Zeer klein mosje op walkant van beek.

Gestart door Anser, maart 09, 2016, 16:02:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115250628
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2016-03-07 Staverden - Landgoed Staverden
Foto's:






Toelichting:
Op de helling van de Staverdensebeek bij waterrad. Zeer klen laag mosje wat bijna niet zichtbaar is te maken.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiƫren----------------------------

Ben Kruijsen

doet mij denken aan Cololejeunia minutissima maar die staat op oude loofbomen dus vooralsnog met een ?

Rutger

Heb je wat verzameld? Dit is iets voor onder de  :micro: . Ik kan helemaal mis zitten, maar wat ik kan zien doet me een beetje aan broedkelkje denken. Maar nogmaals, er zijn geen details te zien van de vorm van de blaadjes e.d., wat het wel heel erg moeiljik maakt. Maar dit is vast een leuk soortje  :)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Anser

Dat maakt mij echt nieuwsgierig. Wie is bereidt om het via de mic te bekijken. Dan stuur ik wat materiaal op.
Gr. Jan.

Pluijm

Ik ga voor een Cephaloziella. Zo'n beetje het moeilijkste wat je kunt hebben. Ik pas.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Als het echt heel klein is, zou ik ook denken aan een draadmos, en met die dwarse inplanting van de blaadjes kom je dan al snel op gewoon draadmos. Wel vreemd dat er bij dit goed ontwikkelde materiaal geen broedkorrels zijn. Je mag het best opsturen, al garandeer ik geen resultaat. Kijk bij het verzamelen goed of er niet ergens perianthen te vinden zijn en zorg voor voldoende materiaal,
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Anser

Koos, Hoewel ik niet zo veel materiaal heb wil ik het toch graag opsturen. Dan zie je maar wat je er mee kunt.
Het materiaal wordt vandaag opgestuurd.
Gr. Jan.

vdvaart

Ik heb het materiaal vandaag ontvangen en bekeken. Zo klein is het niet, de stengels met blaadjes zijn ruim meer dan 0,5 mm breed.. Het is wel verwarrend want er groeit heel veel alg of wier door het mos. Het mos is volgens mij gewoon maanmos, helaas geen perianthen gevonden maar de stengel heeft een duidelijke grootcellige epidermis, er zijn geen olielichamem, de blaadjes zijn diep ingesneden en staan behoorlijk dwars op de stengel.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Anser

Hartelijk dank voor het werk en de berichtgeving.
Gr. Jan.