Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Iemand een beter idee dan Struikheide?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/208777643/.
3 Struikhei spec. - Calluna spec.
datum: 2021-03-15
locatie: Deurne (Antwerpen) (AN)

foto's:










RutgerB

Nog een rozet tussendoor. Ik denk aan Centaurea, maar ben er niet zeker van.

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/209081128/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. vegetatief
datum: 2021-03-21
locatie: Landschap De Liereman - Hoge Mierdse Heide (AN)

foto's:

Pieter Stolwijk

De bladvorm doet me wel denken aan sommige Sonchus-soorten (S. radicatus; S.ustulatus) op de Canarische eilanden; maar die lijk minder behaard.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 23, 2021, 13:38:29 PM
De bladvorm doet me wel denken aan sommige Sonchus-soorten (S. radicatus; S.ustulatus) op de Canarische eilanden; maar die lijk minder behaard.
Als jij het zo niet direct weet, weet ik dat het geen gemakkelijke moet zijn  :blink:

Het is een niet al te groot rozet, gelet op de Vogelmuur ernaast. 

Ik bedacht later dat het misschien een kruisbloemige is. Sisymbrium orientale ?

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op maart 18, 2021, 20:37:57 PM
Iemand een beter idee dan Struikheide?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/208777643/.
3 Struikhei spec. - Calluna spec.
datum: 2021-03-15
locatie: Deurne (Antwerpen) (AN)

Niet 'gewoon' dopheide?

Heet vermoedelijk niet voor niets Erica TETRAlix...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op maart 23, 2021, 11:02:37 AMNog een rozet tussendoor. Ik denk aan Centaurea, maar ben er niet zeker van.

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/209081128/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. vegetatief
datum: 2021-03-21
locatie: Landschap De Liereman - Hoge Mierdse Heide (AN)

Eerste indruk is Sonchus (wat Pieter ook al suggereert)...
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

Citaat van: Rob Koelman op maart 23, 2021, 17:30:40 PM
Citaat van: Rutger Barendse op maart 18, 2021, 20:37:57 PM
Iemand een beter idee dan Struikheide?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/208777643/.
3 Struikhei spec. - Calluna spec.
datum: 2021-03-15
locatie: Deurne (Antwerpen) (AN)

Niet 'gewoon' dopheide?

Heet vermoedelijk niet voor niets Erica TETRAlix...
Nog eens gezocht en er zijn wel wat plaatjes van Calluna te vinden die er erg op lijken. Daar staan de blaadjes ook in rijen en is het blad licht gekield / driehoekig.

https://www.jeffpippen.com/plants/ericaceae.htm


ejslootweg

het rozet is hoe ik jonge Sisymbrium orientale ken.

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

Ok, perfect  :duim:

Ik ga het aan de waarnemer voorstellen.

dirder

Volgens de waarnemer spontaan in de tuin verschenen. Wit bloeiende Muscari, is dat dan per sé een andere soort? (bv. aucheri)
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Voor mij kan dat ook de witte cultuurvorm van M. botryoides zijn. Lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit in zo'n cluster spontaan in een tuin opkomt.

Rien Ondersteijn

Botryoides heeft breder geribd blad volgens mij.
Ik denk dat Dirk het juist heeft.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Volgens mij wordt er sterk gekweekt met al die soorten en zijn de soortomschrijvingen, zeker bij ook nog weer cultivars van het kweeksel, niet goed toepasbaar.  Bottomline blijft toch wel dat we ons de naam niet eens echt hoeven af te vragen, als die plant daar is neergezet. Ik geloof weinig van spontane opkomst van dergelijke planten IN tuinen.  Gewoonweg afkeuren.

dirder

Was wel als Buishyacint ingevoerd. Nuja, als ik zie onder welke naam sommige mensen hun appelboom invoeren...
In de tuin van m'n ouders, waar Muscari armeniacum in een pot staat, zaait Muscari zich uit als een gek (en de zaailingen zijn veel kleiner en niet te determineren als hetzij botryoides hetzij armeniacum).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Er is toevallig in Nederland ook discussie over Muscari momenteel. Het lijkt er op dat Muscari aucheri een niet-herkende, maar vrij veel voorkomende soort is. Hij zit qua bladkenkenmerken tussen M. armeniacum en M. botryoides in (6 stevige, korte, brede blad zonder verbrede bladtop). Witbloemige exemplaren hebben we tot nog toe onder M. botryoides (cultivar) geplaatst, maar ook tussen de blauwbloemige waarnemingen lijkt deze soort frequent voor te komen, zie bijvoorbeeld deze waarneming. Er is dringend behoefte aan herbariummateriaal zodat Naturalis/Meisse dit vermoeden kan bevestigen.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op april 03, 2021, 01:30:00 AM... In de tuin van m'n ouders, waar Muscari armeniacum in een pot staat, zaait Muscari zich uit als een gek (en de zaailingen zijn veel kleiner en niet te determineren als hetzij botryoides hetzij armeniacum).

De 'blauwe druifjes' in m'n voortuin duiken inderdaad op op vele meters afstand van de originele groeiplekken. Kan alleen maar om zaailingen gaan. Kan me althans niet voorstellen dat nieuwe bolletjes zich over die afstanden verspreiden...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op april 03, 2021, 14:29:25 PM
Citaat van: dirder op april 03, 2021, 01:30:00 AM... In de tuin van m'n ouders, waar Muscari armeniacum in een pot staat, zaait Muscari zich uit als een gek (en de zaailingen zijn veel kleiner en niet te determineren als hetzij botryoides hetzij armeniacum).

De 'blauwe druifjes' in m'n voortuin duiken inderdaad op op vele meters afstand van de originele groeiplekken. Kan alleen maar om zaailingen gaan. Kan me althans niet voorstellen dat nieuwe bolletjes zich over die afstanden verspreiden...

Mieren zijn goede verspreiders van o.a. Blauwe druifjes, ze slepen de zaadjes mee. Zaailingen zullen aanvankelijk niet opvallen, omdat het niet meer dan grassprietjes lijken. Maar uiteindelijk staan er "plots" bolletjes te bloeien terwijl men ze daar nooit geplant heeft. Die nieuw gevormde bolletjes zijn wel een stuk kleiner dan de voor de verkoop opgekweekte bolletjes uit het tuincentrum. En de planten/bloemen dan ook kleiner.
Groet, Hannie

dirder

Citaat van: nielseimers op april 03, 2021, 08:05:20 AM
Er is toevallig in Nederland ook discussie over Muscari momenteel. Het lijkt er op dat Muscari aucheri een niet-herkende, maar vrij veel voorkomende soort is. Hij zit qua bladkenkenmerken tussen M. armeniacum en M. botryoides in (6 stevige, korte, brede blad zonder verbrede bladtop). Witbloemige exemplaren hebben we tot nog toe onder M. botryoides (cultivar) geplaatst, maar ook tussen de blauwbloemige waarnemingen lijkt deze soort frequent voor te komen, zie bijvoorbeeld deze waarneming. Er is dringend behoefte aan herbariummateriaal zodat Naturalis/Meisse dit vermoeden kan bevestigen.

Volgens Rothmaler 5 heeft aucheri 'sikkelvormig' blad, wat dat ook moge betekenen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Dit vond ik nogal vreemd, de waarnemer is stellig dat het om Amerikaanse vogelkers gaat, maar kan die zo groot worden en zo mooi boomvormig uitgroeien? Zelf ben ik geen fan van op schors determineren dus probeer ik daar niet op te letten. Alvast dank voor hulp.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Ik heb nog nooit zo recht en hoog gezien[kán trouwens ietsje gezichtsbedrog zijn].
Ook de bast is nogal vreemd-wel kun je de dwarsringen nog herkennen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

frkvh

Citaat van: dirder op april 04, 2021, 00:34:50 AM
Dit vond ik nogal vreemd, de waarnemer is stellig dat het om Amerikaanse vogelkers gaat, maar kan die zo groot worden en zo mooi boomvormig uitgroeien?
of het klopt weet ik niet, maar tijdens de les bosbeheer heb ik eens te horen gekregen dat een Amerikaanse vogelkers inderdaad zo'n enorme rechte boom kan worden. iedereen stond er van versteld.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Datura

Ik heb ze wel als boom van meer dan 10 meter hoog gezien, maar deze is wel erg extreem (ik durf het niet uit te sluiten, betere foto's van het blad zijn welkom denk ik)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Citaat van: Datura op april 04, 2021, 12:09:29 PM
Ik heb ze wel als boom van meer dan 10 meter hoog gezien, maar deze is wel erg extreem (ik durf het niet uit te sluiten, betere foto's van het blad zijn welkom denk ik)
Ik denk dat het juist is. Ik herken het blad en de schors als van Amerikaanse vogelkers. Uitzonderlijk grote, dat wel.

dirder

Iemand die hier een mening over heeft? Stond eerst als Kleine veldkers, ik suggereerde dat Aziatische misschien een optie was (ik baseer me op de blaadjes daarvoor, maar ik heb zelfs nog nooit Aziatische gezien, dus zou ik me daar feitelijk niet mogen mee moeien). Dank voor suggesties.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

#864
Ik krijg t niet voor elkaar om meeldraden te ontcijferen. T lijkt geen duidelijke occulta en ik zie links onder blad wat aan hirsuta doet denken.Samen met de lange vruchten zou het een afwijkende occulta kunnen zijn [of een kruising..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op april 07, 2021, 20:43:31 PMIemand die hier een mening over heeft? Stond eerst als Kleine veldkers, ik suggereerde dat Aziatische misschien een optie was (ik baseer me op de blaadjes daarvoor, maar ik heb zelfs nog nooit Aziatische gezien, dus zou ik me daar feitelijk niet mogen mee moeien).

Ik vermoed C. occulta of een wat minder typische C. flexuosa. Denk niet dat op grond van deze foto's een nadere determinatie mogelijk is (te weinig details zichtbaar).
Met vriendelijke groet, Rob

Stef van Walsum

Lijkt mij toch een hirsuta. De vrucht staan rechtop en steken boven de bloemen uit.

ejslootweg

groeten, Erik

frkvh

ik stelde boerenwormkruid voor, maar de waarnemer is het er stellig niet mee eens.
wat denken jullie?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/210722651/.
1 Alsemambrosia - Ambrosia artemisiifolia bladontplooiing
datum: 2021-04-14
locatie: Bossut-Gottechain (BW)

foto's:
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rien Ondersteijn

Lijkt me een mooie Boerenwormkruid. Waarnemer noemt dit eenjarige, maar ik zie meer planten.
Ik weet echter niet of een jonkie Tanacetum geurloos is.
( voor mij zijn ze dat altijd )
Groene groe[n]tjes.Rien.