Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Als admins op waarnemingen.be komen we er soms niet uit en blijven een aantal waarnemingen een eeuwige puzzel. Op dit forum kijken wat meer mensen mee, dus ik zal ze hier eens posten. Iemand een idee?

http://waarnemingen.be/waarneming/view/105903550







Plantoon

Om te beginnen: de bovenste een soort Knautia, de onderste een Petunia ... ?

tekenaar

Petunia xatkinsiana als ik wikipedia moet geloven. Tuinpetunia is in ieder geval correct. Komt soms voor 1 generatie op uit zaad, ik ken tot nu toe geen situaties waar hij stand houdt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RutgerB

Citaat van: Plantoon op februari 28, 2016, 12:12:05 PM
Om te beginnen: de bovenste een soort Knautia, de onderste een Petunia ... ?

Ja, Knautia qua blad lijkt me wel ok, maar dat bloemhoofdje is toch wel erg vreemd. Ik heb ook Cephalaria doorgewerkt, maar geen succes.

Citaat van: tekenaar op februari 28, 2016, 13:25:59 PM
Petunia xatkinsiana als ik wikipedia moet geloven. Tuinpetunia is in ieder geval correct. Komt soms voor 1 generatie op uit zaad, ik ken tot nu toe geen situaties waar hij stand houdt.

Petunia kan goed, maar ik vind deze toch wat vreemd. Ik kan ook niet een soortgelijke plant van internet toveren. Is er een overtuigende referentie?

marcel123

#5
De mystery-knautia heeft wel grote harige schutbladen.

ejslootweg

kan het bloemhoofdje er vreemd uit zien doordat alle zaden eruit gevallen zijn en je alleen de haren over hebt op de bodem?

Erik
groeten, Erik

marcel123

Ik herken het niet zo, maar misschien is er iemand die ze in de tuin heeft staan?

bhendrikx

Ik dacht even aan Leuzia maar geen die past....
Groeten Bart

RutgerB

Citaat van: ejslootweg op februari 28, 2016, 22:34:13 PM
kan het bloemhoofdje er vreemd uit zien doordat alle zaden eruit gevallen zijn en je alleen de haren over hebt op de bodem?

Erik

Ik zou dan aan een niet bevruchte denken, want die stekels / haren zitten op de vrucht en vallen volgens mee mee af met de vruchten. Op de bloembodem van Knautia zitten geen stekels / haren (of noem je dat stroschubben bij deze familie?).

Maar ook voor een onbevruchte zijn de stekels opmerkelijk lang.

HPM

Die "Petunia" lijkt me toch echt geen (normale) tuinpetunia. Veel te hoog en stevig. Maar ik kan niet vinden wat het dan wel is.
Herman van der Meer

M.V.S

Is Browallia voor die paarse nog een optie?
Groetjes, Marc

jan pos

De blauwe lijkt ook op Nolana paradoxa, maar die heeft geloof ik liggende stengels.

Groet, Jan

Rob Koelman

Is Nicotiana nog een optie voor de tweede mysterie-plant?...
Met vriendelijke groet, Rob

jan pos

Zeker wat betreft het blad!
Nicotiana alata?

Groet, Jan

ejslootweg

die is misschien wat verraderlijk; de plant op de voorgrond met de Petunia bloemen heeft klein blad. Het grote blad hoort bij een plant die er net achter staat en wel knoppen heeft en nog geen bloemen. Dat zal inderdaad een Nicotiana zijn.

Erik
groeten, Erik

jan pos

 :duim:
De Petunia zit in de Nicotiana.

Jan

Rijswijk †

Misschien helemaal in de verkeerde hoek........? Uitgebloeid duifkruid???????

Groet, Minke.
Groet, Minke.

RutgerB

Zeker in de goede hoek, want dezelfde familie als Knautia etc., maar het blad is voor Duifkruid te grof.

Bedankt voor alle reacties.

Die Petunia/Browalia/Nolana blijft voor mij nog een onopgeloste.

Plantoon

die kelk is helemaal 'Petunia' vind ik maar ik geef toe dat de habitus nogal tabak-achtig is.
die 'knautia/cephalaria/scabiosa' is waarschijnlijk iets dat circuleert op plantenruilbeurzen.

Ans Gorter

Lijkt bijzonder sterk op Knautia dipsacifolia (Bergknautia).
Ans

Sipke Gonggrijp

Maar het blad weer niet.
Groet, Sipke.

Ans Gorter

Hebben we het over dezelfde plant? Ik heb geen blad gezien, alleen een bloemhoofdje.
Ans

Rob Koelman

Citaat van: Ans Gorter op maart 21, 2016, 18:52:08 PMHebben we het over dezelfde plant? Ik heb geen blad gezien, alleen een bloemhoofdje.

Tweede foto van de reeks toont de bladeren:

Met vriendelijke groet, Rob

Ans Gorter

Ha! We hebben het dus over 2 verschillende planten: ik heb het over die waarvan al een paar keer gezegd is dat ie op een Knautia lijkt, die plant waarvan de foto's ver onderin Rutger's  reeks staan. Ik denk dat ik dezelfde plant vorig jaar in de Cantal heb gefotografeerd ( hij is by the way goedgekeurd op observado) zie http://observado.org/foto/view/9883720 .
Of toch niet dezelffde plant?
Ans

RutgerB

De eerste post betreft 1 en dezelfde soort.

Citaat van: Ans Gorter op maart 22, 2016, 09:33:04 AM
Ik denk dat ik dezelfde plant vorig jaar in de Cantal heb gefotografeerd ( hij is by the way goedgekeurd op observado) zie http://observado.org/foto/view/9883720 .
Of toch niet dezelffde plant?
Ans

Dat zijn op het oog toch kortere stekeltjes die bovendien op de vrucht zijn ingeplant. Als ik alleen op het blad moet afgaan is er bij mij weinig twijfel over dat het een Beemdkroon is, maar die langere stekels die op de bloembodem lijken te staan zijn nog niet reproduceerbaar.

Ans Gorter

Ha, sorry: ik begin te snappen hoe het forum werkt. Ik dacht dat de latere foto's een nieuwe plant betroffen maar het ging nog steeds over de bovenste plant met pogingen om gelijkenissen te zoeken. Is het OK als ik de plant op "determination-plantes" van tela-botanica zet met de vraag of daar iemand het weet? Ans

RutgerB

Mag natuurlijk, maar ik vrees ervoor dat dezelfde discussie zich ontwikkelt met als conclusie dat het een vreemde Beemdkroon is..

Plantoon


Ans Gorter

Helaas.... ook de Fransen wisten het niet......
Ans