Allemaal zeer basic Johan. Ik zet alles in perspex-potjes naast mijn PC. Lege medicijnpotjes, en potjes van pitten of wat dan ook. Bewaar alles op mijn bureau tussen PC en monitor. Kamer is niet verwarmd maar 's winters zo'n 16,5-17,5 graden schat ik. Fotograferen doe ik voor de PC op A4-tje wit papier en meestal ook een wit vel erachter. In een hand mijn cameraatje en in de andere een lege doorzichtige snoepbeker. Meestal als het beestje opvliegt, vliegt hij in de beker. Niet gekoeld of wat dan ook, maar naturel. Vliegt er een beestje weg, dan vliegt die altijd meteen naar de raam en dan vang ik 'm weer terug. Heb even een paar shots van "de studio" gemaakt. Ik maak alle foto's met een
Panasonic Lumix TZ60.(Sinds sept 2014, daarvoor TZ18). Probleem met "studiofoto's" is wel dat je steeds met de schaduw van je lens zit. Moet dan van iets grotere afstand fotograferen dan normaal. Normaal kun je macrofoto's maken vanaf 3 cm, met flits is dat 8-10 cm. Dus ik moet de flitsfoto's wat meer croppen.
Het uitkweken van gallen is super eenvoudig. Gewoon in een potje leggen en in de gaten blijven houden. Ook het fotograferen van galwespen is relatief simpel. Ze lopen veel en vliegen weinig of maar zeer kort stukje van 10-20 cm. Zet je ze op een takje van de waardplant, dan blijven ze vaak 'n uur bewegingsloos zitten.Als ik bladwesplarven opkweek doe ik ze in een grotere pot, met elke 2 dagen vers blad en dagelijks de poepjes weg mikken. Als ik zie dat ze niet meer vreten, dan doe ik de
larve in een bakje met nog wat blad en wat zand. Is steeds maar afwachten of hij
bovengronds verpopt of juist ondergronds. Heb gemerkt dat als het zand te droog is een bladwesplarve vaak wat rond blijft lopen. Doe nu vaak in een stukje paar druppels water erop en meestal zijn ze dan vrijwel
direct aan het verpoppen. Ze zoeken dan het vochtige plekje op. Met opkweken vanaf larve is het dus ook een kwestie van een beetje uitproberen en vaak veel geduld hebben en soms wat mazzel hebben zoals vorig jaar met
deze zweefvlieglarve ( Gewone Driehoekzweefvlieg - Melanostoma mellinum).
Dus het is gewoon een kwestie van proberen.