Muis noord Spanje --> Apodemus spec.

Gestart door bartvanhoof, maart 20, 2016, 18:04:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

 would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/115579608
Rodent unknown - Rodentia spec. observed at 2016-03-20 Spain - Cabezón de la Sal
Photos:


thanks in advance Bart van Hoof

Dood muisje gevonden achter een warehouse van een klein fabriekje ... tja, kan dus van alles zijn qua locatie.
Er zijn 4 muissoorten hier ... Apodemus flavicollis, Apodemus sylvaticus, Micromys minutus en Mus musculus.
Mijn keuze ligt bij #3 ... is dit te determineren?

Dank,.
bart.

Douwe van der Ploeg

Dit is één van de Apodemus-soorten. Dwergmuis is écht klein, heeft veel kleinere oortjes en is mooi oranje van boven.
Douwe van der Ploeg

bartvanhoof

Ah oké. Dank Douwe!

Ik heb helaas geen boek over zoogdieren. Heb wel 2 PDFs.

http://www.magrama.gob.es/es/biodiversidad/temas/inventarios-nacionales/ieet_mami_apodemus_sylvaticus_tcm7-149208.pdf
http://www.magrama.gob.es/es/biodiversidad/temas/inventarios-nacionales/ieet_mami_apodemus_flavicollis_tcm7-22060.pdf

Waarin blijkt dat A. sylvaticus zeer algemeen is, en de ander wat minder, als komen ze dus beide hier voor (met stip op de kaart). Het zal dus waarschijnlijk een A. sylvaticus zijn, aangezien de locatie (in velden, niet echt bossen). Maar lees dat het onmogelijk is om tussen beiden te diferencieren zonder DNA. Jammer.

Nogmaals dank,
bart.

Theo Linders

grote (flavicollis) en gewone (sylvaticus) bosmuis zijn prima levend te determineren, grote bosmuis heeft een achtervoet van >23 mm, waar die van een gewone bosmuis wat korter is, grote bosmuis heeft ook vaak een gele halsband, waar gewone bosmuis alleen een vlek heeft zitten.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

bartvanhoof

Ha Theo,

Dank voor de info ... over maten ... las dit in een van de PDFs (die van A. flavicolis):

"En el ratón leonado se produce un incremento del tamaño con la latitud (regla de Bergmann), mientras que en el ratón de campo disminuye, combinación que dificulta diferenciar ambas especies por su aspecto externo."

Hier staat dus (in samenvatting) ... A. flavicollis wordt groter naar het noorden (waar ik woon is een redelijk zuidelijke punt in Spanje voor deze soort - dus ik neem aan is de soort op z'n kleinst) terwijl A. sylvaticus kleiner wordt naar het noorden toe (dus is hier redelijk aan de grote kant).

Hier zijn de maten voor A. flavicollis ... "Medidas corporales, CC: 86,0-120,0 mm; C: 100,0-130,0 mm (entre 170 y 230 anillos); P: 22,0-25,0 mm; O: 16,0-19,0 mm; Ps: 20,0-50,0 g. Fórmula dentaria: 1.0.0.3/1.0.0.3"
En A. sylvaticus ... "Medidas corporales de ejemplares adultos del Macizo de Quinto Real (Navarra), CC: 77,0-111,0 mm; C: 78,0-114,0 mm; P: 20,5-24,5 mm; O: 14,6-19,0 mm; Ps: 16,0-35,0 g. Fórmula dentaria: 1.0.0.3/1.0.0.3" ... deze locatie in Navarra komt redelijk in de buurt qua latitude met waar ik woon.

Dan denk ik dat "P" voor "pie" (voet) staat ... al weet ik dat niet zeker want weet niet veel van mammals af ... en de maten van A sylvaticus liggen in die van A. flavicollis (voor adulten).

Qua kleur staat er ... de onderssort die hier voorkomt, A. s. callipides ... is lichter van kleur, ik weet niet of dit iets mbt de gelige zone te maken heeft.

Anyway, dank voor de info ... hoop er dus eentje levend te kunnen zien in de velden om het dorp heen! :)

gr,
bart.

Rob Koelman

Qua 'jizz' zou ik hiervan eerder een gewone bosmuis maken dan een grote...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik ook, Rob, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat de variaties en dergelijke net wat anders zijn daar, dus geen zekerheid.
Douwe van der Ploeg

bartvanhoof

Hallo Rob (en Douwe),

Dank voor je input. Ik hou het op Apodemus sp. en heb er notitie van gemaakt bij de waarneming.

Heh, ik zou nog morgenochtend even kunnen gaan meten etc. met een liniaaltje, het beestje ligt namelijk bijna in het zicht van mijn woonkamerraam. :) Heh, voel me alleen wat raar om een muis op te gaan meten rond een fabriekje waar eten klaar wordt gemaakt. :)
... of het beestje mee naar huis nemen om daar de details wat beter te bekijken ... uh, maar dan ga ik zeker op m'n donder krijgen van m'n vriendin! Ze vindt een dode hommel/vlinder al erg in huis!  :)

gr en dank aan allen,
bart.

Rob Koelman

Citaat van: bartvanhoof op maart 21, 2016, 16:25:19 PM
Hallo Rob (en Douwe),

Dank voor je input. Ik hou het op Apodemus sp. en heb er notitie van gemaakt bij de waarneming.

Heh, ik zou nog morgenochtend even kunnen gaan meten etc. met een liniaaltje, het beestje ligt namelijk bijna in het zicht van mijn woonkamerraam. :) Heh, voel me alleen wat raar om een muis op te gaan meten rond een fabriekje waar eten klaar wordt gemaakt. :)
... of het beestje mee naar huis nemen om daar de details wat beter te bekijken ... uh, maar dan ga ik zeker op m'n donder krijgen van m'n vriendin! Ze vindt een dode hommel/vlinder al erg in huis!  :)

gr en dank aan allen,
bart.

In een potje alcohol / spiritus doen en beestje is transporteerbaar...

Voor determinatie is overigens alleen de kop ook al genoeg (schedelmaten!).

Ook een aanvullende foto van de borst/halsstreek (grofweg deel tussen de voorpoten) geeft in principe ook al aardig wat zekerheid over welke bosmuis het betreft (aan- of juist afwezigheid gesloten halsband).
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed dat Bart zich ook raar gaat voelen om een muis te onthoofden ipv op te meten naast een fabriekje waar eten klaar wordt gemaakt, en dat z'n vriendin een losse muizenkop niet ineens schattiger vindt dan een hele ;D
Douwe van der Ploeg

bartvanhoof

hahaha ... ik zal morgen kijken wat ik er van kan maken ... heeft lekker de hele middag geregent vandaag dus het zal wel een soppige drap worden. :)