Hoofdmenu

Mijn Statistiek

Gestart door Hinko, september 07, 2007, 13:32:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Nou dat heb ik ook gedaan met mijn Knikkend Nagelkruid die zelfs in heel Drenthe niet voor schijnt te komen.
Maar dat heeft mij weinig lof opgeleverd.
Groet,

Cees

Erik van Dijk

Ach je hebt preciezen en rekkelijken. Globaal moet het kloppen en als zo'n inheems plantje stand houdt na inzaaien. Prima. Wanneer de mens bijdraagt aan het verdwijnen wordt dit geaccepteerd als natuurlijk. Wanneer hij dit vervolgens weer corrigeert of teniet doet is het onnatuurlijk. Voor mij een vreemde redenatie. Deens Lepelblad in het binnenland is ook niet natuurlijk.

Overigens verdwijnt het meeste ingezaaide spul binnen enkele jaren. Wat stand houd komt er uiteindelijk ook wel. Dus don't worry.






:duim:  :duim:

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

margriet

groetjes,

Margriet

petermeer

Die was wel erg makkelijk in te koppen.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Cees Veenema

#34
Die ken ik enkel ( nog ) van Catechesatie :D
Maar thans ? thans ben ik noch een aanhanger van Gomarus noch van Arminius.
Groet,

Cees

Hinko

CiteerGa maar weer eens naar het buitenland waar het nog wat ongerepter is.
hmmm, ik weet niet hoor. In de ons omringende landen doen ze niet zo moeilijk over soorten her-introduceren. Inzaaien van natuurgebieden is in Duitsland iig vrij normaal. Wat dat betreft zijn we in NL nog vrij puriteins.
mvgr, Hinko

Erik van Dijk

Hisko heeft nu wat mogelijkheden veranderd.
Ik heb nu A tot en met C aangepast.

Wat vind men ervan?


Gaarne commentaar voordat ik de rest ga aanpassen.

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?diergroep=10


Groet erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

han.endt


Datura

Ziet er heel goed uit Erik!

Vraagjes: Heb je een lijst van archeofyten, of zoek je dat per soort op in de oecoflora o.i.d.?

Wat is nu het beleid met het (vet)rood weergeven van escapes? Voorbeelden: Abrikoos, Alexandrijnse klaver.

Is Stachys alpina inheems? Nieuw voor mij!

Ook zie ik het nut niet zo van de onderscheiding plant/escape/heester/boom... ik zou het denk ik op plant/escape houden (anders zitten er ook meer fouten in b.v. Annapauwlonaboom).

Wat heb je nu als grens aangehouden voor Neofyt/Archeofyt. Vraag komt op omdat Quercus rubra toch al meerdere eeuwen geplant wordt dacht ik.

Ook de gehouden dieren/gewaasen zijn m.i. niet consequent, Aardappel: escape, Andijvie/gehouden gewas.

Averuit s.l. zou ik een soort noemen (en geen verzamelsoort) omdat in Nederland twee ondersoorten voorkomen (net als Basterdamarant s.l. ook soort genoemd is). Bij bandwil ontbreken de aanhalingstekens om Sekka.

Beklierde kogeldistel zou ik ingeburgerd/neofyt noemen (staat iig al tijden in het rivierengebied) maar wellicht dat anderen daar anders over denken.

Beklierde nachtschade is een ondersoort, geen soort

Bergerwt is wel een escape, maar inheems kan dan niet....

Ik stop maar even met de opmerking: mag nu eindelijk die bermooievaarsbek eens van het rood af :)

Hopelijk wordt je niet ontmoedigd door mijn opmerkingen, ik vind het uiterst zinvol dat er eens een grondige revisie komt! Later zal ik meer checken!




Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hinko

#39
Wat mij betreft mag de toevoeging "ingeburgerde exoot" wel weg voor "archeofiet". Zeg nou zelf: bij de vogels heeft de Huismus toch ook niet de toevoeging "ingeburgerde exoot"?

Daarnaast is het dubbel op. Archeofiet betekent: voor 1500 ingeburgerd.
Ook voor "ingeburgerd/neofiet" geldt m.i. dat dit dubbel op is.
mvgr, Hinko

margriet

CiteerHisko heeft nu wat mogelijkheden veranderd.
Ik heb nu A tot en met C aangepast.

Wat vind men ervan?


:duim:  goed dat je de tijd erin stopt, en tot vanavond!?
groetjes,

Margriet

Erik van Dijk


Eerst het kort commentaar van Hinko

CiteerWat mij betreft mag de toevoeging "ingeburgerde exoot" wel weg voor "archeofiet". Zeg nou zelf: bij de vogels heeft de Huismus toch ook niet de toevoeging "ingeburgerde exoot"?

Daarnaast is het dubbel op. Archeofiet betekent: voor 1500 ingeburgerd.
Ook voor "ingeburgerd/neofiet" geldt m.i. dat dit dubbel op is.

Eens ik zal dit aan Hisko voorstel en verwacht hier geen problemen voor.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk


CiteerVraagjes: Heb je een lijst van archeofyten, of zoek je dat per soort op in de oecoflora o.i.d.?

SL2003.xls van de Floron website hou ik aan.

Citeer
Wat is nu het beleid met het (vet)rood weergeven van escapes? Voorbeelden: Abrikoos, Alexandrijnse klaver.

Daar bemoei ik me nu niet mee, maar ongeacht zijn status kan een plantje nu eenmaal zeldzaam zijn.

CiteerIs Stachys alpina inheems? Nieuw voor mij!
Zie nieuwste heukels ZZ in Zuid


CiteerOok zie ik het nut niet zo van de onderscheiding plant/escape/heester/boom... ik zou het denk ik op plant/escape houden (anders zitten er ook meer fouten in b.v. Annapauwlonaboom).

Hier kijk ik ook niet naar.

CiteerWat heb je nu als grens aangehouden voor Neofyt/Archeofyt. Vraag komt op omdat Quercus rubra toch al meerdere eeuwen geplant wordt dacht ik.

Ik heb de standaardlijst van Floron aangehouden zie SL2003.xls van de Floron website.


CiteerOok de gehouden dieren/gewaasen zijn m.i. niet consequent, Aardappel: escape, Andijvie/gehouden gewas.

Jawel, Ik gebruik dit als sprake is van gewassen waar geen duidelijke herkenbare stamvader van is. Brocollie, Andijvie , bloemkool, witlof, etc. In het bijzonder wanneer ze een inheemse wilde variant hebben die er totaal niet op lijkt. De grens is discutabel, maar dit leek de beste aanpak.


CiteerAveruit s.l. zou ik een soort noemen (en geen verzamelsoort) omdat in Nederland twee ondersoorten voorkomen (net als Basterdamarant s.l. ook soort genoemd is). Bij bandwil ontbreken de aanhalingstekens om Sekka.

Klopt. Het enige vreemde dan is dat voor topspotters alleen diegene een soort krijg die niet de moeite genomen hebben om het taxa helemaal te determneren.

CiteerBeklierde kogeldistel zou ik ingeburgerd/neofyt noemen (staat iig al tijden in het rivierengebied) maar wellicht dat anderen daar anders over denken.

Ik heb de Heukels en de Standaardlijst geraadpleegd en ben het met je eens dat het voorkomen in bv de Millingerwaard anders. Stuur een boze brief naar Floron zou ik zeggen.

CiteerBeklierde nachtschade is een ondersoort, geen soort

Foutje

CiteerBergerwt is wel een escape, maar inheems kan dan niet....

omissie

CiteerIk stop maar even met de opmerking: mag nu eindelijk die bermooievaarsbek eens van het rood af

Inderdaad. Alleen nog de zeldzame inheemse tuinvlieders zoals de klokjes. Maar ook die zijn inmiddels ingeburgerd in het urbane district en zou Floron de zeldzaamheidstatus kunnen aanpassen.

CiteerHopelijk wordt je niet ontmoedigd door mijn opmerkingen, ik vind het uiterst zinvol dat er eens een grondige revisie komt! Later zal ik meer checken!


Ik ben een mens en zal zeker foutjes maken. Dus attendeer me erop als je ze ziet.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Hinko

Waar ik mij een beetje over verbaas is de totale radiostilte die de planten admins aanhouden mbt dit onderwerp.
mvgr, Hinko

Corryabbink

#44
CiteerWaar ik mij een beetje over verbaas is de totale radiostilte die de planten admins aanhouden mbt dit onderwerp.
Hinko,

Het is een moeilijke materie en daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Dat laat ik liever aan de floraschrijvers over. Persoonlijk zou ik de hele indeling zoveel mogelijk op de Heukels' baseren gelinkt aan de gegevens van Floron. Daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Erik van Dijk

#45
CiteerPersoonlijk zou ik de hele indeling zoveel mogelijk op de Heukels' baseren gelinkt aan de gegevens van Floron. Daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen.

Dat probeer ik gelukkig na te streven binnen de grenzen van Wrn.nl.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Corryabbink

Citeer
CiteerPersoonlijk zou ik de hele indeling zoveel mogelijk op de Heukels' baseren gelinkt aan de gegevens van Floron. Daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen.

Dat probeer ik gelukkig na te streven binnen de grenzen van Wrn.nl.
:D Prima.

Het kost veel tijd en energie om dat allemaal te realiseren. Veel succes!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

Erik,

ik ben er even doorheen gelopen (a-c) en kom toch nog wel wat schoonheidsfoutjes tegen. Escape maar toch inheems, soort ipv ondersoort etc.

2 suggesties:
1) misschien is het handig om een verzamelpunt te maken voor opmerkingen
2) kun je niet rechtstreeks linken aan de SL2003?
mvgr, Hinko

Niko Buiten

#48
Wanneer ik 'incl. escapes, exoten, hybriden, ondersoorten, etc.' aanvink kom ik momenteel in mijn soortenlijst op 85 soorten meer dan wanneer ik dat niet doe. Kan s.v.p. op enige wijze worden aangegeven welke soorten het betreft?

Overigens zou ik het prettiger vinden wanneer je 'excl. escapes, exoten, hybriden, ondersoorten, etc' moet aanvinken.  
Groet,

Niko Buiten.


Hinko

Niko, het staat er gewoon achter: "764 soorten waarvan 120 escapes /exoten/ondersoort of telsoort (namen cursief gedrukt)"

route: (Mijn Waarneming.nl -->Mijn Waarneming.nl --> Mijn Statistiek)
of (Topspotters --> eigen naam klikken)

mvgr, Hinko

Niko Buiten

Hinko,

Mijn dank. Eindelijk weet ik de weg naar de exoten etc. Ik heb dat ik deze routes onthou.
Groet,

Niko Buiten.


Hinko

Erik, waarom staat Kransgras op Escape?
mvgr, Hinko

rapunzel

Moet Weide+Moerasvergeet-me-nietje niet cursief worden weergegeven in "Mijn statistiek" ?

Koos Ballintijn

Koos Ballintijn

Erik van Dijk

CiteerErik, waarom staat Kransgras op Escape?

Omdat hij nog niet ingeburgerd is in zowel SL 2003 als de nieuwste Heukels.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

Klaar!

Ik heb ze allemaal verwerkt. Bij topspotters ben ik 40 "inheemse/ingeburgerde" soorten gedaald en andere onder jullie wellicht ook de nodige soorten.  Als het goed is gaat nu iedereen alleen nog maar omhoog.

Als jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag.

Veel leuke en nieuwe soortjes toegewenst.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Hinko

Ziet er goed uit Erik! Mijn complimenten.

Nog even een detail: in "ingeburgerd /archeofiet" staat nog een spatie teveel.
mvgr, Hinko