Roofvogel in Zwitserland

Gestart door jan pos, maart 22, 2016, 09:34:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Ik kan op mijn beurt dan weer niet echt argumenten pro Rpb terugvinden.  :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ik zou in aanvulling op Bram bij een RPB geen contrast verwachten tussen de voorvleugelrand van de arm en de overige ondervleugeldekveren; beide lijken me daarnaast te donker. Als dat laatste aan de kwaliteit van de foto zou liggen, zou ik polsvlekken verwachten die zeker niet te licht zijn voor RPB.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Dat "silhouet" zegt me niks op basis van maar 1 foto die dat nog enigszins weergeeft, dat probeerde ik met dat wouwenplaatje nu net aan te tonen..
In de ander reactie benoem je alleen een 3-tal kenmerken die de vogel laat zien zonder dat je daar direct een oordeel over geeft. Daarvan past no. 1 (donkere buik met lichte middenbaan) prima op adulte RPB-vrouwtjes, zie Forsman o.a. plaat 677 t/m 680 (4 verschillende vogels btw) en bij mannetjes is het eerder regel dan uitzondering en zijn soms alleen de falnken donker gebandeerd. No. 2 (smalle donkere subterminale band) zien we terug op o.a. foto 669, 672 en min of meer 677. Ook de tekst van Forsman in dit verband, beschrijving van de staartbandering van adult man: "but seen from below only the subterminal band is usually coloured through" en van adult vrouw: "from below the tail looks just white with just the black subterminal band showing through..". En wat betreft de donkere arm, zie o.a. foto's 670 en 675 al zijn die daar minder donker dan op de bewuste foto hierboven. Daarbij moet je denk ik rekening houden met het vergrote contrast van alle donkere partijen op de foto als gevolg van afstand, belichting en eventueel bewerking.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 22, 2016, 18:28:21 PM
Ik zou in aanvulling op Bram bij een RPB geen contrast verwachten tussen de voorvleugelrand van de arm en de overige ondervleugeldekveren; beide lijken me daarnaast te donker. Als dat laatste aan de kwaliteit van de foto zou liggen, zou ik polsvlekken verwachten die zeker niet te licht zijn voor RPB.

Adulte mannen (en sommige vrouwen) hebben bijv. niet van die 'massale' polsvlekken. Bij deze vogels zijn ze eerder donkerbruin en dikwijls verdeeld in diverse 'brokken', zie bijv. de foto's 672 en 673 voor 2 sprekende voorbeelden waarbij de 'brokkelige' polsvlekken ook maar weinig contrastreren met de dekveren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Maar ligt het niet voor de hand om uit te gaan van de algemene soort? We hebben nu een (mogelijke) verklaring voor zaken die (mogelijk) niet lekker passen op Ruigpootbuizerd, maar wat past er eigenlijk niet op Buizerd - waarbij we toch ook rekening zullen moeten houden met de kwaliteit van de foto?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Een witte/lichte staart met subterminale donkere eindband past niet op Buizerd. Forsman: ".. certain heavily marked adult males may recall Common Buzzard form below but the tail is always diagnostic .."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Silhouet was niet mijn hoofdpunt, dat blijkt wel uit mijn bericht, maar is geenszins ondersteunend voor de determinatie als Rpb. Ik had die kenmerken inderdaad nog niet geduid, maar ze spreken volgens mij voor zich. Of de staart licht, wit of gewoon gebandeerd is, is op basis van deze foto's niet vast te stellen (eens met Vincent wat dat betreft). Wel is die eindband nogal mager voor een veronderstelde adult Rpb. Kortom, er is niets dat niet op Buizerd past en wel het een en ander dat niet helemaal lekker zit voor Rpb.
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Buizerd op basis van structurele kenmerken en in het bijzonder de ondervleugeldekveren en borst inzake de kleedkenmerken.

Certhia

Citaat van: BramtK op maart 22, 2016, 17:39:09 PM
Wacht even Jan, iedereen gaat de komende dagen nog wat studeren in dat nieuwe boek en dan kijken we er over een paar dagen weer helemaal fris, opnieuw naar.  :blink:

Mee eens, was er nog niet aan toe gekomen gister maar zie dat de discussie al weer wat verder is.

De arm en de staart lijkt het nu om te draaien. Als beide een fotografisch effect zouden (kunnen) zijn dan zou het dus naar twee kanten uit kunnen pakken en dan ben ik ook van mening dat de algemene soort meer voor de hand ligt. Maar let wel, ik ben daar nog niet van overtuigd. Nu ook weer als ik de originele foto's zie, zie ik in eerste instantie een RuPo. Als ik er aan denk zal ik ook nog eens kijken al denk ik geen aanvullingen te vinden als Frank de Forsman al zo doorgespit heeft.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

JohanvantBosch

Wat me opvalt aan deze foto's is het enorme contrast (door belichting) in de vleugels tussen de wit uitgeslagen slagpennen en hun zwarte toppen. Met deze belichting in dit aanzicht zou ik bij een Ruigpootbuizerd in de staart hetzelfde verwachten. Op de foto's in de nieuwe forsman ondr goede belichting komt de staartband net zo donker of zelfs donkerder over als/dan de donkere eindband van de slagpennen. Dat zie ik bij de vogel op de foto niet terug. De staart oogt veel minder wit uitgeslagen dan de slagpennen en de staartband lichter dan de band op de slagpennen en niet echt contrasterend. Daarnaast denk ik dat eventuele tekening in de lichte delen van de staart met deze belichting en afstand wegvallen op de foto.  Dan denk ik dat de staarttekening in het echt meer overeen komt met die van Buizerd zoals bv op plaat 567 of misschien Steppebuizerd.
Ik snap dat de verhoudingen veranderen als een vogel draait en dat de inschatting ervan subjectiever is dan kleed. Maar op de eerste foto draait de vogel volgens mij niet en die zou m.i. een aardig beeld moeten geven van de bouw. Ik neig daarbij ook meer naar Buizerd, voor wat het waard is.

Overigens zie ik in de Forsman geen foto's van adulte vrouw rpb met zo'n donkere armdekveren.

migratorius

Je moet er ook rekening mee houden dat de vogel over sneeuw vloog, wat tot merkwaardige kleureffecten kan leiden.

JanHein

jan pos

Klopt JanHein, veel sneeuw en felle zon.

Jan

BramtK

Dat zie je ook wel aan de foto af, dat hoge contrast en werd hierboven ook al genoemd door bv Frank. Ik denk echter niet dat dat contrast alleen gevolgen heeft voor de donkere delen in het verenkleed, maar ook voor de lichtere delen. Ik begrijp dat ik daarin niet de enige ben.
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia

Bram ook ik kan mezelf niet langer overtuigen waarom het geen buizerd zou zijn. En dan vooral met betrekking tot die donkere arm. Ik kan die niet verklaren voor RuPo zonder allerlei belichtingsissues aan te halen en als je die toelaat dan krijg ik t weer aan de stok met de staart. Leerzaam dit. Had graag meer foto's gezien van deze vogel maar weet dat die er niet zijn. Hoe erg zou ik gefopt zijn met de foto's onder optimale omstandigheden. Misschien wel net zo hard, misschien niet. Hoe dan ook gaat er niks boven een goede veldwaarneming.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

OlivierO

En ondertussen staat er nog steeds "2" en "paring" ...  B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jan pos

Is gewijzigd, Olivier.
Ze waren met z'n tweeën, vandaar 2 aangegeven. Maar natuurlijk één en dezelfde vogel op de afbeeldingen.

Groeten,
Jan

BramtK

Citaat van: Certhia op maart 24, 2016, 09:51:21 AM
Bram ook ik kan mezelf niet langer overtuigen waarom het geen buizerd zou zijn. En dan vooral met betrekking tot die donkere arm. Ik kan die niet verklaren voor RuPo zonder allerlei belichtingsissues aan te halen en als je die toelaat dan krijg ik t weer aan de stok met de staart. Leerzaam dit. Had graag meer foto's gezien van deze vogel maar weet dat die er niet zijn. Hoe erg zou ik gefopt zijn met de foto's onder optimale omstandigheden. Misschien wel net zo hard, misschien niet. Hoe dan ook gaat er niks boven een goede veldwaarneming.


Dank Marc.


Ik heb inmiddels beschikking over hét boek (blij mee  :) ) en heb dus ook naar de door Frank genoemde platen kunnen kijken. Zoals we al wisten, met name adult man Ruigpootbuizerd is wat minder straigt forward in donker-licht verdeling. Echter nooit met zo'n donkere arm als de vogel van Jos en altijd met een opvallende zwarte eindband op de onderzijde van de staart. Hetzelfde geldt overigens voor adulte vrouwen.


Het citaat wat Frank hierboven aanhaalt gaat nog verder met ".., and the entire bird appears black-and-white, lacking pure brown colours of Common Buzzard." In dat laatste zie ik ook nog een aanwijzing dat de vogel van Jan een Buizerd is.
Groeten,

Bram ter Keurs