gele schijfjes op braam

Gestart door spanjool, september 09, 2007, 13:03:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

en dan kom ik via Ellis en Ellis op Rubus (Gewone braam = Rubus fruticosus ) onder de Discomyceten heeft dan de Hymenoscyphus separabilis ((P.Karsten)Dennis) de best overeenkomende omschrijving. Onder de mic lijkt het ook wel een Hymenoscyphus te kunnen zijn.

Echter het probleem is, ik kan nergens wat vinden, ook verder niet in E & E over de H. separabilis. heeft iemand toevallig ergens nog wat informatie hierover?
p.s heb inmiddels gevonden dat;
Hymenoscyphus separabilis (P. Karst.) Dennis (1964), (= Phialina separabilis), staat dus in de Ned soortenlijst als 665060 Phialina separabilis  en vind dus via wat gegoogle deze uitwerking
http://www.uni-graz.at/~scheuer/Illustrati...eparabilis.html
en dan vind ik dat het em wel eens kon zijn.

foto 1 apothecia
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Dan lijkt daar ook nog 1 een beetje ingedroogde mycena picta te zitten.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

asci en paraphysen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

sporen met oildrops
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Henk,

Een Phialina is het beslist niet, daarvan zijn de apothecia veel fragieler, en de rand licht donzig van de miniscule haartjes.
Aan de sporen te zien is het een Hymenoscyphus, macroscopisch met de meeste gelijkenis op H. epiphyllus var. epip.

Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

Hoi Stip, de H. epiphyllus ken ik wel en daar lijkt ie idd heel erg op maar vlgs E&E heeft die van die gegaffelde paraphysen en dat heeft deze duidelijk niet.
Ik heb dat ook (nog) niet kunnen fotograferen maar in dit preparaatje vielen juist die aparte sterk gepriemde elementen op die alhoewel op de foto van het vruchtlichaam niet te zien, dus kennelijk de haren zijn.
P.S. heb ze net nog even onder de stereo-mic gehad en er zitten wel degelijk haren aan de rand. Opvallend dat dit het meest waarneembaar is bij de kleinere vruchtlichamen, terwijl ze bij de grotere meer bij de voet-aanhechting zichtbaar zijn.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Henk,

Ik houd het toch op epiphyllus, dat van die paraphysen heb ik ook nog nagezocht en verder spreekt alleen Dennis 1956 van "soms vertakt" en in zijn tekening is dit alleen op de hoogte van de onderste helft van de asci. die harige uitsteeksels tekent hij ook aan de basis Zoiets als E&E heb ik nog nooit gezien bij deze soort.
Op foto 1 links is iets harigs te zien, maar dat beschouw ik als ankerhyphen.

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl