Arocatus longiceps?

Gestart door Twan martens, maart 05, 2016, 19:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115149930
onzeker Plataanridderwants - Arocatus longiceps gezien op 2016-03-05 Geijsteren - Kasteel e.o.
Foto's:


Zat wel achter loszittende bast van een boom, maar geen plataan.
Ik heb ze ook nog nooit zo rood gezien.

bij voorbaat dank Twan Martens


Marco de Haas

Dag Twan,

Deze is er even tussendoor geglipt, maar Plataanridderwants - Arocatus longiceps klopt :duim:.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Twan martens

Bedankt Marco. Ik struikel toch een beetje over de waardplant.
Maar ja, sommigen kijken niet zo nou. Zover ik weet zijn er ook geen look-a-likes.
Berend? Arp?

Marco de Haas

Naast de Plataanridderwants kennen we de Iepenridderwants - Arocatus melanocephalus en de Rösels ridderwants - Arocatus roeselii. Nu twijfel ik eigenlijk ook even. Het is zeker niet de Iepenridderwants (zie de geheel rode rand van het connexivium). De Rösels ridderwants is dan nog een optie, en het verschil tussen die twee ken ik zo niet. Ik heb wel eens gelezen dat A. roeselii roder is dan A. longiceps, en dit is best een rood beestje. Toch maar even wachten op de kenners.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Geen idee waar Marco de zekerheid vandaan haalt - ik laat ze maar links liggen ... de discussie komt elk jaar wel weer eens langs en volgens mij is er nog steeds geen definitieve oplossing, maar misschien ben ik ook weer wat vergeten - ben er niet zo mee bezig.

Er moeten een stuk of wat samenvattingen met links/literatuur slingeren in de diverse fora ... zoeken naar beide namen en naar Hoffmann zou wellicht resultaat kunnen hebben?

Mijn laatste status is kort door de bocht: De morfologische kenmerken die ooit gebruikt werden om longiceps en roeselii te onderscheiden (ook kleur!) zijn allemaal goeddeels onbruikbaar gebleken en ik meen ook dat het genetisch onderzoek niet helemaal eenduidig was(?) maar de status quo lijkt te zijn om beesten van Plataan longiceps te noemen en van Els roeselii. Zonder waardplant gevalletje  :-X dus. Maar misschien loop ik alweer achter ....

@Marco: Waarom geen roeselii dus?

P.S. Okay, antwoorden gekruisd ...  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#6
Op insektenfotos is het topic verdwenen lastig te vinden, maar hier staat nog wat: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121687.msg803439#msg803439

P.S. Nog een kanttekening: Voor wie de boeken heeft - de foto's in de WMD zijn verkeerd benoemd.
Zie http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=211383#post211383
CiteerDie Abbildungen 36-36 auf Seite 37 zeigen Arocatus longiceps und nicht Arocatus roeseli.

P.P.S.  Note to self: Hier nog een oude discussie.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Twan martens

Hm. Helaas niet verzameld.  Zal nog eens terug gaan. Ook om die boom op naam te brengen wat wel lastig is als ze nog geen bladeren hebben.

Frank van de Putte

Citaat van: Twan martens op maart 08, 2016, 18:44:02 PM
Bedankt Marco. Ik struikel toch een beetje over de waardplant.

Ik weet niks over de soort, maar een "overwinterboom" is natuurlijk iets heel anders dan een waardplant.
Ze zoeken gewoon een droog beschut plekje om te overwinteren (lijkt mij).

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

arpwifi

Citaat van: Frank van de Putte op maart 08, 2016, 23:27:27 PM
een "overwinterboom" is natuurlijk iets heel anders dan een waardplant.
Principieel juist, maar aan Plataan (longiceps) hebben ze weinig reden om de boom te verlaten en overwinteren ze massaal achter de losse schorsplaten. Hoe roeselii van Els overwintert weet ik niet echt, misschien dat die eerder geneigd is om de boom te verlaten voor een goede winterschuilplaats ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#10
Voor de volledigheid: Ik zie net dat in het gelinkte overzichtje met literatuurlijst (uiteraard) de nieuwere meldingen van Hoffmann nog ontbraken  :rolleyes:

Die zijn te vinden in Heteropteron uitgave 26 en 37

Note: Op pag.23 van deel 37 staat:
CiteerAls Ergebnis konnten eine Artabgrenzung zwischen A. roeselii und A. melanocephalus nicht getroffen und erst recht keine Zuordnung der fraglichen ,,intermediären" Tiere erhalten werden.
A. melanocephalus moet natuurlijk zijn longiceps :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]