Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB


margriet

De knautia's in mijn tuin hebben dat ook..  ;D  Moet eerlijk bekennen dat ik niet meer weet waar ze vandaan komen en of het mogelijk een ander soort knautia is heb ik nooit uitgezocht. Als de beestjes het leuk vinden dan is het goed, dacht ik. In elk geval komt er genoeg vruchtbaar zaad vanaf, dus niet bevrucht is niet de oorzaak van dat pluizige op de bodem.
(ergens bekruipt mij een verhaal over het bijzonder omwindsel... maar dat hadden knautia's niet, toch?)


Enfin; een beroerde foto van één van de laatste hoofdjes die er nu nog staan van vorig jaar bijgevoegd.




groetjes,

Margriet

Datura

Wellicht is het een of andere 'mutatie' maar de 2 korte scholar-zoektochtjes dieik heb gedaan leverden zo snel geen relevant artikel op.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Interessant Margriet! Dat lijkt me inderdaad hetzelfde. Misschien is het toch wel een gewonere 'winterse staat' van Beemdkroon. Toch wel apart dat er niet zomaar een plaatje van tevoorschijn getoverd kan worden.

RutgerB


bhendrikx

Tja, zonder enige onderbouwing: x crataemespilus ?
Groeten Bart

RutgerB

Toch interessante suggestie, want ik had er alvast zelf niet aan gedacht.

Plantoon

De richting vd stekels doet me denken aan die stekelstruikjes met met oranjerode bloemen bij mijn moeder wijlen. Chaenomeles japonica noemde dat ding. Eén groot probleem, ik denk dat die Chaenomeles geoorde bladeren had die ik niet terugvind op jouw foto's.

RutgerB

Dank voor de reactie Antoon. Ik heb nog geen eureka-gevoel, maar het is wel een af te wegen optie. Ik gaf commentaar bij de waarneming. Het wachten is op bloei/vruchten.




paulhoekstra

Die met de witte bloemen heeft wel wat weg van een Nemesia, één van de cultivars van Nemesia fruticans b.v., alhoewel hebben die 3 lobben naar boven en 2 naar beneden en op de foto is het net andersom. Ik kan alleen net niet goed zien of de gele vlek een verdikking is of alleen maar een vlek
groeten,
Paul

Rijswijk †

Kan dat witte bloempje een witte lobelia-soort zijn? Zag zoiets deze zomer in een tuin, als ik me goed herinner......
(gokje, hoor....!!!!)

Groet, Minke.
Groet, Minke.

RutgerB

Ik denk dat, beide suggesties gecombineerd het inderdaad eerder Lobelia is dan Nemesia. Voor Lobelia klopt de bloem (3 lobben onder en 2 boven).. Lobelia kalmii lijkt er wel wat op.

bhendrikx

Groeten Bart

RutgerB

Dat lijkt inderdaad heel goed. Dank voor je reactie Bart!

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#48
Heel interessant. Lijkt me de oplossing voor die puzzel. Ze is op een drietal plaatsen aangetroffen in BE, maar ik moet nog even zoeken of ik die waarnemingen in de database terugvind.

RutgerB

Hier nog eentje van mezelf. Een tuinplant op een begraafplaats;

Het betreft deze waarneming
http://waarnemingen.be/waarneming/view/109496342
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-10-17 Meerhout - Centrum
Foto's:





Rijswijk †

Kom op sites van kwekers (bijvoorbeeld Budgetplants.be) wel sedumplanten tegen die er wat op lijken . Maar ken ze zelf niet zo, en alleen van plaatjes, altijd moeilijk.....

Groet, Minke
Groet, Minke.

Rien Ondersteijn

Volgens een bevriend tuinexpert zou t Sedum Anglicum zijn-maar in íeder geval een Sedum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rijswijk †

Blad Anglicum klopt niet. Piepkleine dikke blaadjes.
Heb oa naar sedum Joyce Henderson gekeken, maar ziet er op verschillende foto's/sites ook weer anders uit.....

Groet, Minke.
Groet, Minke.

paulhoekstra

Misschien iets in de richting van Crassula schmidtii?
groeten,
Paul

Rien Ondersteijn

Soms ook C.exilis subsp.schmidtii genoemd.
Die lijkt me goed raak Paul !    :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rijswijk †

Dat lijkt me helemaal kloppen!

Groet, Minke.
Groet, Minke.

RutgerB

Citaat van: paulhoekstra op januari 08, 2017, 21:05:33 PM
Misschien iets in de richting van Crassula schmidtii?
Spot on!  Ik bleef maar in cirkels bij sedum zoeken.. Bedankt Paul en anderen voor het meedenken.


Rijswijk †

Hallo,

Het bloempje doet me denken aan de anemoontjes die je wel in tuinen ziet: Anemone Blanda (Atrocaerulea, Blue star, Blue shades etc). Kom ook de naam Oosterse anemoon tegen. Ze zijn er ook in het wit. Late of zeer vroege bloeier dan (september zie ik op de waarneming? Bloeit doorgaans in het voorjaar). Kan op de foto niet goed het blad zien, twijfel.......


Groet, Minke.
Groet, Minke.

RutgerB

#59
Dank alvast. Ja, vanwege bloeitijd en dat vage blad had ik Anemone verworpen. Tis een gemeen dingetje, want waarschijnlijk is de bloem een cultuurvariatie. Familie Asteraceae vermoed ik.