Raaf?

Gestart door pietplaat, maart 25, 2016, 23:42:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

pietplaat

M.v.g van PvG van de plaat

Wil

Nee, volgens mij een kraai.
De bevedering van de snavel komt niet over de helft.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

pietplaat

Wil bedankt, ik heb ook twee antwoorden dat het een Raaf is.
M.v.g van PvG van de plaat

e.walstra

Dit lijkt mij een raaf, de snavel is behoorlijk fors en de bevedering komt een heel eind. Maar ook de vleugel lijkt afgevlakt en niet bol wat voor raaf pleit. De staart is behoorlijk lang, maar de wigvorm is niet goed te zien jammer genoeg. Heb veel raven gezien en deze lijkt erg zeker op. Maar het was mooier geweest als je de staart wat beter erop had staan. 
 

e.walstra

Kijk een mooie met vergelijkbare foto`s. Ook leuk met die zwarte kraai ervoor.

http://waarneming.nl/waarneming/view/115415960

pietplaat

E.walstra okay bedankt voor de uitleg en de voorbeelden.
M.v.g van PvG van de plaat

e.walstra

Graag gedaan. De foto`s later niet alle kenmerken even goed zien dat moet ik toegeven, maar die snavel is echt minder heftig bij een zwarte kraai.
Hieronder nog een foto van mij van een zwarte kraai. De vogel lijken erg maar de snavel is echt veel rechter en minder gehaakt.

http://waarneming.nl/foto/view/9784688

frankneijts

Er is maar 1 kenmerk dat de doorslag geeft op deze foto's en dat is het kenmerk van de snavelbevedering zoals Wil hierboven aangeeft: een Zwarte Kraai dus ..
(Vogels determineren is geen kwestie van 'meeste stemmen gelden' Piet maar een optelsom van zichtbare en relevante kenmerken .. 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pietplaat

Frank bedankt ik zal de waarneming aanpassen met de naam Kraai.
M.v.g van PvG van de plaat

Raveleijn

Het is toch echt een 100 % zekere Raaf. Vliegbeeld van opzij is soms lastig, de wigvormige staart komt niet altijd overtuigend over.
Ik stond zo'n 70 meter verderop en schoot dezelfde vogel zowel vliegend als zittend.

m.vr.gr
G.Aijkens


mgieskens

Op basis van de foto van Raveleijn zou ik ook voor Raaf gaan.
Alleen moet je dan wel heel zeker weten dat het om dezelfde vogel gaat als op de foto's van Pietplaat.
We weten zeker dat daar raven zitten; ook menig keer met eigen ogen en oren waargenomen. Maar dat is niet het punt.
De vraag is of de foto's van Pietplaat voldoende bewijs leveren om die vogel als Raaf te kunnen identificeren.
Ik zou zeggen mogelijk een Raaf, maar op basis van die foto's niet overtuigend bewezen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: mgieskens op maart 27, 2016, 12:26:48 PM
Op basis van de foto van Raveleijn zou ik ook voor Raaf gaan.
Alleen moet je dan wel heel zeker weten dat het om dezelfde vogel gaat als op de foto's van Pietplaat.
We weten zeker dat daar raven zitten; ook menig keer met eigen ogen en oren waargenomen. Maar dat is niet het punt.
De vraag is of de foto's van Pietplaat voldoende bewijs leveren om die vogel als Raaf te kunnen identificeren.
Ik zou zeggen mogelijk een Raaf, maar op basis van die foto's niet overtuigend bewezen.

Lijkt me toch inderdaad wel dezelfde vogel alleen is-ie op de plaat van Guido een stuk overtuigender, o.a. ook de lange keelveren zijn hier te zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

e.walstra

Ik snap dat de snavel bevedering het kenmerk is dat je perfect wil hebben. Of de wigstaart .  Maar foto's  vertekenen en een raaf is totaal zwart wat erg snel vertekend. Maar ook als  die beide kenmerken  er niet  top opstaan is een raaf toch als geheel  ook een  Veel zwaardere en hoekigere  vogel. Die bogel op zijn achterhoofd, die gekromde snavel maken hem toch echt raaf uitstralen. Ook een kenmerk is dat bij een  raaf de vleugel recht loopt terwijl een zwarte kraai bol loopt, wat volgens mij wel te zien is op de tweede foto. Ik zou toch echt raaf zeggen, zelf zonder de harde kenmerken.

Pietplaat heb je het geluid ook gehoord wat hij maakte? Die is ook onmiskenbaar.

Raveleijn

#13
Citaat van: e.walstra op maart 27, 2016, 20:38:32 PM
Ik snap dat de snavel bevedering het kenmerk is dat je perfect wil hebben. Of de wigstaart .  Maar foto's  vertekenen en een raaf is totaal zwart wat erg snel vertekend. Maar ook als  die beide kenmerken  er niet  top opstaan is een raaf toch als geheel  ook een  Veel zwaardere en hoekigere  vogel. Die bogel op zijn achterhoofd, die gekromde snavel maken hem toch echt raaf uitstralen. Ook een kenmerk is dat bij een  raaf de vleugel recht loopt terwijl een zwarte kraai bol loopt, wat volgens mij wel te zien is op de tweede foto. Ik zou toch echt raaf zeggen, zelf zonder de harde kenmerken.

Pietplaat heb je het geluid ook gehoord wat hij maakte? Die is ook onmiskenbaar.

De snavelbeharing is ook aan slijtage onderhevig, en hoeft niet altijd tot over de helft van de snavel te reiken. (Zeker niet bij dit betreffende mannetje die het momenteel razend druk heeft)
Bij alle 12 jongen die hier de afgelopen jaren zijn uitgevlogen was de 'verse' snavelbeharing op een leeftijd van zo'n 3 maanden langer dan die van de oudervogels.
Ook de zware keelpartij met 'hoogglans' is op de foto van Piet nog goed te zien. Een handig kenmerk voor op grote afstand is dat als een Raaf neerstrijkt op de grond of hekwerk
hij dan (meestal) gelijk stil zit. Kraaien openen altijd nerveus de vleugels of staart na een landing. (Flashen)

m.gr.
G. Aijkens

pietplaat

Na alle berichten nog eens te hebben gelezen ben ik overtuigd dat het toch een Raaf moet zijn,
mede door de expertise van G Aijkens DE Ravenkenner bij uitstek en volger van deze soort in dat gebied. Grappig hè.
Nogmaals dank allemaal.
M.v.g van PvG van de plaat

BramtK

Citaat van: pietplaat op maart 28, 2016, 12:04:03 PM
Na alle berichten nog eens te hebben gelezen ben ik overtuigd dat het toch een Raaf moet zijn,
mede door de expertise van G Aijkens DE Ravenkenner bij uitstek en volger van deze soort in dat gebied. Grappig hè.
Nogmaals dank allemaal.

En vogels determineren is óók al geen kwestie van bepaalde mensen tot autoriteit verheffen en hen op hun woord geloven.  :angel:
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 28, 2016, 12:10:38 PM
Citaat van: pietplaat op maart 28, 2016, 12:04:03 PM
Na alle berichten nog eens te hebben gelezen ben ik overtuigd dat het toch een Raaf moet zijn,
mede door de expertise van G Aijkens DE Ravenkenner bij uitstek en volger van deze soort in dat gebied. Grappig hè.
Nogmaals dank allemaal.

En vogels determineren is óók al geen kwestie van bepaalde mensen tot autoriteit verheffen en hen op hun woord geloven.  :angel:

Zo is dat Bram ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pietplaat

Hij volgt die vogels daar al jaren vandaar mijn vertrouwen dat hij weet waar hij het over heeft.
M.v.g van PvG van de plaat

frankneijts

Citaat van: pietplaat op maart 28, 2016, 12:53:39 PM
Hij volgt die vogels daar al jaren vandaar mijn vertrouwen dat hij weet waar hij het over heeft.

Oh maar ik twijfel absoluut niet aan Guido's 'raven- kennis' Piet, meer aan die van mezelf ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: pietplaat op maart 28, 2016, 12:53:39 PM

Hij volgt die vogels daar al jaren vandaar mijn vertrouwen dat hij weet waar hij het over heeft.

Het gaat niet om de vogels daar
maar om je foto's hier.
Herman van der Meer

pietplaat

Citaat van: frankneijts op maart 28, 2016, 13:06:22 PM
Citaat van: pietplaat op maart 28, 2016, 12:53:39 PM
Hij volgt die vogels daar al jaren vandaar mijn vertrouwen dat hij weet waar hij het over heeft.

Oh maar ik twijfel absoluut niet aan Guido's 'raven- kennis' Piet, meer aan die van mezelf ... 8)

Ja een mens moet wat te twijfelen hebben, stel je voor dat je altijd alles zeker weet....
Ik ben geholpen met een juiste determinatie en daar gaat het hier om toch.
M.v.g van PvG van de plaat

Raveleijn

#21
Nee Piet, je waarneming blijft staan als 'niet onderzocht'..;-))

Hier nog een serie van dezelfde vogel in ongeveer dezelfde houding als die van Piet's foto maar van dichterbij en met de snavel dicht :


groet
G. Aijkens   

frankneijts

Natuurlijk laten deze foto's geen twijfel en dank voor je input in dit topic Guido (en de oorspronkelijke waarneming van Piet is nu goedgekeurd... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pietplaat

Mooi dat hij is goedgekeurd, nogmaals dank allemaal.
M.v.g van PvG van de plaat