Hoofdmenu

Cortinarius

Gestart door knabenkraut, september 09, 2007, 19:13:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Tja, toch maar weer een poging.  Deze soort heb ik vorig jaar ook al gevonden, misschien dat de Gordijn expert me nog iets kan helpen ;) of iemand anders natuurlijk.

Vergeten te kijken wat de dichts bijzijnde boom is maar. Ik denk Berk omdat er ook Berkeboleten stonden. En verder Wilg.

Doorsnee hoed 7 cm.
Lengte steel 8 cm
Geen aparte geur waargenomen.
groetjes,
Dini

knabenkraut

De lamellen.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Dini,

Nico is enkele weken op vakantie, dus dan moet je nog even geduld hebben.
Maar mogelijk dat Kik of iemand anders nog iets kan zeggen.

knabenkraut

En een doorsnede.
groetjes,
Dini

kvb

Mooi

Kik

Ik zal er vanavond naar kijken.

Kik

knabenkraut

Speciaal voor Kik.

Sporen 8-9.6 X 4.8-6-4.

groetjes,
Dini

kvb

Dini

In de eerste plaats kan ik je meedelen dat dit niet gaat lukken. Op basis van de gegevens kan ik niet uitmaken in welke groep deze thuishoort. Kleverigheid van de steel respectievelijk de hoed bepalen voor een belangrijk deel deze groepsindeling. Tweede belangrijke stap is de velumkleur waarvan mijn ervaring nu is dat je daarvoor de paddestoel in de hand moet hebben. Derde belangrijke stap zijn de sporen. De lengte/breedte waarde en de grootte in combinatie met de ornamentatie.
Op de NMV website staat een PDF-file van een verhaal van Nico + maat over hoe te beginnen.

http://www.paddestoelenkartering.nl/Coolia_sleutels.html

even zoeken en he vindt meerdere nuttige oude stukken uit Coolia's.

PS Zit sinds zaterdag met 7 collecties Gordijnzwammenen heb er tot nu toe geen een op naam kunnen krijgen. Ze vallen steeds buiten de groepen die als PDF beschikbaar zijn.

kvb

Posts vielen over elkaar. Past dus niet in de rondsporige helaas (daar heb ik een sleutel van).

Kik

knabenkraut

#8
Bedankt voor de moeite en voor de link Kik, ik dacht wie niet waagt die niet wint.
Als Nico en Marjo de vakantie achter de rug hebben, haal ik hem nog een keer naar voren, you never know.
groetjes,
Dini