Roofvogel in Zwitserland

Gestart door jan pos, maart 22, 2016, 09:34:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Om welke roofvogels(s) gaat het hier?
Op dezelfde plek zag ik eerder lammergieren.
Deze keer vlogen de vogels echter te hoog voor een betere opname, wat de determinatie voor mij lastig maakt.
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/115604083
onzeker Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2016-03-18 Switzerland - Vaud
Foto's:




Alvast bedankt, Jan Pos

frankneijts

Ik zou hier een Ruigpootbuizerd van maken, vermoedelijk een wijfje. Geen idee hoe zeldzaam/algemeen die soort in Zwitserland is dus dat zou i even uitzoeken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


jan pos

Beste Frank,

Aanvankelijk heb ik Buizerd als soortnaam ingevoerd, maar ik ging twijfelen i.v.m. het forse postuur van beide vogels.
Ruigpootbuizerd zou dus goed kunnen. Ik zal eens kijken hoe algemeen de soort daar in de omgeving is.
Dank voor je determinatie!

Groeten, Jan

jan pos

Bedankt JanHein,
voor je info van vogelwarte.ch.

Groeten, Jan

joostheeremans

Jan, heb je ook foto's van die tweede (ruigpoot)buizerd? Want volgens mij zijn deze foto's van 1 exemplaar.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jan pos

Joost je hebt gelijk. Op beide foto's staat dezelfde vogel. Ik heb dit inmiddels vermeld bij "details" op Observation.
Het betrof een paartje, echter van de tweede vogel heb ik geen foto's. Tijdens het scherpstellen en fotograferen van het vrouwtje was het (vermoedelijke) mannetje al te ver weg voor een opname.

Groet, Jan

Maarten Hotting

Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!
Groet,
Maarten

joostheeremans

Hoe weet je zeker dat het een paartje betrof? Want een ruigpootbuizerd en een buizerd kunnen natuurlijk ook prima samen optrekken. (bij gedrag staat trouwens paring, dat lijkt me niet te kloppen)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Certhia

Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  B)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

jan pos

Het betrof geen paring. De twee vogels waren wel met elkaar in de weer. Buitelden a.h.w. over elkaar heen.
Hoe noem je dit gedrag tussen 2 roofvogels.

Groet, Jan

Ton Koek

Dat heet baltsen. Ze showen o.a. elkaar hun behendigheid en maken indruk op elkaar.
Groet, Ton.

frankneijts

Citaat van: jan pos op maart 22, 2016, 11:07:28 AM
Het betrof geen paring. De twee vogels waren wel met elkaar in de weer. Buitelden a.h.w. over elkaar heen.
Hoe noem je dit gedrag tussen 2 roofvogels.

Groet, Jan

Jan, zonder foto's kunnen we niet met zekerheid zeggen dat de 2e vogel inderdaad ook een RPB was, temeer omdat die soort blijkbaar tamelijk zeldzaam is in Zwitserland. Het kan net zo goed een andere roofvogel geweest zijn die met meer of minder goede bedoelingen de interactie zocht met de vogel van de foto. Laten we ons dus beperken tot deze vogel waarvan tenminste 1 forumdeelnemer nog niet overtuigd is van de ID maar die gaat dat ongetwijfeld nog toelichten .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jan pos


BramtK

Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 10:52:41 AM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  B)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel

Bij de vogel van Jan zie ik een lichte baan midden over de buik, een smalle donkere subterminale band op de staart en een donkere 'arm'. Bij jouw vogel zie ik een donker buikschild, een brede eindband en een veel lichtere arm. Ook het silhouet van de vogel van Jan spreekt nou niet direct voor Ruigpootbuizerd. De vogel van Jan is wat mij betreft dus een Buizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 12:31:53 PM
Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 10:52:41 AM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  B)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel

Bij de vogel van Jan zie ik een lichte baan midden over de buik, een smalle donkere subterminale band op de staart en een donkere 'arm'. Bij jouw vogel zie ik een donker buikschild, een brede eindband en een veel lichtere arm. Ook het silhouet van de vogel van Jan spreekt nou niet direct voor Ruigpootbuizerd. De vogel van Jan is wat mij betreft dus een Buizerd.

Een gescheiden buikschild is niet ongewoon toch? En die ogenschijnlijke brede eindband is niet zo breed en subterminaal net zoals bij de vogel in kwestie. De arm lijkt idd iets donkerder maar volgens mij niet zorgwekkend donker.  Daarom zei ik ook vrijwel identiek. Maar goed meningen kunnen en mogen verschillen en we weten dat er natuurlijke enge look-a-likes bestaan.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Maarten Hotting

Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 10:52:41 AM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  8)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel
Ik ben nog niet overtuigd.
Mijns inziens in de arm, zoals Bram ook al aangeeft, (veel) te donker voor een Ruigpoot.
Ook de staart klopt niet (nauwelijks een eindband te bekennen) en de buikschild is niet 'opvallend'  genoeg.
Er klopt teveel niet voor Ruigpoot, kortom blijft het voor mij een prima Buizerd.
Groet,
Maarten


frankneijts

Geen enkele van de foto's van Maarten toont eenzelfde tekening op staatt of buik. Ik raad de twijfelaars aan toch eens de nieuwe Forsman aan te schaffen en zien en lezen wat hij zegt over de zichtbaarheid van staartbanden op de onderzijde, ' gescheiden'  buikschilden en donkere armen. Bedenk dat de vogel in kwestie geen juveniele vogel is ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Het lijkt me niet nodig dat Maarten een identieke vogel vindt, als dat überhaupt mogelijk is. Ik zie niets wat pleit voor Ruigpootbuizerd en daar zal Forsman geen verandering in brengen.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#20
Ik snap ook niet hoe ik op dat domme idee kwam Bram... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Als ik thuiskom zal ik m eens openslaan. Vooralsnog doe ik t even met wat ik in mn hoofd heb. Ik begrijp iig dat Frank al om is. :)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

BramtK

Ik ga het zeker nalezen, maar 'kijk maar eens wat daar staat' is toch geen argument!?

Tenzij Forsman een hele andere kijk werpt op het soortconcept Buizerd natuurlijk, dan mogen alle goedkeuringen in revisie.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 14:09:15 PM
... Ik begrijp iig dat Frank al om is. :)

Nou nog Marc?  8)

Toevallig kon ik gisteren een overtrekkende Rode Wouw fotograferen waarvan ik wat verder oninteressante plaatjes van kon maken, gewoon om m vast te leggen. Bij het bekijken daarvan viel me op hoe rap het silhouet van zo'n vogel verandert in slechts luttele seconden.. Gelukkig blijft het totaalplaatje door kleur/tekening en hier ook staartvorm onmiskenbaar een Rode Wouw al is er een bijna 'dramatisch' verschil in vleugelvorm en staartlengte (zie bijlage).. Hoe vaak krijgen we hier niet puzzeltjes voorgeschoteld waarop we dat allemaal niet (goed) kunnen zien en/of we ons moeten verlaten op slechts één of 2 heel matige silhouetjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 15:08:51 PM
Ik ga het zeker nalezen, maar 'kijk maar eens wat daar staat' is toch geen argument!?

Tenzij Forsman een hele andere kijk werpt op het soortconcept Buizerd natuurlijk, dan mogen alle goedkeuringen in revisie.

Tja ik kan toch geen plaatjes kopiëren uit het boek van die man? Ik heb daar in elk geval moeite mee. En om nu weer lappen tekst over te schrijven (wat ik vaak genoeg doe overigens), daar had ik nu even geen tijd voor .. Ik ging er bovendien van uit dat de roverafficionados dat boek al wel hebben ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Veranderingen in silhouet afhankelijk van kijkhoek, vliegactie en wat dies meer zij, zijn natuurlijk al jaar en dag bekend, Frank. Dat neemt niet weg dat het silhouet van de vogel van Jan, voor zover we dat nu kunnen beoordelen, beter past op Buizerd. Het staat een ieder vrij om naar meer plaatjes te vragen.

Het al dan niet over de nieuwe Forsman beschikken is geen belanghebbend gegeven in deze kwestie. Ik kan daar niets mee. Sterker nog, zodra ik 'm in handen heb, spoel ik 'm door de wc, ik sla er een hekpaal mee in de klei, ik maak de kachel ermee aan, maar ik sla 'm niet open op de Ruigpootbuizerd. Mijn argumenten worden hier immers niet weerlegd en we voeren hier een discussie.
Groeten,

Bram ter Keurs

jan pos

De volgende keer zet ik m'n Tamron er weer op. Ik stond nu op de toerski's dus het ding was te zwaar.
Tot nu toe iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Groeten, Jan

BramtK

Wacht even Jan, iedereen gaat de komende dagen nog wat studeren in dat nieuwe boek en dan kijken we er over een paar dagen weer helemaal fris, opnieuw naar.  :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 16:06:56 PM
Veranderingen in silhouet afhankelijk van kijkhoek, vliegactie en wat dies meer zij, zijn natuurlijk al jaar en dag bekend, Frank. Dat neemt niet weg dat het silhouet van de vogel van Jan, voor zover we dat nu kunnen beoordelen, beter past op Buizerd. Het staat een ieder vrij om naar meer plaatjes te vragen.

Het al dan niet over de nieuwe Forsman beschikken is geen belanghebbend gegeven in deze kwestie. Ik kan daar niets mee. Sterker nog, zodra ik 'm in handen heb, spoel ik 'm door de wc, ik sla er een hekpaal mee in de klei, ik maak de kachel ermee aan, maar ik sla 'm niet open op de Ruigpootbuizerd. Mijn argumenten worden hier immers niet weerlegd en we voeren hier een discussie.

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 15:08:51 PM
Ik ga het zeker nalezen, maar 'kijk maar eens wat daar staat' is toch geen argument!?

Tenzij Forsman een hele andere kijk werpt op het soortconcept Buizerd natuurlijk, dan mogen alle goedkeuringen in revisie.

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 13:40:45 PM
Het lijkt me niet nodig dat Maarten een identieke vogel vindt, als dat überhaupt mogelijk is. Ik zie niets wat pleit voor Ruigpootbuizerd en daar zal Forsman geen verandering in brengen.

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 12:31:53 PM
Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 10:52:41 AM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  8)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel

Bij de vogel van Jan zie ik een lichte baan midden over de buik, een smalle donkere subterminale band op de staart en een donkere 'arm'. Bij jouw vogel zie ik een donker buikschild, een brede eindband en een veel lichtere arm. Ook het silhouet van de vogel van Jan spreekt nou niet direct voor Ruigpootbuizerd. De vogel van Jan is wat mij betreft dus een Buizerd.

Ik zou van ganser harte een poging willen doen om jouw argumenten te weerleggen Bram maar ik kan ze niet vinden.. Om er zeker van te zijn dat ik niks heb gemist hier al jouw reacties op een rijtje Bram, misschien dat je ze zelf aan kunt wijzen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 12:31:53 PM
Citaat van: Certhia op maart 22, 2016, 10:52:41 AM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 22, 2016, 10:43:54 AM
Ik zie hier totaal geen Ruigpootbuizerd in, lijkt me een prima Buizerd!

Dan kijk je over aardig wat kenmerken heen.  B)
Ik maak hier ook een vrouw RuPo van.

Zie bijlage voor vrijwel identieke vogel

Bij de vogel van Jan zie ik een lichte baan midden over de buik, een smalle donkere subterminale band op de staart en een donkere 'arm'. Bij jouw vogel zie ik een donker buikschild, een brede eindband en een veel lichtere arm. Ook het silhouet van de vogel van Jan spreekt nou niet direct voor Ruigpootbuizerd. De vogel van Jan is wat mij betreft dus een Buizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs