Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Later vond ik sterke gelijkenissen met Salvia Macellaria 'Bordeaux'.
Nou blijkt er van eerder genoemde Salvia Microphylla óok een 'Bordeaux' te bestaan...
[equivalenten ?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Ai Salvia, een onmogelijk genus (naar mijn erg beperkte ervaring), ik denk dat ik daar wel nog ergens een boek over heb. Bedankt voor de suggesties. De Amaranthaceae spec. was wel degelijk Uitstaande melde, kennelijk kan ik dat momenteel niet meer herkennen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sipke Gonggrijp

Ton Denters heeft in A'dam Salvia x jamensis gevonden. Een kruising van Salvia microphylla. Lastig want de andere ouder is volgens mij Salvia greggii. Dus dat wordt sleutelen.  ;)



Sipke Gonggrijp

De eerste Penstemon digitalis, de tweede een afwijkende Agastache?

RutgerB

Fijn! Tweede is Agastache mexicana?  Ik zal Agastache spec. adviseren. Het is aanplant.

RutgerB


Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ik ken er geen die hier op lijken, maar Solanum is een heel groot genus.

Er is vast iemand die dit zomaar herkend en dan zucht ik dat ik dat had moeten weten.

dirder

Citaat van: Sipke Gonggrijp op juli 15, 2019, 14:52:38 PM
Ton Denters heeft in A'dam Salvia x jamensis gevonden. Een kruising van Salvia microphylla. Lastig want de andere ouder is volgens mij Salvia greggii. Dus dat wordt sleutelen.  ;)

Het is inderdaad lastig want naast mycrophylla zijn er nog S. greggii en een heleboel in een onbestemde reeks 'heatwave'.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Voor de tuiniers onder jullie zal dit ongetwijfeld geen probleem zijn. Dank bij voorbaat voor eventuele hints.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

De ouwerwetse Geranium : Pelargonium Peltatum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op juli 19, 2019, 12:47:53 PMDe ouwerwetse Geranium : Pelargonium Peltatum.

Pelargonium peltatum heet formeel hanggeranium. De rechtopstaande geraniums met behaarde bladeren in bloembakken betreffen andere soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Pelargonium peltatum 'Ville de Paris' lijkt behoorlijk en staat vaak rechtop.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op juli 19, 2019, 14:11:38 PMPelargonium peltatum 'Ville de Paris' lijkt behoorlijk en staat vaak rechtop.

Het overhangen van hanggeraniums gebeurt pas als de stengels langer worden. In dit geval te testen door de plant uit te spitten en in een pot aan het balkon te hangen...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

#196
Bedankt! Even Rothmaler 5 erop losgelaten en dan kom ik ook bij peltatum (-hybriden).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Voor de zekerheid, is dit witbloeiende Luzerne? Dank bij voorbaat.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Luzerne lijkt me dat inderdaad. Je moet de plaatjes op een losse regel zetten en onder je tekst, dan verspringen ze niet.


Rien Ondersteijn

Als t dan Cirrhosa 'moet' zijn dan denk ik dat var. Balearica meer gelijkenissen vertoont met bijv t lichtgroene blad van jou.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Deze vond ik ook altijd intrigerend, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/176032012 . Stachys, maar welke? Dank bij voorbaat voor tips.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Citaat van: dirder op juli 27, 2019, 17:24:30 PM
Deze vond ik ook altijd intrigerend, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/176032012 . Stachys, maar welke? Dank bij voorbaat voor tips.
Gaaf ding! Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat dit een kruising is tussen Moerasandoorn en Wollige andoorn.  In Rothmaler 4 zie ik een kruising tussen palustris en germanica vermeld. Maar germanica zal hier niet in de buurt voorkomen.

In het verleden heb ik wel eens hele harige Moerasandoorns gezien, maar nooit zo viltig.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op juli 27, 2019, 17:24:30 PMDeze vond ik ook altijd intrigerend, https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/176032012 . Stachys, maar welke? Dank bij voorbaat voor tips.

Citaat van: Rutger Barendse op juli 27, 2019, 17:40:33 PMGaaf ding! Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat dit een kruising is tussen Moerasandoorn en Wollige andoorn.  In Rothmaler 4 zie ik een kruising tussen palustris en germanica vermeld. Maar germanica zal hier niet in de buurt voorkomen.

In het verleden heb ik wel eens hele harige Moerasandoorns gezien, maar nooit zo viltig.

Gaat het echt om viltige behaarde bladeren? Of om een flinke meeldauw-aantasting? Zie bijvoorbeeld de 'normaal' groen gekleurde bladeren linksonder op de derde foto...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Zou die op de derde foto misschien niet een 'gewone' zijn ?

Wat me wel opvalt bij deze waarneming :ik vind de bloemstengels zo ontzettend langgerekt !
Zo lang zie ik ze zelden-daarom geloof ik veel eerder in een kruising met Germanica omdat Byzantina veel en veel korter is.
Ik ken Germanica minder maar bij waarnemingen in België zie ik bij die ook vaak erg lange bloemstengels.
Misschien toch de moeite waard om Denis te vragen....?
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Dat wit ziet er in het geheel niet vlekkerig uit, ook niet op de stengels, dus ik denk dat een meeldauw wel uit te sluiten is. Ik heb een commentaar geschreven bij de waarneming.

dirder

https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/174003368 . Ziet er ook zeer ongewoon uit. Met Rothmaler 5 kom ik uit op Stachys macrantha en lijkt daar inderdaad wel wat op. Graag oordeel van derden, waarvoor alvast dank.
Groeten, Dirk Derdeyn.

e.kneepkens

Lijkt me helemaal goed/ik vergelijk met foto van G.Pils: Flowers of Turkey.  Inheems in  Oost-Turkije / Kaukasus, aangeplant in (botanische) tuinen.
met vriendelijke groet, Emanuel

RutgerB

Voor wat het waard is: Lijkt me inderdaad die soort. Kennelijk ook al beschikbaar op waarnemingen.be: https://oudeversie.waarnemingen.be/soort/view/132885

Rien Ondersteijn

Ik heb 'm in de tuin-lijkt me helemaal juist.Is een mooie rustige 'kruiper',die al lang is uitgebloeid.
Groene groe[n]tjes.Rien.