Rups, geelachtig met aan de zijkant brede gele streep

Gestart door vosje50, februari 28, 2016, 19:57:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115015258
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2016-02-27 Oud-Alblas - dorp e.o.
Foto's:


Toelichting:
In de tuin, onder wat gras en mos.
bij voorbaat dank Janny Heijkoop

Rayan Majoor

zeker geen microvlinder. Volgens mij is dit de vierkantvlekuil, maar het zou ook de huismoeder kunnen zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

vosje50

Beste Rayan, bedankt voor je reactie.
Ik zal de waarneming veranderen in macro.
En ik wacht nog even af, of iemand weet welke van de twee het is.
Die twee soorten lijken inderdaad erg op elkaar, zag ik nu.

Met vriendelijke groet,
Janny

Rayan Majoor

Vooral bovenaanzicht/rugaanzicht zou erg handig zijn. Dan zou je het gelijk kunnen zien. Nu betwijfel ik of er nog iets met zekerheid te zeggen is, maar afwachten kan altijd :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

vosje50

#4
Ik heb nog een foto van de bovenzijde genomen.
Misschien is het nu te zien welke het is?
Hij is ongeveer 30 mm lang, schat ik.
Als ik foto's bekijk van de Hyena Cosmia trapezina, vind ik hem daar ook wel op lijken. Een brede lichte streep aan de zijkant, de 2 lichte lengtestrepen op de bovenkant en de zwarte spikkels op het lichaam. Alleen ze lijken wat groener dan het exemplaar wat ik zag. Maar Vlindernet geeft aan dat die soort overwintert als ei.

Groet, Janny

Rayan Majoor

de brede, lichte streep aan de zijkant hebben heel veel rupsen van de uilenfamilie. Met de bovenkant is in ieder geval duidelijk te zien welke van de twee soorten het is die ik hiervoor noemde: de vierkantvlekuil.
Deze rups hier stond trouwens op het punt om te vervellen (wat ik trouwens opvallend vaak zie bij de overwinterende rupsen van de uilenfamilie) en daardoor waren de kleuren en patronen veel minder goed te zien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

vosje50

Bedankt voor de determinatie Rayan.
En voor de info over het vervellen.
Vandaar, dat ik qua kleur, niet een vergelijkbare foto op de site kon vinden.
Ik pas het aan.

Met vriendelijke groet, Janny