Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Plantoon

Rutger en alle medewerkers aan dit 'monster-topic'. Dit onderdeel wordt stilaan een forum binnen het forum en het is nauwelijks duidelijk waarover dit gaat en je kan niets meer terug vinden. Ik vind het wenselijk om voor elk nieuw thema een nieuw item te starten.

Rien Ondersteijn

Sorry-ik vind t duidelijk zo.Nu weet je meteen bij t zien v/d topic-naam waarover t gaat : 'lastige' planten bij onze Zuiderburen.
Als men t doet zoals jij voorstelt krijg nog véel meer Topics.
En als je iets bepaalds zoekt kan dat toch via de zoekfunctie ?
Zou het jammer vinden als dit zou worden opgesplitst.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Het is een topic bedoeld voor planten waar we (als admins) niet direct uitkomen op waarnemingen.be en waar dan iedereen dan aan kan bijdragen. Ik probeer aan iedere vraag een einde te breien in dit topic, maar ik begrijp wel dat het onoverzichtelijk wordt/is/kan worden. Aan de andere kant is het heel handig als het in 1 topic staat, want ik kan me dan  'abonneren'. Het zijn ook eigenlijk 'geleende waarnemingen', niet die van admins zelf dus. Niet iedere vraag hoeft van mij prominent zijn eigen plaats/eigen topic. Misschien is de beste manier ook wel om afgehandelde weer te verwijderen.


RutgerB

Overigens mag dit topic, ik vroeg het al eerder, verplaatst worden naar het algemenere deel. Het forum is inmiddels al een jaar als standaard bedoeld voor zowel waarnemingen.be als waarneming.nl.

RutgerB

#214
Tuinplant.. maar ook een verwilderde.

Geen idee wat dit moet zijn

https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/177370181






Rien Ondersteijn

Ik ben benieuwd wat dit moet zijn-er zijn niet zo veel gecultiveerde soorten die nu nog moeten gaan bloeien....
Zou ook best een v/d Solanaceae kunnen zijn [ Cestrum [Parqui] heeft bijv een sterk gelijkend blad ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Daar heeft het wel wat van weg, maar ik denk dat daar de beharing (en bladbetanding) bij ontbreekt. Bedankt voor het meedenken iig

dirder

#217
Twee voor de tuiniers, dank bij voorbaat voor eventuele hints.

Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

De laatste komt bij mij over als Clerodendrum Bungeï .
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

De bovenste is een wel heel erg miezerige Zinnia elegans lijkt me.

JanHein

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Welke kornoelje zou dit zijn? Werd ingevoerd als sericea, maar het aantal bladnerven is in principe te laag. Komt C. mas nog in aanmerking? Dank bij voorbaat voor eventuele hints.

Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Graag nog wat bijkomende meningen omtrent https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/178396686 . Ik adviseerde Koekruid, maar misschien was ik iets te snel. Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Met die gekante kelk kun je weinig andere kanten op volgens mij.

Die Cornus zou ik toch sericea noemen omwille van de bladvorm.

RutgerB

Citaat van: Rob Koelman op juli 27, 2019, 20:58:23 PM
Citaat van: dirder op juli 27, 2019, 17:24:30 PMDeze vond ik ook altijd intrigerend, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/176032012 . Stachys, maar welke? Dank bij voorbaat voor tips.

Citaat van: Rutger Barendse op juli 27, 2019, 17:40:33 PMGaaf ding! Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat dit een kruising is tussen Moerasandoorn en Wollige andoorn.  In Rothmaler 4 zie ik een kruising tussen palustris en germanica vermeld. Maar germanica zal hier niet in de buurt voorkomen.

In het verleden heb ik wel eens hele harige Moerasandoorns gezien, maar nooit zo viltig.

Gaat het echt om viltige behaarde bladeren? Of om een flinke meeldauw-aantasting? Zie bijvoorbeeld de 'normaal' groen gekleurde bladeren linksonder op de derde foto...
Plant is verzameld en nagezien. Het betrof toch 'gewoon' een Moerasandoorn.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op september 05, 2019, 12:43:53 PMNog eentje voor de tuiniers, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/179073834 . Dank bij voorbaat voor tips.

Even los van de soort:

De plant wordt gemeld als zijnde verwilderd. Er is echter goed te zien dat het gaat om een plant die door het raster van een  hekwerk rondom een tuin groeit. Dat valt m.i. gewoon onder de categorie 'reguliere tuinplant' en hoort daarmee niet thuis op waarnemingen.be of waarneming.nl.
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Citaat van: Rob Koelman op september 05, 2019, 12:53:46 PM
Citaat van: dirder op september 05, 2019, 12:43:53 PMNog eentje voor de tuiniers, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/179073834 . Dank bij voorbaat voor tips.

Even los van de soort:

De plant wordt gemeld als zijnde verwilderd. Er is echter goed te zien dat het gaat om een plant die door het raster van een  hekwerk rondom een tuin groeit. Dat valt m.i. gewoon onder de categorie 'reguliere tuinplant' en hoort daarmee niet thuis op waarnemingen.be of waarneming.nl.

Daar ga ik nog een opmerking over maken. De plant kwam onlangs ook al voorbij uit een kruidentuin. Ik zou gewoon willen weten wat het is. Ik probeerde het toen met enkele sleutels (aannemende dat het hier inderdaad om een vlinderbloemige gaat) en dat lukte niet.
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel234

#228
Amerikaanse grondnoot of INDIANENAARDAPPEL.  Hij schijnt idd goed te verwilderen maar net als de Amerikaanse rivierkreeft eetbaar te zijn.

dirder

Citaat van: marcel234 op september 05, 2019, 13:11:58 PM
Amerikaanse grondnoot of INDIANENAARDAPPEL.  Hij schijnt idd goed te verwilderen maar net als de Amerikaanse rivierkreeft eetbaar te zijn.

Bedankt Marcel, Apios americana dus.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 08, 2019, 08:07:49 AM
Tuinplant.. maar ook een verwilderde.

Geen idee wat dit moet zijn

https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/177370181






Voor de volledigheid: dit betrof Helianthus maximiliani .
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

#231
Hier 1 van mezelf waar ik niet uit kom. Iets uit de anjerfamilie denk ik.

https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/178911753








Plantoon

Een Silene, maar geen avondkoekoeksbloem, daarvan ken ik de jonge planten (uit mijn tuin).

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: Plantoon op september 05, 2019, 19:21:51 PM
Een Silene, maar geen avondkoekoeksbloem, daarvan ken ik de jonge planten (uit mijn tuin).

Dacht uiteindelijk ook aan Silene. Planten waren ongeveer 15 centimeter. Van een afstandje dacht ik aan Kleine leeuwenbek.

dirder

Het aantal tanden van de vrucht is zes, dus drie stijlen (dat sluit al de twee algemene soorten uit). Aantal nerven op de kelk tien. Dat beperkt het aantal kandidaten. Moet volgens mij nog perfect te doen zijn met een gewone sleutel als je ervan uitgaat dat het een Silene is (probeer de Heukels eens?).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#237
Hoofdjes 3 keer groter dan een zandmuur en veel langer gesteeld. Mogelijk heeft mijn plant ook een bijkelk. Het langst heb ik getwijfeld bij een Silene gallica, maar die heeft ook niet van die lange bloemstelen.

RutgerB

Misschien toch 'gewoon' Franse silene.  Heeft ook 6tandige doosvruchten. Ik zie nu toch ook wel kortere gesteelde en mogelijk zaten er ook bladparen dichter onder de hoofdjes. Ik vermoed dat er ook een keer overheen gemaaid is, wat sommige wijdere vertakkingen kan verklaren

Plantoon

Ik dacht ook eerst aan franse maar de bloeiwijze daarvan is vaak eenzijdig gericht wat ik hier niet weer zie.
Hier een foto van de zaaddoos.