lesotho fruit

Gestart door valentine, maart 21, 2016, 14:19:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

valentine

Kan iemand deze plant op naam brengen? Hij groeit in Lesotho, nabij de Sani-pas.

Vriendelijke groet,

Valentine

Plantoon

Ziet eruit als een appel maar doet me ook denken aan Japanse mispel, etc. Heb je een checklist vd lokale Rosaceae ?

valentine

Helaas niet. En die Japanse mispel heeft vijf segmenten met zaden en deze vier, zo te zien.

valentine

Ja, echt vier. Hierbij nog twee foto's.

paulhoekstra

Volgens mij Scolopia mundii, eentje uit de wilgenfamilie (Salicaceae, vroeger flacourtiaceae).
groeten,
Paul

valentine

Dank voor je reactie, Paul Hoekstra. Maar als ik google vind ik over de Scolopia mundii dit: The fruit, measuring up to 13 mm in diameter, is a smooth, globose berry with a persistent style, containing 1 or occasionally 2, seeds. Dat klopt niet met de vrucht van deze boom.

paulhoekstra

Volgens deze revisie van het genus Scolopia: http://www.repository.naturalis.nl/document/566268 heeft Scolopia mundii 3 tot 4 gele zaden per bes (pagina 59). De persistent stijl zie ik op de foto's, alleen de diameter lijkt niet helemaal te kloppen, maar ik denk dat dat wel binnen de marge kan vallen, want verder heb ik geen betere match kunnen vinden voor jou boom.
groeten,
Paul

valentine