Roofvogels en Politiek

Gestart door harderbroek, november 06, 2005, 23:40:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Hallo,


Iemand las ergens een artikel over hoe om te gaan met agressieve roofvogels.

Naar aanleiding van een vraag richting mij aangaande roofvogelverstoring en kamervragen vanuit het CDA zoals gemeld in de lokale krant en hoe wij ons standpunt daarover innamen vanuit de Werkgroep Roofvogels Nederland.

Daar ik even niets begreep van het gebeuren maar rechtstreeks de toppers der politiek in nederland gemaild!

En zo spraken zij over de roofvogels met name agressieve buizerds tijdens enkele kamervragen van het CDA ( Mevr. Schreijer- Pierik) naar Min. Veerman (of is het toch buizerden?)
Het vraagstuk lijkt wat lang maar wilde ik u toch niet onthouden.

M.v.g.
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland
WRN, Werkgroep Roofvogels Nedrland

Uittreksel uit het plenaire debat over wetsvoorstel 29.448 (Wijziging Flora- en faunawet). Betreft: Buizerds.



Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA)

Er zijn verschillende gevallen bekend van buizerds die volwassenen en kinderen aanvallen of die dit proberen te doen. In de Leeuwarder Courant van 12 mei jongstleden heb ik een artikel gelezen waaruit bleek hoe de AID daarmee overweg is gegaan. Zonder bureaucratische rompslomp zou het mogelijk moeten zijn om deze dieren te bestrijden. Het kan niet zo zijn dat iemand wordt beboet omdat hij een buizerd wil verjagen die een kind aanvalt. Kort geleden is dat in Friesland gebeurd. Daar wilden de ouders het betreffende nest gewoonweg verwijderen, maar zij kregen daarvoor een boete, hoewel zij gewoon voor hun eigen kind opkwamen.
Ook in de provincie Overijssel hebben buizerds wandelaars aangevallen. De CDA-fractie is van mening dat de bescherming van mensen dient te prevaleren boven de bescherming van dieren. Nu kunnen wij nagenoeg niets doen. Steenmarters richten steeds meer schade aan aan gebouwen en auto's. Goede beheersmaatregelen voor deze diersoorten vinden wij nog steeds dringend gewenst. Of moeten wij wachten totdat een ernstig auto-ongeluk gaat plaatsvinden?

Minister Veerman:

Dan de vraag van mevrouw Schreijer over de buizerds. Waar buizerds mensen aanvallen, moet worden opgetreden. Dat is duidelijk, maar het gaat om een beperkt aantal vogels per jaar. Zij zijn op één hand te tellen, maar het incidentele karakter is er en de consequenties zijn er. Tevens stellen wij vast dat de buizerds erg honkvast zijn. Wij kunnen dus een ander middel te baat nemen dan een vrij rigoureuze, ongecontroleerde bestrijding. Gelet op de ernst van die voorvallen, is het veel beter als de provincies in incidentele gevallen vlot een ontheffing kunnen verlenen. Het zijn immers honkvaste dieren; men weet dus waar zij zitten. Als het inderdaad een agressief exemplaar is, kan de provincie vrij vlot op basis van artikel 68, eerste lid, onder a, dus op basis van de bescherming van de volksgezondheid en de openbare veiligheid, een ontheffing verlenen. Dat lijkt mij een afdoende manier om aan dat probleem het hoofd te bieden.

Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA)

Ik heb nog een vraag over de buizerd. Er is gezegd dat er een provinciale ontheffing kan worden aangevraagd. Ik wijs op wat er in Friesland is gebeurd. In het krantenartikel stond: met name de laatste keren waren de jongelui helemaal overstuur, zij durfden er helemaal niet meer langs. Ik ben het dan helemaal eens met de familie Kooistra die ervoor heeft gezorgd dat het nest werd verwijderd. Daarvoor kregen zij wel een boete. Moet er dan eerst een provinciale ontheffing worden aangevraagd als men er op dat moment echt last van heeft? In de provincie Overijssel hebben mensen die wandelden of sport beoefenden ook last gehad van die dieren. Dan moet toch zo snel mogelijk kunnen worden ingegrepen? Het gaat immers uiteindelijk wel om de mens.

Minister Veerman

Ik heb al duidelijk gezegd dat in gebieden waarin de buizerd nestelt of vanwege zijn honkvastheid verkeert, de provincie moet kunnen ingrijpen, gelet op het feit dat dit dier mensen schade en letsel kan toebrengen. Eerst moet wel worden vastgesteld dat dit het geval is. Ik wil er geen vrijbrief voor geven, want het blijft een beschermde soort en het gaat om incidentele gevallen. Laten wij dus afspreken dat de provincie snel moet kunnen handelen als dit voorvalt. Als blijkt dat de provincie een dergelijk ingrijpen op de lange baan schuift, moet ik maar eens met de provincie praten. Ik denk dat wij er geen algemene regel voor moeten opstellen, want het is een beschermde soort. Als zich praktische gevallen voordoen die tot problemen leiden en de provincie niet ingrijpt, kunnen de mensen nog altijd bij mij aankloppen en kan ik de provincie een steuntje in de rug geven om snel te handelen. Mij lijkt dat het met een paar telefoontjes kan worden geregeld.

Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA): Uiteindelijk heeft de minister antwoord gegeven op de vraag die ik wilde stellen. Mag ik daaruit opmaken dat het geen tien dagen zal duren voor de provincie Friesland het nest verwijdert waarover de familie Kooistra belt, maar het in een halve dag kan zijn geregeld?

Minister Veerman: Als het te lang duurt, moet de familie Kooistra mij maar bellen. Dan bel ik naar de provincie.

Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA): Ondertussen hebben zij het nest zelf weggehaald, en terecht.

Minister Veerman: Nee, dat mag niet. Recht is recht.



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Soms vraag ik me weleens af waar die C voor staat bij het CDA, maar ik zal me inhouden om geen heftige politieke discussies te doen losbarsten.

Wat leven we toch in een neurotisch klotelandje (soms)...

groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

En dat niet alleen: ze beschermen gewoon hun jongen en mensen zouden in die tijd gewoon uit de buurt moeten blijven.
groet,
Marianne Cramer

RWester

CiteerDaar wilden de ouders het betreffende nest gewoonweg verwijderen, maar zij kregen daarvoor een boete, hoewel zij gewoon voor hun eigen kind opkwamen.

CiteerIn het krantenartikel stond: met name de laatste keren waren de jongelui helemaal overstuur, zij durfden er helemaal niet meer langs.

En vice versa. Kind maar verwijderen dan?  B)

Als ik ergens iets sneu vind zijn het wel Buizerds die overstuur zijn. Zo'n jengelend kind dat langs je nest loopt.  :angry:

Met groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester