Hoofdmenu

Russula

Gestart door gerritverhellen, september 09, 2007, 14:19:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerritverhellen

Bestaan er buiten Vissige Russula's nog andere die groen verkleuren met ijzersulfaat? Ik vond gisteren namelijk een halfopgegeten maar vrij jong ex dat onmiddellijk sterk verkleurde. Ik geef even en beschrijving van de andere kenmerken:
-Hoed vermoedelijk 8 cm, bruin met lichte paarse schijn, hoedrand weet ik niet wegens opgegeten door slakken.
-Steel wit met bruine vlekken.
-Smaak: heb toch nog een proefbaar stukje gevonden en had een milde, niet uitgesproken smaak.
Lamellen: hetgeen er nog van overschoot was wit-cremeachtig, talrijk en de twee waarbij ik het nog kon zien waren niet aangehecht.
-Geur: nogal vreemd ondefineerbaar maar niet naar vis eigenlijk.
-Standplaats: in een eikenlaan.
Met de sleutel kom ik uit op Vissige eikenrussula als ik geen rekening houd met de geur, kan dit?
Groetjes,
Gerrit

kvb

Ik moet je een beetje teleurstellen want er zijn minimaal 7 maar waarschijnlijk meer soorten die groen kleuren met ijzersulfaat. Al deze soorten hebben ook de eigenschap dat ze naar schaaldieren ruiken (eerst drogen).
Vissige eiken russula zou kunnen maar ik zou later nog eens teruggaan en goede exemplaren fotograferen.

Kik

gerritverhellen

Bedankt Kik, ik zal later deze week nog eens teruggaan naar dezelfde plek, misschien vind ik verse, niet halfopgegeten ex. die ik kan fotograferen. Ik weet wel dat er nog andere vissige russulla's groen verkleuren met ijzerzouten, maar ik vroeg me gewoon af of dit bij russula's uit een andere groep ook het geval is, dit vergemakkelijkt het zoeken. Ik wist wel niet dat je ze eerst moest drogen om de geur te kunnen ruiken, ik zal dit eens proberen met de restantanten ven het ex. dat ik heb. Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Gerrit
Groetjes,
Gerrit