Hoofdmenu

Flora picklist India?

Gestart door Nathalie De Somer, april 11, 2016, 13:32:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Ik vertoef nu af en toe in India (Gujarat regio) en kan via IObs goed vogel waarnemingen invoeren in Observado.org. Alle soorten zijn goed te vinden.
Echter voor de planten bestaat geen aparte India lijst en heb ik via de IObs app de giga plantenlijst van de wereld gedownload.

Totnogtoe staat de teller van de planten waarnemingen voor de gehele provincie op nul (http://observation.org/gebied/species_list/35877?user=0&geb_nr=35877&g=10&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2016-04-11&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&exo=1&abs_exo=0&esc=0&esc=1&sorteer=alfa)

Pas begonnen en nog geen enkele van de plantensoorten in de picklist kunnen vinden via de Iobs app, dus neem ik mijn toevlucht tot 'Familie spec' en vermeld de soort in notities.  Ik beschik inmiddels wel over een aantal fauna lijsten van nationale parken, websites en lokale boeken. Wat is de beste manier om deze India planten in een picklijst op te nemen ? Is observado.org de meest aangewezen db, ook voor gebruik door lokale personen met de invoerapps? Op welke wijze kan ik hierin bijdragen ?

Bedankt & met vriendelijke groet, Namaste.   
Nathalie

hiskodevries

Nathalie,
als je in iobs de wereldlijst plant gedownload hebt zijn alle plantensoorten van de wereld op je iphone aanwezig.
Het kan natuurlijk dat de taxonomie in India verschrikkelijk afwijkt met de onze. wij volgen die van de Plantlist http://www.theplantlist.org/
daar kun je ook snel de synoniemen van een soort vinden die je daar in de literatuur vindt.
Een aparte lijst voor India maken kan alleen als ik een taxonomische lijst van India krijg en dan kan matchen met wat wij in de database hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nathalie De Somer

Dankjewel Hisko,
Dat is toch wel een gespreid bedje. Met deze kennis en achtergrond info weet ik gewoon dat de planten in de lijst staan, en dat ik verder moet zoeken.
Ik kom nu inderdaad de volgende situaties tegen:
(1) Algemene planten vind ik toch rechtstreeks in de wereldplantenlijst
(2) In de lokale boeken staan veel synoniemen. Als de naam niet in de wereldplantenlijst staat, check ik via 'THE PLANT LIST' wat de geaccepteerde naam is en die heb ik steeds kunnen terugvinden in de lijst.
(3) In wikipedia zijn veel beschrijvingen te vinden, inclusief onderscheidende kenmerken en veel gemaakte fouten. Onderbouwing van de soortbepaling zet ik in notities, inclusief fotomateriaal
(4) Via Wiki vind ik lokale namen, Engelse namen - de Engelse namen staan zelden in de global list, maar daar zijn er vaak zo veel van - dus logisch!

Ik zoek nog wel extra bronnen die me kunnen helpen bij de soorbepalingen, de familie kan ik vaak met huidige kennis en via de boeken identificeren (maar lang niet altijd) ...stap voor stap. Als er daar betrouwbare websites voor zijn, hoor ik die graag.

Vriendelijke groet
Nathalie