vraagje over oever beplanting aanleggen

Gestart door jvanleeuwen, maart 15, 2016, 14:52:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Een vraagje of iemand een goed idee heeft voor het volgende ..
Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat onze polsstokverspring vereniging in Linschoten een nieuwe waterbak heeft aangelegd om over te springen.
Zie foto.
Oorspronkelijk hadden we ipv van houten beschoeiing een aflopende "oever" waar weelderig zegge, lisdodde, lis groeide (helaas geen foto). In het water gele plomp. Een situatie die we, waar mogelijk, willen herstellen.



Mijn vraag: ondanks dat de oever nu steil afloopt  (zie foto) , heeft iemand een idee of we begroeiing kunnen krijgen/herstellen. Het is ~2-3 meter diep . . . bestaat er zoiets als "bloembakken" in het water?
Tips om waterkwaliteit weer geschikt te krijgen ook welkom.

Alvast dank,

Hans van Leeuwen


belle

Even een andere vraag: is de beschoeiing rondom zo steil of zijn er hier en daar plekken waar dieren er weer uit kunnen komen?  :huh:

Zo niet, dan voorzie ik wel verdrinkingsgevallen van dieren die in het water zijn gevallen.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

jvanleeuwen

Peter, nuttige informatie daar kan ik wat mee! :duim: ga ermee aan de slag.
Tjitske no worries , de overzijde is een schuin zandbed.

Gr Hans

belle

Citaat van: jvanleeuwen op maart 15, 2016, 21:26:12 PM
Peter, nuttige informatie daar kan ik wat mee! :duim: ga ermee aan de slag.
Tjitske no worries , de overzijde is een schuin zandbed.

Gr Hans

Fijn, dat stelt me weer gerust....  :duim:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

jvanleeuwen

Toch nog een vraagje ... aan het puzzelen geslagen met drijvende planteneilanden die Peter suggereerde..(kosten, zelf maken, veiligheid, bevestiging , planten zaaien of kopen etc)
Behalve dat het mooi is, is een belangrijke reden dat waterplanten de kwaliteit van het water te goede komen door  opname voedingsstoffen en daardoor algen/bacterie groei verminderd. Plantenwortels voorzien ook in ei-afzet voor vissen.  Een waterbak met leven blijft schoner.

Mijn vraag. . kunnen waterlelies deze functie (waterkwaliteit behouden) ook op zich nemen?
Qua kosten en onderhoud zijn waterlelies natuurlijk een stuk makkelijker (maar misschien minder mooi dan een planteneiland met gele Lis).

Nogmaal dank,

Hans