Dennenschelpzwam op grove den?

Gestart door jan.slaats, maart 21, 2016, 09:29:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

jan.slaats

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109240042
Dennenschelpzwam - Panellus mitis gezien op 2015-10-07 Helden - voormalige gemeente
Foto's:




bij voorbaat dank Jan Slaats

wimperzwam

Zoek maar eens verder want Panellus mitis is dit niet. Let op de grootte en de kleur van de lamellen!

Mvgr.,
Henk Huijser.

jan.slaats

Ik heb nog eens gezocht. Kan geen schelpzwam vinden in combinatie met grove den die bij deze waarneming past. Bijna alle schelpzwammen staan ze op loofhout.

Kleur en dichtheid van de plaatjes past wel bij de scherpe schelpzwam maar deze is meestal kleiner en een andere structuur van de hoed. Maar ook deze zou alleen op loofhout voorkomen.

Groet Jan

e.moors

Misschien niet bij de schelpzwammen kijken dan? Omgekrulde rand, orange plaatjes, geen steel, donzig behaarde hoed: kijk eens bij de krulzomen
mvg. Eric

rietvanoosten

Citaat van: e.moors op maart 24, 2016, 06:25:55 AM
Misschien niet bij de schelpzwammen kijken dan? Omgekrulde rand, orange plaatjes, geen steel, donzig behaarde hoed: kijk eens bij de krulzomen

Fijn dat jij het raadsel hebt opgelost Eric, kwam er ook niet uit  :rolleye:
met vriendelijke groet, Riet

Ismael

#5
dit lijkt de oranje oesterzwam. Zit de soort wel op den? Wat ik mij herinner van de ongesteelde is de grillige lamellen, dat zie ik helemaal niet 
Groeten Ismaël Wind

Jan Knuiman

Citaat van: Ismael op maart 24, 2016, 11:13:06 AM
dit lijkt de oranje oesterzwam. Zit de soort wel op den? Wat ik mij herinner van de ongesteelde is de grillige lamellen, dat zie ik helemaal niet

Interessant als het de Oranje oesterzwam zou blijken te zijn. Tot nu toe heb ik deze soort tweemaal gevonden maar de exemplaren waren feller oranje van kleur en meer behaard dan die van de foto en moet dus zeggen dat ik de soort van de foto niet als zodanig heb herkend. In The Book of Fungi (Roberts, Evans) vond ik dat de Oranje oesterzwam ook op naaldhout groeit en dat de Ongesteelde krulzoom (Tapinella panuoides) en het Harig saffraanoorzwammetje (Crepidotus crocophyllus) als lookalikes worden beschouwd.




Groet, Jan

pivous

Ik vind het, net zoals Ismael Wind, het meeste weg hebben van de Oranje oesterzwam. Ik heb destijds ook toen ik het Harig saffraanoorzwammetje vond, eerst ook gedacht dat het de Oranje oesterzwam was. Gelukkig wees Martin Gotink mij toen op de donkere schubjes op de hoed, die niet aanwezig zijn op de Oranje oesterzwam.
De Ongesteelde krulzoom heeft meestal lamellen met dwarsverbindingen. Of het het  Harig saffraanoorzwammetje is, is makkelijk te controleren met een paar druppels KOH op de lamellen. Die kleuren dan onmiddellijk vuurrood. Er zijn dus wel degelijk verschillen, alhoewel die makkelijk over het hoofd gezien kunnen worden.

Groet, Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

e.moors

Ik ken de oranje oesterzwam niet, maar ik heb het idee dat ik gevorkte lamellen zie (al weet ik het niet zeker, het zouden ook tussenlamellen kunnen zijn).
Komen die bij de oranje oesterzwam ook voor?
mvg. Eric

Jan Knuiman

Ter oriëntatie: Oranje oesterzwam uit eigen waarneming. Geen gevorkte lamellen.




Groet, Jan

jan.slaats

De Oranje oesterzwam staat op de NMV-webpagina als soort op loofhout. Op een Amerikaanse pagina http://www.mushroomexpert.com/phyllotopsis_nidulans.html staat:
This beautiful mushroom, sometimes called the "Mock Oyster" in field guides, isn't likely to be confused with the "true" Oyster Mushroom, which is not orange. Phyllotopsis nidulans is orange from head to toe, and densely hairy on the cap surface. It is widely distributed in North America, and often grows in shelf-like clusters on dead hardwoods and conifers in the fall.

Blijkbaar groeit hij in Amerika ook op naaldhout.

Zou het dan toch de Oranje oesterzwam zijn?

Groet Jan

e.moors

Weet je ze nog te staan Jan? De genoemde soorten verschillen allemaal in kleur van de sporen. Als je een sporee kunt maken zou er geen twijfel meer zijn
mvg. Eric

ridderzwam

Ter vergelijking ook nog foto's van mij. Oranje Oesterzwam. Op loofhout.

Groet,
Ria.

tjerk

Citaat van: ridderzwam op maart 25, 2016, 13:33:55 PM
Ter vergelijking ook nog foto's van mij.
Groet,
Ria.

Zonder foto's valt er weinig te vergelijken.
Vriendelijke groet,
Tjerk Nawijn

jan.slaats

Ik weet nog waar deze stond. De waarneming is van eind oktober vorig jaar. Ik denk dat er nu niet veel meer van over is. betekent wachten tot volgend groeiseizoen.
Groet Jan.

grietaf

Citaat van: jan.slaats op maart 25, 2016, 16:57:32 PM
betekent wachten tot volgend groeiseizoen.
Of een verlossend woord van Henk?
Zelf heb ik de Oranje oesterzwam nog nooit gezien, maar als ik diverse beschrijvingen lees zou hij het kúnnen zijn.
Grieta.

ridderzwam

o jee, o jee, sorry vergat de bijlage. Ja de zon brak door, wilde gauw naar buiten....Hier zijn ze..
Groet,
Ria

Jan Knuiman

De foto's van Ria houden, wat kleur betreft, een beetje het midden tussen die van Jan S. en die van mij. Wat betreft de verdere kenmerken is er een grote mate van overeenstemming. Op internet vond ik verder voorbeelden van tamelijk lichte Oranje oesterzwammen (voor wat dat waard is). Verder is komen vast te staan dat ze ook op naaldhout - in het buitenland - voorkomen. Dat alles maakt dat ik de neiging heb om het licht op groen te zetten voor Oranje oesterzwam. Nu waar afwachten om er (n)iemand (Henk?) aan de noodrem trekt  :rolleye:




Groet, Jan

e.moors

2 dingen meer die voor oranje oesterzwam spreken, er lijkt wat paarsachtig dons bij de aanhechting te zitten. Dat heb ik ergens gelezen dat dit bij oranje oesterzwam voor zou komen. Daarnaast lijkt de sporenkleur eerder licht, bij die foto met de twee hoeden boven elkaar, is er in ieder geval geen bruin sporenpoeder zichtbaar. Blijven alleen die gevorkte lamellen over...
mvg. Eric

Jan Knuiman

Citaat van: e.moors op maart 25, 2016, 22:24:31 PM
Blijven alleen die gevorkte lamellen over...

Die gevorkte lamellen zie ik niet Eric. Het lijken me zo hier en daar kortere lamellen die tegen langere aan liggen. Maar misschien kun je aangeven waar je die gevorkte lamellen meent te zien.




Groet, Jan


e.moors

Zie bijgaande foto. De twijfel is overigens bij mij ook aanwezig of het wel echt gevorkte lamellen zijn
mvg. Eric

Jan Knuiman

Het lijkt mij een artefact samenhangend met de wat scheve hoek waaronder het geselecteerde deel van de lamellen op de foto terecht is gekomen. Immers, het deel van de lamellen dat meer loodrecht op de lensrichting staat, toont naar mijn mening geen gevorkte lamellen.




Groet, Jan