Hoofdmenu

slijmzwam?

Gestart door adinda, september 07, 2007, 17:16:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gert Kremer

Gewone Wimpelzwam denk ik.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

In ieder geval een Wimperzwam, alleen met de mic. op naam te brengen.

adinda

CiteerIn ieder geval een Wimperzwam, alleen met de mic. op naam te brengen.
En waar moet ik onder de micro naar kijken Arno?

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Joop

Het eerste wat je nodig hebt is een enorme hoeveelheid literatuur. De standaard boeken geven vaak wel wat info over sporenmaten maar gaan meestal niet verder dan dat. Een ander probleem is dat de standaardboeken de wereld enorm versimpelen. Neem nu het gewone wimperzwammetje. In veel boeken is dat met een plaatje te zien. Wat er niet bij verteld wordt is dat er alleen in Nederland al meer dan 20 soorten wimperzwammetjes voorkomen. Dezelfde soort verhalen kunnen verteld worden over vele geslachten.
Als je serieus daarmee aan de slag wil gaan kan ik je aanraden om lid te worden van de  Nederlandse Mycologische Vereniging (NMV). Zij geven onder andere cursussen over microscoopgebruik en hebben in Utrecht een enorme Bibliotheek waar je veel informatie kan inzien en kopieren.

Kik

adinda

Dat lidmaatschap zal ik zeker doen en dan zit er voorlopig voor mij niets anders op dan het op fotoherkenning te houden met aangevingen op het forum van bepaalde punten voor veldherkenning.
Ik heb nu al een aardige database van genomen foto's met een zekere of waarschijnlijke determinatie en die kan ik alleen maar uitbreiden.
Bedankt in ieder geval voor de info zover.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

CiteerIn ieder geval een Wimperzwam, alleen met de mic. op naam te brengen.
Ik heb ze eens onder de micro bekeken en aan de onderzijde lijkt het net een netwerk van glasachtige draden zoals je ze wel ziet bij glasgeblazen zeilscheepjes of de kermis.
Bovendien komen aan de onderzijde ook de wimpers tevoorschijn alleen dan korter.
Ik krijg het niet gedaan om het op de computer in een file te verwerken wel jammer want het is wel een fascinerend gezicht.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop