indet. gezien op 2016-03-25 Hoogerheide - Heiakkers
Foto's:


bij voorbaat dank Ronny Ligot

arpwifi

#1
Hallo Ronny,

Een Ectopsocus - soort durf ik niet zonder genitaal.

(edit : spelfout in naam)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Ha Ronny,

Top dat je hem ook even hier plaatst (vooral omdat ik gisteravond al half sliep natuurlijk  :angel: ).
Zoals Arp al zegt is het handig om het genitaal te bekijken. Ik vind dit wel een behoorlijk donker beestje, maar er zijn meer soorten die zo donker kunnen zijn (E. petersi en E. axillaris in ieder geval, E. briggsi heb ik nog geen informatie over gevonden dat ze zo donker kunnen zijn). Als je nog is zo'n donker beestje tegen komt neem je maar contact op, hoewel het misschien handiger is om zoiets naar Arp te sturen.



Nog even los van dit, de Belgen hebben minder moeite met die stofluizen: Ectopsocus briggsi en Ectopsocus petersi  ;D
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

ligot

Hallo Arp, Marco,
Bedankt voor het beantwoorden, is het misschien de bedoeling het te vangen en op te sturen of alleen de foto's van het beestje (moest ik het nog eens tegen komen)

arpwifi

Hallo Ronny,

Jouw beestje zal (wat mij betreft) vermoedelijk E. petersi zijn, maar voor mij is er teveel variatie in de kleurstelling om het zeker te durven zeggen. Koen Lock op .be heeft er kennelijk meer kijk op, maar ik geef ze voor mezelf tegenwoordig alleen een naam als ik ze onder de microscoop heb gehad.

In dat opzicht heb je dus twee opties als je het zeker wilt weten:
- Koen vragen en op zijn oordeel vertrouwen
- Vangen en opsturen aan iemand die het beestje even voor je onder de microscoop legt

Anders wordt het naar keuze:
- Ectopsocus petersi onzeker
- Ectopsocus spec. (zeker)

Zelf neig ik tegenwoordig meer naar het laatste omdat er ook best kans is dat er meer soorten in Nederland gevonden kunnen worden, maar er staan ook nog wat oudere "onzeker" waarnemingen van mij ... (boter-op-hoofd)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

ligot

arp,
Ok, dan maak ik er Ectosocus spec van. dank je voor de verdere informatie.