Weet iemand met welk insect ik hier te maken heb??

Gestart door keedee, maart 05, 2016, 22:47:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

keedee

Ik vond vanavond twee exemplaren van het insect op het stuk papier.
Even later een exemplaar van die op de vloerbedekking gefotografeerd. Vind t eng en hoop niet dat het om een kakkerlak gaat???? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar toch....... Wie kan me helpen??? Beiden waren groot (3 a 4 cm?)..

Douwe van der Ploeg

Graag altijd locatie van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als Insect onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.

Wat de determinatie betreft: Yup, kakkerlakken. Welke soort zal iemand anders moeten zeggen en hangt dus ook af van locatie. Overigens niks engs aan..
Douwe van der Ploeg

keedee

Weet je misschien ook welk soort? En kan het bij een eenmalige ontdekking blijven of krijg ik nu een heel leger......wat kan ik er tegen doen? Brandschoon huis, maar woon wel tegen een dierenartsenpraktijk aan.

arpwifi

#3
Dit zijn niet-inheemse kakkerlakken van een soort die ook niet van oudsher als "plaagdier" ingeburgerd is, maar vermoedelijk als voedseldier gekweekt wordt voor terraria.

Ze lijken op Blaptica dubia, maar zonder garanties voor de soort - ik ken al die exoten niet echt.

Theoretisch is het beslist niet ondenkbaar dat deze zich in Nederland binnenshuis kunnen handhaven/voortplanten, maar ook daar heb ik weinig ervaring mee. Het lijkt me aannemelijk dat ze bij de buren ontsnapt zijn, dus ik zou zeker contact met ze opnemen - dan heb je misschien ook een idee of ze recentelijk ontsnapt kunnen zijn, of dat ze zich al enige tijd hadhaven.

Als je deze exemplaren nog hebt dan ben ik wel geïnteresseerd om ze te bekijken... leven ze nog? Waar (in Nederland)?

PS zie:
http://www.invertebrate-focus.be/viewtopic.php?f=42&t=37
http://squamata-world.nl/verzorging/care-sheets/blabtica-dubia/
of deze uitgebreide PDF: Biology of Blaptica dubia (Blattodea: Blaberidae)

P.P.S.: Ik heb de soort aan de database toegevoegd: https://waarneming.nl/soort/info/788368
Zou je deze "waarneming" in willen voeren onder die soortnaam als "onzeker" en als "Escape"? Op zich kan het geen kwaad om bij te houden of ze regelmatig als ontsnapt worden waargenomen en theoretisch kunnen ze zich op warme plekken (ketelhuis ofzo) ook prima voortplanten als ze ontsnappen.
Als je het onplezierig vind om de locatie bekend te maken kun je de waarneming invoeren als vervaagd of onder embargo ("verborgen tot").
Let op: Voor de database van waarneming.nl heb je een aparte registratie nodig - je gebruikersnaam en wachtwoord voor het forum werken daar niet.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

keedee

Dank je.

Misschien is het mogelijk om een PB te sturen?? Ik ben nieuw hier op het forum, dus weet niet of het lukt...


jvanleeuwen

Ze worden ook als insectariumdier gehouden zie bv
http://almerejungle.nl/argentijnse-kakkerlak/
Liefhebber  in de buurt?

Gr Jan


keedee

Zoals ik het kan bekijken en ondertussen info heb gekregen van jullie, lijkt het om twee types te gaan. Idd die jullie noemen en een Madagascar....Lijkt er heel erg op dat ze idd ontsnapt zijn of bewust uitgezet.....

arpwifi

Hallo keedee,

Jouw bovenste foto toont in elk geval geen Madagascar, maar gewoon een volwassen vrouwtje van iets Blaptica-achtigs. Mijn voorbehoud slaat er vooral op dat ik er niet zo zeker van ben dat alles wat als "Blaptica dubia" verhandeld en gekweekt wordt ook daadwerkelijk precies die ene soort zal zijn, of dat er bij tijd en wijle misschien andere gelijke soorten tussen zitten. Je leest erg uiteenlopende dingen over de vliegvaardigheden van de mannetjes, wat er best op zou kunnen duiden dat het verschillende (cryptische?) soorten zijn.

Ik stuur je dadelijk een PBtje :)

P.S. Ik weet niet hoe je ze nu "vasthoudt", maar houd er rekening mee dat het vrouwtje kant-en-klare ukkies uit kan poepen die makkelijker door eventuele kleine mazen heenkomen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]