Is dit een Antrodiella-soort?

Gestart door jan pos, maart 04, 2016, 11:12:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Vorig jaar ook al op Waarneming gezet en ondanks het feit dat de zwammen nog steeds doorgroeien ben ik er nog niet achter welke het zijn.
Wie weet het?
http://waarneming.nl/waarneming/view/115099744
onzeker Geelgerand elfenbankje - Antrodiella serpula gezien op 2016-03-03 Arnhem - Sonsbeek
Foto's:














Toelichting:
Op 2-4-'15 ook gefotografeerd op dezelfde boom. Zwammen van toen zitten nog op dezelfde plaats. En een meter eronder inmiddels uitgebreid. Waardplant: loofboom, eentje die niet algemeen is voor deze omgeving. Iepachtige?  (Het blad zichtbaar op een van de foto's is Vlierbes, die ook op de waardplant groeit).
Alvast bedankt, Jan Pos

Jan Knuiman

Toevallig was ik vanmiddag in Arnhem en heb boom met zwam kunnen bekijken. Naar mijn mening betreft de zwam Oxyporus populinus ofwel Witte populierzwam. Macroscopisch althans geheel in overeenstemming met de beschrijving gegeven in Poroid fungi of Europe (Ryvarden & Melo, R & M). Heb ook de context bekeken en die is wit - zowel hoedvlees als buisjeslaag - in de aangroei van dit jaar en  licht geelbruin (tawny) in die van vorig jaar. De boom betreft Acer pseudoplatanus ofwel Gewone esdoorn (bevestigd door een boomkenner). Volgens R & M is Acer het favoriete substraat van O. populinus, maar komt de zwam op ongeveer nog 20 soorten voor waaronder Populier.




Groet, Jan

jan pos

Dus geen Antrodiella-soort!
Leuk dat je bent gaan kijken, als ik het had geweten was ik even langs gefietst om met je mee te kijken.
De Esdoorn heb ik niet herkend (al het blad eronder verwijderd denk ik) en afgelopen zomer niet aan gedacht. Het verschil wat je beschrijft tussen de kleur van de zwammen van vorig jaar en die van de nieuwe aangroei is inderdaad mooi zichtbaar.
Nieuwe soort voor mij, Witte populierenzwam. Zoveel Populieren staan hier niet maar hij komt dus ook op veel andere soorten voor.
Bedankt voor je studie!

Groet, Jan

Jan Knuiman