Physcia dubia of tribacia ?

Gestart door evanlyn, maart 13, 2016, 19:48:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

evanlyn

Hallo allemaal,

Dit korstmos groeide op een boom in het Lingebos. Met de veldgids kom ik op een Physcia dubia of tribacia uit. Op basis van voorkomen lijkt het logisch om voor een dubia te gaan, maar ik vond het een beetje een a-typisch exemplaar vanwege de nogal 'opstaande' soralen, weet iemand meer van deze soorten ?

Vriendelijke groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

alegro

Een interessant geval! Physcia dubia heb ik altijd een moeilijke soort gevonden en Ph tribacia ken ik niet.
Het dikke Britse Boek dat ik heb geraadpleegd maakt het er niet makkelijker op; deze twee soorten zijn, indien voorzien van lipvormige soralen, alleen onder de  :micro: van elkaar te onderscheiden.
Hopelijk leest er iemand mee die er wel iets zinnigs over weet te zeggen.
Grüezi mitenand,
Arjan

evanlyn

Bedankt voor de reactie ! Dan nog maar even afwachten. :blink:
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

henkjanvdkolk

Misschien Phaeophyscia endophoenicea? Het merg zou dan deels oranje moeten zijn.

Je mag wel een stukje verzamelen en naar mij opsturen, als je wilt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

evanlyn

Dat ziet er ook erg aannemelijk uit. Ik zal proberen deze week er een keer langs te gaan en een stukje te verzamelen, dan zou ik het erg leuk vinden om op te sturen !

Vriendelijke groetjes, Evanlyn

evanlyn

Ik heb het vandaag op de post gedaan, dus het komt eraan.
Het was goed terug te vinden en het grappige was dat er een heleboel exemplaren op dezelfde boom bleken te groeien.
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

evanlyn

Ik wil niet onbeleefd over komen, maar is het materiaal al goed aangekomen ?
Het heeft geen haast ofzo, maar als het dat niet heeft gedaan kan ik nog wel een keer terug. :blink:
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

henkjanvdkolk

Ja materiaal is er, maar moet het nog even goed gaan bekijken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

evanlyn

Vriendelijke groetjes, Evanlyn

alegro

#9
In de verspreidingsatlas zijn net twee foto's opgedoken van een voor mij tot dusverre onbekende soort, die hier als 2 druppels water op lijkt; Phaeophyscia chloantha.
Zie http://www.verspreidingsatlas.nl/7450

Hopelijk wil je deze waarneming ook even invoeren, desnoods vervaagd en/of onder embargo. Als het inderdaad om Ph chloantha blijkt te gaan is dit de vierde vondst voor Nederland!
Grüezi mitenand,
Arjan

evanlyn

Dat lijkt er inderdaad heel erg op !
Ik heb hem als een onzekere P. cloantha ingevoerd.
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

henkjanvdkolk

Het materiaal heb ik van de week bekeken:
Het thallus is in vochtige toestand groen (dus Phaeophyscia en geen Physcia), maar het merg is nergens oranje (dus geen P. endophoenicea).
Met dank aan Maarten en Arjan voor het wijzen op P. chloantha, want dit lijkt inderdaad de soort te zijn! Leuke vondst!
Zal het materiaal bewaren in mijn herbarium, tenzij jij het zelf graag terug wilt hebben.

Na de reeks vondsten van 'zeldzame' Phaeophyscia's de afgelopen maanden zal deze groep hopelijk wat beter onder de loep genomen worden. Het is voor mij nog onduidelijk of er harde kenmerken (kunnen) worden gehanteerd om de soorten uit elkaar te houden.

Helaas kan ik ook maar weinig informatie vinden over P. chloantha. Het is een soort die in het verleden ook wel in het genus Physcia (vingermos) is geplaatst. Ik kan me voorstellen dat grote aaneengesloten exemplaren kunenn worden weggezet als Physcia tenella of P. dubia. Enkele kenmerken van P. chloantha die verspreid in de literatuur te vinden zijn:
- Lipsoralen
- Witte onderzijde (deels zwart in Phaeophyscia orbicularis)
- Witte rhizinen
- Ontbreken van ciliën (ten opzicht van Physcia tenella)


Zie ook:
http://fschumm.bplaced.net/Schumm_Flechtenbilder/Phaeophyscia%20chloantha%2014957.pdf
http://www.arpa.fvg.it/export/sites/default/tema/aria/stato/biomonitoraggio/licheni/Phaeophyscia-chloantha.pdf
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 24, 2016, 20:08:24 PM
Na de reeks vondsten van 'zeldzame' Phaeophyscia's de afgelopen maanden zal deze groep hopelijk wat beter onder de loep genomen worden. Het is voor mij nog onduidelijk of er harde kenmerken (kunnen) worden gehanteerd om de soorten uit elkaar te houden.

Misschien iets voor jou, Maarten en Buxbaumiella?  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

marcel123


Misschien is het een idee de soortsinformatie http://waarneming.nl/soort/info/788605
van deze soort uit te breiden met de tot nu toe bekende informatie, waaronder onderstaande tekst............

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 24, 2016, 20:08:24 PM
Helaas kan ik ook maar weinig informatie vinden over P. chloantha. Het is een soort die in het verleden ook wel in het genus Physcia (vingermos) is geplaatst. Ik kan me voorstellen dat grote aaneengesloten exemplaren kunenn worden weggezet als Physcia tenella of P. dubia. Enkele kenmerken van P. chloantha die verspreid in de literatuur te vinden zijn:
- Lipsoralen
- Witte onderzijde (deels zwart in Phaeophyscia orbicularis)
- Witte rhizinen
- Ontbreken van ciliën (ten opzicht van Physcia tenella)

Zie ook:
http://fschumm.bplaced.net/Schumm_Flechtenbilder/Phaeophyscia%20chloantha%2014957.pdf
http://www.arpa.fvg.it/export/sites/default/tema/aria/stato/biomonitoraggio/licheni/Phaeophyscia-chloantha.pdf

henkjanvdkolk

Citaat van: alegro op maart 25, 2016, 16:33:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op maart 24, 2016, 20:08:24 PM
Na de reeks vondsten van 'zeldzame' Phaeophyscia's de afgelopen maanden zal deze groep hopelijk wat beter onder de loep genomen worden. Het is voor mij nog onduidelijk of er harde kenmerken (kunnen) worden gehanteerd om de soorten uit elkaar te houden.

Misschien iets voor jou, Maarten en Buxbaumiella?  ;)

Als jij de foto's maakt?  ;D
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

evanlyn

Hartelijk bedankt voor het bekijken !  Ik zal de soort als zeker invoeren.
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 25, 2016, 17:45:39 PM
Citaat van: alegro op maart 25, 2016, 16:33:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op maart 24, 2016, 20:08:24 PM
Na de reeks vondsten van 'zeldzame' Phaeophyscia's de afgelopen maanden zal deze groep hopelijk wat beter onder de loep genomen worden. Het is voor mij nog onduidelijk of er harde kenmerken (kunnen) worden gehanteerd om de soorten uit elkaar te houden.

Misschien iets voor jou, Maarten en Buxbaumiella?  ;)

Als jij de foto's maakt?  ;D

Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik mijn foto's alleen aan artikelen van de allerhoogste kwaliteit ter beschikking stel!  ;D
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Afgelopen zaterdag vond ik op de Pietersberg P. chloantha. Verwarring ligt m.i. meest voor de hand met Physcia tenella. Dit wordt ook aangegeven door Diederich et al. (2014). Diederich et al. (2014) geeft een korte analyse van P. chloantha: Gelijkend op P. tenella (kleur, lipsoralen), maar verschilt ervan door het ontbreken van echte ciliën en door het hebben van bredere lobben. P. chloantha heeft een witte onderzijde en witte rhizinen die soms aan de rand kunnen uitsteken. Een hard verschil met P. tenella vormt de reactie met K: De cortex van P. tenella reageer K+ geel, de cortex van P. chloantha K-.
Pieter van den Boom heeft de soort voor het eerst in Nederland gevonden. Een foto van P. chloantha is te vinden in zijn artikel uit 2015, zie literatuur hieronder.

Collectie Pietersberg, op Quercus:




K reactie, in vergelijking met Physcia adscendens (P. adscendens reageert hetzelfde als P. tenella):



Literatuur
Boom, P.P.G. van den (2015). Lichens and lichenicolous fungi from graveyards of the area of Eindhoven (the Netherlands), with the description of two new species. Annalen des Naturhistorischen Museums in Wien, B, 117, 245-276.

Diederich, P., Ertz, D., Eichler, M., Cezanne, R., van den Boom, P., Van den Broeck, D. & Sérusiaux, E. (2014). New or interesting lichens and lichenicolous fungi from Belgium, Luxembourg and northern France. XV. Bull Soc Nat Luxemb, 115, 157-165.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Pluijm

Het is mij nog niet helemaal helder in de nieuwe Physcia-wereld die zich lijkt te openbaren.
Phaeophyscia chloantha verschilt van Physcia tenella door het ontbreken van ciliën aan de lobben, dat is duidelijk. En we moeten dus ook letten op de breedte van de lobben.

Physcia dubia ken ik nog amper en P. tribacia nog in het geheel niet, maar het zijn wel ook beide soorten zonder ciliën aan de lobben. Hoe houd ik die dan apart? Ze zullen chemisch ook verschillen door de K+ gele reactie van het thallus t.o.v. P. chloantha K-. Maar zijn er ook macroscopische verschillen?

Is de kleurverandering droog/nat een sterk kenmerk? Physcia dubia/tribacia +/- grijs blijvend en Phaeophyscia chloantha van grijs naar donkergroen verkleurend? En natuurlijk de vraag, wat zijn evt. typische kenmerken zo op het eerste gezicht, zonder eerst bevochtigen met water of bedruppelen met reagentia?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm