Moeilijke planten op waarnemingen.be

Gestart door RutgerB, februari 28, 2016, 12:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Citaat van: Martijn van Sluijs op oktober 05, 2021, 18:38:22 PM
Als we er hier van uit gaan dat de breedte van de vingers onderaan ongeveer 8 cm is, dan is het getoonde blad (zonder steel) centraal op foto 1 ongeveer 3,5 x 2,5 cm. Het blad is iets dichter bij de camera dan de hand, dus is in werkelijkheid iets kleiner, en de hand kan ook wel iets kleiner zijn dan die 8 cm breed bij de vingers, maar blad lijkt dan toch nog zeker wel groter dan 2 cm.

Mijn uiterste wijsvinger kootje is exact 2,8 mm .Toevallig even lang als die van de foto op mijn laptop. Het blaadje wat t dichtst op de vinger ligt is hier 1,9 .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Cotoneaster nitens is hier rondom het dorp in Egmond aan Zee vrij veel verwilderd. Die lijkt het me niet.

RutgerB

Filip schrijft bij de waarneming:

CiteerHet blad is relatief klein denk ik (tot 30 mm lang) en de plant niet al te hoog (1-3 m)?
Er is een nieuwe sleutel voor gekweekte dwergmispels (Schmidt, P. A. 2021 Zwergmispeln (Genus Cotoneaster, Rosaceae) – Annäherung an eine taxonomisch schwierige Gattung und Bestimmungstabelle für die wichtigsten Arten, S. 13-41) en daarmee sleutelt de plant dan uit als C. laxiflorus, een soort uit de groep waartoe ook C. niger behoort. Maar of het dat ook is...?
Een afbeelding van die soort in Fryer's monografie toont een bloeiwijze met hangende, langgesteelde vruchten, wat ik niet zie bij jouw plant.
Is dit overigens aangeplant of verwilderd?

We gaan er daar mee verder.. Bedankt voor de reacties.

nielseimers

Mogelijk een vorm van Cotoneaster affinis met blauwe bessen? Op Google geeft dit aardig overeenkomsten.

https://www.researchgate.net/figure/Figura-4-Cotoneaster-affinis-Puig-reig_fig3_332190024

dirder

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 06, 2021, 07:37:03 AM
Filip schrijft bij de waarneming:

CiteerHet blad is relatief klein denk ik (tot 30 mm lang) en de plant niet al te hoog (1-3 m)?
Er is een nieuwe sleutel voor gekweekte dwergmispels (Schmidt, P. A. 2021 Zwergmispeln (Genus Cotoneaster, Rosaceae) – Annäherung an eine taxonomisch schwierige Gattung und Bestimmungstabelle für die wichtigsten Arten, S. 13-41) en daarmee sleutelt de plant dan uit als C. laxiflorus, een soort uit de groep waartoe ook C. niger behoort. Maar of het dat ook is...?
Een afbeelding van die soort in Fryer's monografie toont een bloeiwijze met hangende, langgesteelde vruchten, wat ik niet zie bij jouw plant.
Is dit overigens aangeplant of verwilderd?

We gaan er daar mee verder.. Bedankt voor de reacties.

Zucht, alweer een sleutel.... terwijl we gewoon een betrouwbaar foto-overzicht nodig hebben.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/223539998/.
1 Lamsoor - Limonium vulgare
datum: 2021-08-21
locatie: Heverlee - Oost (VB)

foto's:


nielseimers

Ziet er uit als Lamsoor, mogelijk Limonium platyphyllum.

RutgerB

Zou heel goed kunnen. Ik heb het alvast zo aangepast. Hopelijk volgen er nog wat foto's.

RutgerB

De vorige had een goede afloop!

Hier een volgende:

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/219350142/.
1 Muurpeper - Sedum acre
datum: 2021-07-08
locatie: Lichtervelde (WV)

foto's:


dirder

Tuinplant? Is Sedum makinoi een optie? Die schijnt erg karakteristieke sepalen te hebben.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Een stukje heruitgelopen tuinplant dan, want de grond ziet er wat puinig uit. Helaas is van de waarnemer geen reactie te verwachten want die wil geen e-mails ontvangen.

Wat ik van Sedum makinoi vind lijken vooral de bloemen (inclusief typische kelkbladeren) inderdaad heel goed. Ik ga het maar wijzigen naar Sedum spec en goedkeuren.

RutgerB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/227947475/.
1 Wilde bertram - Achillea ptarmica
datum: 2021-10-20
locatie: Ardooie (WV)

foto's:

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Bedankt voor het meedenken. Dat had ik niet overwogen. Nu ik het nog eens bekijk moet ik ineens denken aan Genadekruid...

Pieter Stolwijk

#1034
Genadekruid lijkt me correct, hoewel ik de tandjes aan het blad nauwelijks zie, behalve rechts onderaan.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

frkvh

ik haat smu... eh amaranten

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/227933204/.

foto's:











Foto s van volwassen aanplant toegevoegd
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

nielseimers

Lijkt mij een groene vorm van Amaranthus cruentus. Die zie je niet vaak.

RutgerB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/228456062/.
1 Pioen spec. - Paeonia spec.
datum: 2021-10-28
locatie: Deurne - Rivierenhof (Groendomein provincie Antwerpen - regio Antw.) (AN)

foto's:


Sipke Gonggrijp

Doet me denlken aan Amorphalus konjac.  ;)

RutgerB

Dat is zeker 3 jaar wachten op de bloei dan  ;D ;D

Het moet toch niet gekker worden...

Rien Ondersteijn

 Op de achtergrond meen ik een huis te ontwaren ,dus een bostuin lijkt me nogal waarschijnlijk.
[bij mij heeft ie dit jaar gebloeid]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Het is een bekend park met allerlei inplantingen, maar ook wel geaccepteerde verwilderingen vanwege omvang en 'natuurlijkheid'. Ik denk op te maken dat jij het met zekerheid herkend? Ik kon zo snel geen mooi gelijkend blad vinden in google afbeeldingen en er zijn ook andere soorten te koop / in cultuur.

Datura

Plantnet geeft Amorphophallus paeonifolius als best fit (65% t.o. cognac 8%). Blad van paeonifolius vind ik ook meer lijken
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Lijkt inderdaad sterk. Als dat juist is, was Pioen toch niet zo slecht bedacht van Rens  :blink:

Rien Ondersteijn

#1044
Mijn plant is na de bloei verstorven. Weet niet of ie nog terugkomt. Het was de allereerste bloei.
Ik vind die paeonifolius ook goed lijken.Erg gevleugelde stengel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Als jullie vinden dat het dezelfde plant is als onderstaande [die achter in een pot staan , maar waarvan ik niet zeker ben of het dezelfde zijn als die in de voortuin -alles via via ] en je hebt nogal geduld, dan kan ik je de bloei over enkele jaren misschien laten zien... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Lijkt er echt heel sterk op. Maar je weet dus niet de exacte naam van die plant?

Hier nog een volgende puzzel:

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/223130354/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. zaailing, veldwaarneming
datum: 2021-08-14
locatie: Kalmthout (AN)

foto's:

Sipke Gonggrijp


RutgerB


Rien Ondersteijn

Sutera wordt ook wel s Bacopa genoemd en ik herinner me daarvan dat ie soms nogal kon kruipen etc. Maar hij is erg vorstgevoelig -kan in een warmere omgeving zelfs uitgroeien tot een verhoute struik. Als het Sutera is dan heeft ie schijnbaar deze verhoute lengte in éen seizoen bereikt.
Groene groe[n]tjes.Rien.