Enkele veren uit de (oude) doos

Gestart door Hortulana, september 08, 2007, 12:37:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hortulana

Heb (weer) eens mijn verenarchief doorgespit en kwam er achter dat:
1. Ik nog niet van alles zeker weet wat het is;
2. Niet alles even goed bijgehouden heb (gegevens qua vindplaats, data e.d.)

Hierbij een paar veren waarvan ik niet (meer) zeker weet wat het is:
Wellicht volgen er meer...
Ik heb ze ingescand (heb geen digitaal fototoetstel). Hoop dat de kwaliteit voldoende is.

De 1e: Dit is volgens mij Rode patrijs? Vindplaats mij echter niet meer bekend, maar ben o.a. wel in bijv. Camarque/ Crau en noordelijk Spanje geweest waar ik deze soort toen ook gezien heb. Kan mij merkwaardig genoeg alleen niet meer herinneren daar veren als deze gevonden te hebben... een vondst van zo'n mooie veer zou je je toch moeten kunnen herinneren (het is al wat jaartjes terug, maar toch..'.)

Hortulana

De 2e: afgelopen zomer door vogelende oom gevonden in Noorwegen. Hij dacht aan sneeuwhoen, waar ik het wel mee eens kan zijn.
Moerassneeuwhoen?

Hortulana

#2
De 3e foto: veer van zangvogel, waarschijnlijk gevonden in ouderlijke tuin (in dorp in Zuid-Hollands agrarisch kleipolderlandschap).

Fitis/ tjiftjaf? Veer is ca 6,5 cm lang

edit: zie dat deze foto met scannen wel erg slecht doorkomt. Met excuses, maar wellicht wel een (extra) leuke puzzel zo?
Veer is lichter bruin dan lijkt op scan. Buitenste rand buitenvlag is lichtbruin/ beige, rest veer egaal bruin.

Hortulana

Veer 4:
Wederom gevonden in ouderlijke tuin. Veer 7,2 cm lang.
Koolmees?

Hortulana

#4
Veer 5:
Vindplaats en tijdstip mij geheel onbekend.Lente ca 8,4 cm.
Vinkachtige?
Ook deze foto komt nogal slecht over met scannen. Buitenvlag is in zijn geheel vrij lichtbruin. Binnenvlag zwart, maar niet heel donker.
Heb wel het idee dat deze veer na een x aantal jaren in doos gezeten te hebben wat gesleten (mogelijk wat verbleekt?) is.

keesschreven

#5
Hallo Erwin,

Foto 1: Inderdaad Rode Patrijs
Foto 2: Moerassneeuwhoen kan heel goed, maar ik weet het niet zeker.
Foto 3: Is niet duidelijk, misschien een heggemus
Foto 4: Koolmees inderdaad
Foto 5: Appelvink (vrouwtje heeft grijzige buitenvlag en top, mannetje glanzend blauwe)
Foto 6: Is er niet  ;)

Groeten Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren