Uitkweken Rozenmosgal (Rozenmosgalwesp, O.mediator, Cladius pectinicornis)

Gestart door John Bouwmans, maart 07, 2016, 16:35:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Net als vorig jaar kweek ik ook dit jaar weer 2 Rozenmosgallen uit. Vandaag is uit een van deze Rozenmosgallen al een eerste Diplolepis rosae gekomen, circa 5 mm groot. Vorig jaar was dat het slotstuk van de kweek op 16 mei. Uit dezelfde Rozenmosgal kwam vandaag ook 'n een soort Zilvervisje (2,5 mm) en weer 'n Ortopelma mediator (F); dat was al de 3e sinds 26 februari. Dat Zilvervisje viel van de gal toen ik op zoek was naar de uitsluipopening. Geen idee wat het precies is. Vraag over gesteld op forum insecten overig. Iemand hier soms ooit zijn beestje aangetroffen op een gal? Is zo'n 2-2,5 mm groot.

EDIT: Op 8 maart ook al een 2e Rozenmosgalwesp uitgekomen en op 11 maart Diplolepis rosae nr 3.
Op 14 maart weer 3 imago's uitgekomen, 15/3 2, 16/3 4, 18/3 1, 24/3 1, 26/3 1, 27/3 1, 29/3 2; Sinds 14/3 in totaal 15 imago's. (met de imago's van 7/3, 8/3 en 11/3 totaal voor 2016 nu dus al 18)
Had er in 2014 geen enkele uit meerdere gallen (misschien niet lang genoeg gewacht??) en in 2015 uiteindelijk 2.

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/115199393
Rozenmosgalwesp - Diplolepis rosae gezien op 2016-03-07 Veenendaal - West

Foto's:


Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/115199236
onzeker Zilvervisje onbekend - Lepismatidae indet. gezien op 2016-03-07 Veenendaal - West
Foto's: Dit Papiervisje waarschijnlijk op werkplek in op gal terecht gekomen.


Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/114932340
Orthopelma mediator gezien op 2016-02-26 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:


Data en aantal uitgekomen Orthopelma mediators uit Rozenmosgal:
8 Males: 26-2, 8-3; 12-3; 16-3; 17-3; 21-3; 28-3; 29-3;
14 Females:27-2, 7-3; 10-3; 2* 15-3; 17-3;18-3; 3*19-3; 21-3; 2*23-3; 25-3;
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

fluitenier

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

John Bouwmans


Citaat van: gardensafari op maart 07, 2016, 22:05:16 PM
Een zilvervisje uit een gal, was dat bekend?

Het zilvervisje is waarschijnlijk een nimf Papiervisje (zie hier). Volgens mij uit de gal geklopt, staat in een afgesloten plastic bakje op mijn bureau, maar misschien ook op mijn werkplek in de gal terecht gekomen. Kan dat niet uitsluiten Hans.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

gardensafari

Duidelijk!
Maar bij waarneming.nl weten we nog niet zo veel over die zilvervisjes.
Ze worden altijd binnenshuis waargenomen, maar hoe komen ze daar?
Veldwaarnemingen zijn er niet, voor zover ik weet.
Daarom mijn vraag, nieuwsgierigheid, dus.

Ik blijf jouw boeiende bijdragen in dit forum op de voet volgen.
Je zou een eigen website moeten beginnen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arpwifi

Is hier goeddeels beantwoord, toch?

Wat is een "veldwaarneming"? In tuin of park, vooral waar de zon vastloopt, zul je ze een enkele keer kunnen tegenkomen, maar in grote lijnen toch echt wel erg aan menselijke activiteit gebonden. In Zuid-Europa komen ze allemaal veel meer vrijlevend voor, dus ons klimaat is een grensgevalletje binnen/buiten voor deze beesten en naarmate alles meer opwarmt, of in stedelijk gebied waar de stenen van veel gebouwen de warmte vasthouden, zullen we ze ook wel meer buiten gaan tegenkomen (zie die grote Papiervis onder de A20 in Rotterdam).

Het Zilvervisje (Lepisma saccharina is al eeuwen "bij ons" - reist door de geschiedenis met ons mee, wordt meegenomen bij verhuizingen of liefdevol achtergelaten voor de volgende bewoners van een pand ;o)  Net als andere van oorsprong "exotische" beesten die alleen in/aan onze gebouwen voorkomen zoals diverse kakkerlaksoorten. Hetzelfde geldt voor het Ovenvisje (Thermobia domestica), maar die is veel meer afhankelijk van hoge temperaturen en wellicht iets meer van onhygiënisch geknoei. We krijgen vrijwel geen waarnemingen van Thermobia meer binnen. In woonhuizen zal de soort nagenoeg uitgestorven zijn in Nederland - ik kan me alleen uit m'n studententijd (jaren '80) nog een keer een kolonie herinneren in een gasfornuis dat we uit elkaar haalden voor een reparatie. Die moeten met het (oeroude) gasfornuis "binnengehaald" zijn in de nieuwbouwflat. Het papiervisje is een relatieve "nieuwkomer", maar was al beduidend langer aanwezig in Nederland dan de melding van 2002. In retrospect weet ik dat ik ze al in de jaren 70-80 uit Oegstgeest ken - mogelijk meegekomen met papier in een verhuizing uit Amerika.

Dat geeft denk ik ook aan "hoe ze er komen": Ze worden gewoon meegesleept met verhuizingen e.d. en dat al eeuwenlang.

Het Papiervisje houdt zich veel beter in drogere, goed geïsoleerde nieuwbouw dan het Zilvervisje en Ovenvisje - de soort is beter "geschikt" voor onze moderne leefomgevingen. In zekere zin kun je Zilver- en Ovenvisjes misschien vooral een beetje inschalen als "relictvoorkomen" in oudere gebouwen en het Papiervisje als expansieve nieuwkomer, maar het ligt wel wat genuanceerder dan dat. Je komt ze tegenwoordig ook vaak samen tegen in één gebouw - vooral in gebouwen met veel "doorstroming" qua menselijke bewoners.

Dat ik de uk van John (nog) niet zeker wil determineren is meer een principekwestie omdat ik de hele jonge schubloze nimfen van andere Ctenolepismatinae niet goed genoeg ken - maar die zijn wel erg onwaarschijnlijk dus.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

gardensafari

Arp, bedankt voor je heldere antwoord.
Zelfs bij mij in de flat zitten zilvervisjes.
Ik herinner mij niet ergens gewoond te hebben waar ze niet zaten.
Maar moderne nieuwbouw is misschien inderdaad beter voor het papiervisje dan het zilvervisje.
Het ovenvisje was in Nederland natuurlijk altijd al veel schaarser dan de andere twee.
En zo blijkt hoe dynamisch het allemaal is.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

John Bouwmans

#7
Vandaag een mooie bladwesp uit het mos van de Rozenmosgal gekomen. Cocon was me niet opgevallen, ondanks dat er vlak naast een lege cocon zat van een Gaasvlieg. Nu de "Ongelijke Rozebladwesp" zoals de NL-naam is. Leuke verrassing  :) ! Een man met gewei-vormige antennes.

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/115426627Cladius pectinicornis gezien op 2016-03-15 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618