Hoofdmenu

Oranje asco

Gestart door Arno van Stipdonk, september 09, 2007, 12:06:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo allemaal,

Deze week heb ik nog een mooi oranje asco gevonden in een redelijk voedselarm weiland. Nadat ik een preparaatje gemaakt had kwam ik op Rietlandwimperzwam - Hypocrea placentula. Echter een probleem: De wimpers (oftewel haren) ontbreken. De buitenrand is wel wat bruin gekleurd maar ook onder de micro geen haren kunnen ontdekken.

De microscopisch gegevens kwamen verder wel overeen met deze soort. Ik kan geen andere soort vinden die sporen heeft met zulke grote stekels. (zie tweede foto).
Iemand een idee wat het kan zijn?

Arno van Stipdonk

Sporen in asci:

Stip

Hoi Arno,
Blij dat je dieRietlandkussentjeszwam hebt laten vallen
Ik denk aan Octospora of Lamprospora, L crechqueraultii heeft in ieder geval zo'n sporen.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Arno van Stipdonk

En het is Lamprospora crechqueraultii geworden. Stip, hartelijk bedankt!

Overigens was had ik het in mijn eerste topic over Rietlandwimperzwam - Hypocrea placentula maar had de verkeerde wetenschappelijke naam erbij gezet, ik bedoelde Scutellinia umbrorum welke ook zulke stekelige sporen heeft....
Excusee, het maakt het er niet makkelijker op, maar gelukkig heeft ie ook een naam gekregen.

dijkstra

Leuke soort Arno!!!

heb de afbeeldingen in Nordic macromycetes Vol 1 en Wetenschappelijke Mededelingen nr 80 er eens op nageslaan. Is een mooie foto van de stekels op de sporen.

Groeten Bert Dijkstra

Arno van Stipdonk

Inderdaad Bert, is zover ik weet de eerste asco op de Rode Lijst die ik gevonden heb. En het leuke is dat ie in een van mijn inventarisatiegebieden stond.