Zwartpuntvolgeling

Gestart door Robert Heemskerk, september 08, 2007, 17:45:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Nachtvlinderforum,

Gisteravond een Noctua gevangen, deze viel mij op doordat ie kleiner was dan de gemiddelde Huismoeder en uitgesproken begrensd vlekje bij de voorvleugel had.
Ik mis een beetje de omlijnde lichte randen om de uilvlekken?
Verder zie ik op de ondervleugel eigenlijk alleen op de rechtervleugel een cikkelvormige zwart bandje lopen.., ik heb al mijn foto's afgezocht maar op de linkervleugel is die niet (goed?)te zien.
Als ik naar het formaat in de gids kijk, vind ik deze toch wat aan de grote kant.
Ik schat 'm iets groter dan 20mm. 20 - 25mm.

Ik zet de foto's toch maar even op het forum omdat deze soort meer op zandgronden voorkomt en hier toch een beetje bijzonder is. Moet ik wel zeggen dat ik hier regelmatig soorten aantref die ook op zandgronden tegenkom (Schinkel maar ook in Amsterdamse Bos).

Wat vinden jullie van deze Noctua?




Elachista

De vleugel is niet recht, er zit een kromming in. Het is een huismoeder..
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

Weer wat geleerd, ik wist niet dat Zpv'tjes een rechte voorvleugel hadden!?

Toch was ik niet overtuigd in eerste instantie..
Ik denk dat als je werkelijk deze soort ziet, minder twijfels hebt.

groetjes robert,

Elachista

#6
Ik heb ze enkele malen gevangen, en dan merk je wel dat orbona ook veel kleiner is (iets kleiner als comes), een vaak witgemarkeerde wortelvlek heeft, bredere vleugels en de voorvleugelrand kaarsrecht, bij pronuba zit er een soort lichte buiging in.
Zie daarvoor Vlindernet, de eerste foto's kloppen, de laatste twee zijn ook weer pronuba's. Toen ik mijn foto erbij liet zetten stonden er ca 10 foto's van orbona en alles betrof pronuba. Dus het is een veelgemaakte fout omdat dat zwarte vlekje in de punt geen goed kenmerk is.
Zie het vooral als een comes met zwart vlekje.
Groet,
Tymo

han.endt

#7
Inderdaad als je orbona gezien heb dan valt op dat jouw beest veel te slank is. Orbona is zeg maar een comes met zwarte vlekjes in de vleugelpunten.

Eddy Clerx

Wordt lastig voor dit groentje, dacht ook aan N orbona...

Eddy Clerx


MC

Ik heb zelf zwartpuntvolgeling in Letland gezien deze zomer, dat was idd hartstikke duidelijk dat het iig om een volgeling en geen huismoeder ging.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

han.endt

Eddy, die van jou is ook een Huismoeder. Om dezelfde redenen als bij die van Robert.