Hoofdmenu

Mijn Statistiek

Gestart door Hinko, september 07, 2007, 13:32:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik zag bij 'Mijn Statistiek' het aantal soorten teruglopen. Verdwijnen er waarnemingen of is de telling aangepast?
mvgr, Hinko

han.endt

#1
Er wordt wel eens wat aangepast, bv. een ondersoort die nog als soort in de lijst stond of een soort die alleen nog als escape wordt gevonden, maar niet als zodanig in de database stond. Er staan nog steeds de nodige ondersoorten en variëteiten als soort in de database.

hiskodevries

De constatering van Han is correct. momenteel worden de statussen van planten onder de loep genomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hinko

Nog een vraagje hierover.

Als ik Basterdamarant s.l. (Amaranthus hybridus) invoer telt ie wel mee in de statistiek en als ik 'em verder uitsleutel tot Basterdamarant s.s. (Amaranthus hybridus hybridus) niet. Dat ie niet 2 keer mee telt, daar kan ik inkomen.
mvgr, Hinko

Erik van Dijk

#4
Hallo allemaal,

Ik ben bezig van alle soorten de status en het type gelijk te trekken met de nieuwste Heukels en de SL 2003. Met de nieuwste Heukels als bovenste in de hiërarchie.

Ik maak onderscheid tussen de volgende typen:

Type   > Status
Soort > inheems
Soort > ingeburgerd/archeofiet
Ondersoort > inheems
Verzamelsoort > inheems
hybride > inheems
hybride > escape/release
escape > escape/release

Aangezien nu erg veel adventieven en tuinvlieders als als inheemse soort in het systeem staan zorgen mijn wijzigingen voor een daling van het aantal soorten (niet incl.  ondersoorten en exoten natuurlijk).

Met name mensen die veel in het urbane district actief zijn zullen wat dalen. Dit geldt trouwens ook voor mij.

De reden dat ik dit doe is dat het beter is dat alles correct in wrn.nl komt te staan.

Ik heb Hisko verzocht een nieuwe status aan te maken zodat in plaats van "escape/release"adventief/verwilderd" kan worden gebruikt. Dit lijkt mij correct voor planten.

Het wordt dan:
Type   > Status
Soort > inheems
Soort > ingeburgerd/archeofiet
Ondersoort > inheems
Verzamelsoort > inheems
hybride > inheems
hybride > adventief/verwilderd
escape > adventief/verwilderd

Dat over die basterdamarent speelt bij meer soorten en ook bijvoorbeeld bij de waterspreeuw en de taigaboomkruiper. Hier kan Hisko geen eenvoudig oplossing voor programmeren die niet erg veel performance kost. Deze discussie heeft voor vogels een jaar geleden al wel eens gespeeld. Zo belangrijk is topspotters nu ook weer niet.

Ik hoop op jullie begrip.

Groet Erik van Dijk

PS Ik ben er nog wel een tijdje mee bezig. Ik ben nu vanaf A bij de D aan beland.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Datura

Succes met dit Monnikenwerk Erik  :duim: .
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hinko

#6
Deze is ook leuk:

Andijvie; Cichorium endivia; Plant; Escape; gehouden dieren

:)
mvgr, Hinko

Hinko

Hoi Erik,

bedankt voor je antwoord, het is duidelijk. Succes met je project.
mvgr, Hinko

Corryabbink

CiteerZo belangrijk is topspotters nu ook weer niet.

Helemaal niet! Alleen heb je dan wel controle of er een bepaalde soort al dan niet ooit gemeld is. Ik was er een paar kwijt :o

Veel succes!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

in het verlengde van m'n vraag over de Basterdamarant snap ik de volgende soort niet:

Beklierde Nachtschade; Solanum nigrum subsp. schultesii; Plant; Soort  
mvgr, Hinko

Hinko

#10
Hoi Erik,

is jou lijstje in overleg met de planten admins opgesteld? Ik vind persoonlijk de categorie "ingeburgerde exoot/archeofiet" nogal grof. Daarmee veeg je wel erg veel soorten op één hoop. Het maakt m.i. nogal uit of een soort 3000 jaar geleden met de opkomst van de landbouw in Nederland is verschenen of een soort 10 jaar terug uit een tuin is ontsnapt. Beiden vallen nu in dezelfde categorie.

Daarnaast vraag ik mij af of 'ingeburgerde exoot' wel een correcte term is voor de soorten waarop ie wordt toegepast. Ik zou eerder kiezen voor een splitsing in Archeofiet en Neofiet.
Zie pagina 20 en 21 van de Heukels flora. Hier staat nog een nadere indeling voor niet inheemse soorten.

m.i. kan de indeling van de Heukels het beste aangehouden worden ipv een nieuw systeem te ontwerpen.
mvgr, Hinko

Niko Buiten

#11
Erik,

Gebeurt er ook iets met soorten die in bepaalde regio's inheems en in andere exoot zijn. Of is dit technisch nog te moeilijk?

Een voorbeeld: Dubbelkelk is een Zeeuwse soort die bijvoorbeeld in Zuid-Kennemerland wordt ingezaaid.

Verder veel succes.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#12
CiteerGebeurt er ook iets met soorten die in bepaalde regio's inheems en in andere exoot zijn. Of is dit technisch nog te moeilijk?
Hier kan ik wel antwoord opgeven. Ja dat is technisch helaas te ingewikkeld.

Als een plant wordt ingezaaid dan graag hem zelf als escape invoeren.

Daar komt ook nog bij dat waar een plant inheems is hij even goed kan worden ingezaaid.

Niko Buiten

CiteerAls een plant wordt ingezaaid dan graag hem zelf als escape invoeren.
Niet iedereen doet dat volgens mij. Bijvoorbeeld omdat men niet weet dat de soort ter plaatse niet inheems is. Wat kun je dan het beste doen wanneer je denkt dat dat bij een waarneming het geval is.  
Groet,

Niko Buiten.


margriet

Ik vind dit nog steeds moeilijke dingen, je kunt eigenlijk niet verwachten van hobby botanisten (reken ik mezelf ook onder) dat ze in elk gebied weten wanneer iets ingezaaid is, ook van nature thuishorende planten worden nog wel eens op een plek " verkregen" door maaisel van andere plekken ergens uit te strooien of zo iets...

Om het voor mezelf makkelijk te houden ga ik er vanuit dat mensen die gegevens van waarneming gebruiken zelf toch een beetje kritisch nagaan welke waarnemingen een natuurlijk verspreidingspatroon volgen, en overleg met beheerder plegen als er vermoedens bestaan dat een groeiplaats niet helemaal natuurlijk is, beheerders zijn vaak op de hoogte van " herintroductie" van planten op natuurlijke standplek e.d. (tuinplanten en niet ingeburgerde exoten schrijf ik wel als escape op.)

Is dit nu van mij een te makkelijke redenatie?

Het lijkt me voor het waarneming team bijna onmogelijk om wel op de hoogte te zijn van uitzaai projecten van verschillende beheerders door heel nederland..?
groetjes,

Margriet

Erik van Dijk

Citeeris jou lijstje in overleg met de planten admins opgesteld? Ik vind persoonlijk de categorie "ingeburgerde exoot/archeofiet" nogal grof. Daarmee veeg je wel erg veel soorten op één hoop. Het maakt m.i. nogal uit of een soort 3000 jaar geleden met de opkomst van de landbouw in Nederland is verschenen of een soort 10 jaar terug uit een tuin is ontsnapt. Beiden vallen nu in dezelfde categorie.

Daarnaast vraag ik mij af of 'ingeburgerde excoot' wel een correcte term is voor de soorten waarop ie wordt toegepast. Ik zou eerder kiezen voor een splitsing in Archeofiet en Neofiet.
Zie pagina 20 en 21 van de Heukels flora. Hier staat nog een nadere indeling voor niet inheemse soorten.

m.i. kan de indeling van de Heukels het beste aangehouden worden ipv een nieuw systeem te ontwerpen.


Beste Hinko,

Mijn actie is eigen het gevolg van een voornemen dat al destijds met de admins besproken is. Niemand heeft destijds de actie serieus op zich genomen en dit geeft een nogal onprofessioneel beeld van wrn.nl omdat er bij veel soorten onjuiste informatie staat. Na een pauze als admin van een half jaar, had ik me voorgenomen iets zinvols bij te dragen aan wrn.nl en heb dit met Hisko besproken.

Ik voel er zelf ook wel iets voor om te splitsen tussen archeofiet en neofiet. Ik zal het aan Hisko voorleggen. Gelukkig ben ik pas bij de D. Dus hoef ik niet zoveel te wijzigingen

Hisko heeft inmiddels de status adventief/verwilderd toegevoegd

Type > Status
Soort > inheems
Soort > ingeburgerd/archeofiet
Soort > ingeburgerd/neofiet
Ondersoort > inheems
Verzamelsoort > inheems
hybride > inheems
hybride > adventief/verwilderd
escape > adventief/verwilderd
escape > gehouden dieren/planten (soorten zoals andijvie, kool en biet die niet meer  op hun oorspronkelijk stamvader lijken)

Indien beschikbaar graag meer feedback. Loop bijvoorbeeld het soortoverzicht door van A tot en met C dan kun je zien wat het wordt.

Groet erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Erik van Dijk

CiteerIk vind dit nog steeds moeilijke dingen, je kunt eigenlijk niet verwachten van hobby botanisten (reken ik mezelf ook onder) dat ze in elk gebied weten wanneer iets ingezaaid is, ook van nature thuishorende planten worden nog wel eens op een plek " verkregen" door maaisel van andere plekken ergens uit te strooien of zo iets...

Om het voor mezelf makkelijk te houden ga ik er vanuit dat mensen die gegevens van waarneming gebruiken zelf toch een beetje kritisch nagaan welke waarnemingen een natuurlijk verspreidingspatroon volgen, en overleg met beheerder plegen als er vermoedens bestaan dat een groeiplaats niet helemaal natuurlijk is, beheerders zijn vaak op de hoogte van " herintroductie" van planten op natuurlijke standplek e.d. (tuinplanten en niet ingeburgerde exoten schrijf ik wel als escape op.)

Is dit nu van mij een te makkelijke redenatie?

Het lijkt me voor het waarneming team bijna onmogelijk om wel op de hoogte te zijn van uitzaai projecten van verschillende beheerders door heel nederland..?

Helemaal eens. Tenzij de waarnemer zelf duidelijk ziet dat sprake is van aanplant of inzaaien.

Groet erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Niko Buiten

Laat ik het anders formuleren:

Erik en Margriet,

Wat doen jullie wanneer jullie weten dat een waarneming van iemand een waarneming van een ingezaaide plant betreft? Bijvoorbeeld omdat jullie weten dat de soort er ter plaatse is ingezaaid?  
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

Zoiets kan je gerust bij onjuiste determinaties melden.

Hinko

CiteerIk voel er zelf ook wel iets voor om te splitsen tussen archeofiet en neofiet. Ik zal het aan Hisko voorleggen. Gelukkig ben ik pas bij de D. Dus hoef ik niet zoveel te wijzigingen
Ik zou gewoon doorgaan en als je rond bent weer bij de A verder gaan met het voortschrijdend inzicht.
mvgr, Hinko

Cees Veenema

Ik heb in mijn omgeving al heel wat locaties weggestreept waar ik om die redenen geen waarnemingen meer van  invoer.
Inclusief weilanden, wegbermen en taluds.
Ga maar weer eens naar het buitenland waar het nog wat ongerepter is.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerIk heb in mijn omgeving al heel wat locaties weggestreept waar ik om die redenen geen waarnemingen meer van  invoer.
Inclusief weilanden, wegbermen en taluds.
Ga maar weer eens naar het buitenland waar het nog wat ongerepter is.
Cees dat is jammer. Je zou ze als excape kunnen invoeren. Op den duur weet niemand meer dat er ooit gezaaid is.

Soms is het zelfs moeilijk onderscheid te maken omdat ook normaal voorkomende planten gezaaid worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

margriet

CiteerLaat ik het anders formuleren:

Erik en Margriet,

Wat doen jullie wanneer jullie weten dat een waarneming van iemand een waarneming van een ingezaaide plant betreft? Bijvoorbeeld omdat jullie weten dat de soort er ter plaatse is ingezaaid?
tsja, als het om inzaaiiingen gaat van "rare" planten (zoals groot trilgras e.d.) die in van die exotische zaadmengsels zitten wil ik dat wel melden..

maar het gaat me vooral om inheemse planten die door bijv. natuurbeheerders "een handje worden geholpen"

ik weet zelf eerlijk gezegd nog niet eens of ik daar een mening over heb, laat staan of het dan als escape gezien moet worden....

het enige wat ik dan wel kan zeggen is dat ik niet verwacht van waarnemers dat ze op de hoogte zijn van dit soort praktijken en wanneer de ene dat wel is en de ander niet dan geeft het zo'n vertekend beeld. misschien zouden beheerders zelf gevraagd moeten worden dit soort praktijken meer openbaar te maken en bijv. hier op de site kenbaar maken?

maar ook dit is wel veel werk als het niet uit de beheerders zelf komt , dus blijf ik het een lastig topic vinden om echt iets mee te kunnen.
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

#23
Margriet,

In mijn omgeving zijn exoten ook planten die hier in Zuid-Kennemerland in het hele gebied of op sommige locaties van nature niet voorkomen maar zijn aangeplant (chrysanten in een natte duinvallei), uitgezaaid (via maaisel uit het Zwanenwater; Parnassia door een opzichter), meegevoerd met maaimachines (Grote ratelaar in de duinen), ontsnapt uit een heemtuin (Zachte hennepnetel), etc, etc. Het is zeer zinvol een waarneming dan als exoot aan te merken omdat je dan later weet wat de oorsprong is wanneer een soort inburgert. Deze kennis is mij komen aanwaaien door te luisteren naar meer ervaren waarnemers, terreinbeheerders, biologen.

Deze kennis kan ik dus verwerken in replys in onjuiste waarnemingen. Daar gaat het mij om.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#24
Ik ben laatst van Garderen naar Lunteren gefietst en in de omgeving van Barneveld en Voorthuizen, maar overal toch sporen van ingezaaide bermen in verder landelijk gebied. Nieuwe bebouwing: zaai de omgeving maar vol. Nieuwe natuurontwikkeling, gelijk maar de planten zelf daar brengen. Veelal met de verkeerde planten. Even kijken wat er op de rode lijst staat of de mensen aanspreekt.
Ik wordt er echt niet goed van..........  :wacko:  

Cees Veenema

#25
Wel, ik heb het in ieder geval over gebieden waar met gulle hand gezaaid is.
Ik vind het dan ook geen pas geven om de zeldzame exemplaren  die in het mengsel voorkomen als escape in te voeren.

Dit is wat anders dan waar Niko het over heeft in zijn antwoord aan Magriet.
met zulke situaties kan ik wel instemmen.

Kan er nou niets bedacht worden om gebieden waar duidelijk gezaaid is van een kenmerk of  ....... ? te voorzien.
Dat geeft voor de toekomst toch de meeste duidelijkheid over ontstaan of herkomst..

P.S. bericht van Han is er tussendoor gekomen.
Groet,

Cees

margriet

ook ik word er soms niet goed van :wacko:

die ratelaar is een goed voorbeeld, Niko, wanneer ik bij jouw gebieden zou komen zou ik niet weten hoe die er terechtgekomen is, ik zou dan niks extra's toevoegen aan een eventuele waarneming...

maar in het rivierengebied weet ik ook van een aantal plekken waar die staat en dan weet ik dat het ooit gezaaid is geweest, dan kan ik het wel invoeren.

dit vind ik dus het lastige, de twee waarnemingen zouden anders lijken, maar onbewust hetzelfde zijn, nl ingezaaid.
groetjes,

Margriet

han.endt

Cees,

Ik heb het hier wel gedaan (even scrollen):
http://waarneming.nl/gebied.php?id=14539&werkgroep=O
Als iemand anders de gegevens voor dit gebied wil gebruiken dan vallen die ESC-jes behoorlijk op. Nuttig als iemand anders de soorten wel zonder meer invoert.

Cees Veenema

#28
Ja dit is nogal heftig en zeer duidelijk gezien de grote verscheidenheid.
Maar wat bij een minder rijk bedeeld mengsel.?
Dan kan de waarnemer toch al gauw denken een buitengewone vondst gedaan te hebben.
Groet,

Cees

han.endt

#29
Ja, dat is niet te voorkomen. Vaak is het ook niet duidelijk hoe een plant ergens gekomen is. Zo had ik in een verder onaangetast gebied, waar zeker niet door de beheerder is ingezaaid, een Steenanjer. De Veluwe is toch een wat vreemde plek voor een Steenanjer, maar ik heb hem gezien de plaats toch maar niet op escape gezet.