Hoofdmenu

Pantserjuffer

Gestart door Sticht, september 07, 2007, 16:15:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sticht

Ik blijf het lastig vinden. Is dit een Gewone?

Sticht

foto 2

Marc Bulte

Lijkt me ook. Oud beestje want de berijping is al grotedeels versleten, waardoor hij minder duidelijk wordt.  
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Sticht

Oké bedankt. Maar dat ptrostigma is zo licht. Ik lees in de Veldgids dat dit bij jonge beestjes hoort.

Marc Bulte

Of bij oude vervaagde beesten, kijk maar eens naar de cellen naast het pterostigma, daar zit ook een witte waas op.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Sticht

:duim:

En deze?

Goyatlah

Je komt niet met echt makkelijke beesten, maar ga met Marc mee, en ook voor de laatste.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

CiteerJe komt niet met echt makkelijke beesten, maar ga met Marc mee, en ook voor de laatste.
En dan ook nog 's het allerbelangrijkste bij dit soort beestjes er nèt 'afsnijden' of niet mee-fotograferen....... De achterlijfaanhangsels zijn als vrijwel enige kenmerk altijd 100% diagnostisch (als ze er op staan natuurlijk). Goeie tip dus voor eventueel volgende ontmoetingen met dergelijke pantsers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sticht

CiteerEn dan ook nog 's het allerbelangrijkste bij dit soort beestjes er nèt 'afsnijden' of niet mee-fotograferen....... De achterlijfaanhangsels zijn als vrijwel enige kenmerk altijd 100% diagnostisch (als ze er op staan natuurlijk). Goeie tip dus voor eventueel volgende ontmoetingen met dergelijke pantsers.
Ik weet het. Ik probeer ook altijd het hele beestje erop te krijgen of een close up van het achterlijf te maken, maar ze werken niet altijd mee helaas.

Marc Bulte

Op die laatste foto zie je duidelijk dat de binnenste aanhangselen rechtdoor lopen en niet verdikken. Gewone pantser dus.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite