Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2016

Gestart door Vincent Hart, februari 26, 2016, 15:41:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Weer vijf soorten toegevoegd aan het lijstje (Grauwe Franjepoot, Bijeneter, Grote Karekiet, Nachtzwaluw en Gestreepte Strandloper).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Oenanthe

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 02, 2016, 14:17:39 PM
Citaat van: Oenanthe op mei 02, 2016, 13:58:35 PM
Dat ben ik niet met je eens. Het is niet eens duidelijk of de vogel wel in Nederland is waargenomen. En voor een goed overzicht van de jaarlijkse aankomst moet je niet kijken naar de allereerste, maar naar de aankomst van de grote massa. Of je moet je reeks beperken tot een vaste plek.
Dan heeft dit hele overzicht toch geen nut als je zo redeneert?
Nee. Maar ik laat me natuurlijk met genoegen overtuigen van mijn ongelijk.

Toen ik nog op de boerderij werkte hield ik nauwkeurig bij wanneer grutto en boerenzwaluw terugkeerden. Was makkelijk want ik kwam er elke dag. Sinds de boerderij en het bijbehorende land niet meer bestaan moet ik erop uit om mijn eerste grutto en boerenzwaluw te vinden. Aan die resultaten hecht ik wetenschappelijk geen enkele waarde. Aan mijn resultaten uit mijn boerderijtijd wel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Natuurlijk, als je een wetenschappelijk verantwoorde studie wilt, dan is dit lijstje ontoereikend. Maar dit is het lijstje zoals we het hebben afgesproken: de eerste gedocumenteerde waarneming van een bepaalde soort in Nederland. En ik wil wel verklappen dat deze nachtzwaluw in Nederland zit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Herman, Maarten, Guus,

Het enige goede fenologie onderzoek richt zich niet op de allereerste (al dan niet gedocumenteerd) maar , zoals Maarten schreef (en ik in het verleden ook deed), op andere waarnemingsaspecten.
In zijn huidige vorm (wederom los van een documentatie) is het postzegelsverzamelen, niets meer en niets minder.
Is ook niets mis mee, maar echt belangrijk is het niet en noem het dan zo.

Zal overigens ook nog een hele klus worden om met de wrn.nl dataset een echt goed fenologie onderzoek te doen. Ik deel Maartens mening dat daarvoor alleen die waarnemingen zijn van personen die zeer frequent, liefst dagelijks, hetzelfde gebied bezoeken (of op hun trekpost zitten), en letterlijk alle waarnemingen bijhouden.

Van de Gierzwaluw (en wellicht veel andere soorten) vermoed ik dat veel waarnemers alleen de eerste waarneming invoeren en de rest niet belangrijk meer vinden.
Dat geeft hele vreemde patronen die niet of nauwelijks representatief zijn voor het echte voorkomen van de soort in Nederland.

Voordeel van deze aandacht voor records is wel, zoals ik zelf onlangs mocht ondervinden, dat je op een invoerfout wordt gewezen (ik had bosrietzanger ipv bosruiter bij een begin mei waarneming staan).  dus ook hier: "ieder nadeel heb zijn voordeel".
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Aangepaste topictitel: Niet echt belangrijke meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2016

Maar ik heb ook al vaker gezegd dat het hier niet echt om fenologie gaat. En ik ben het met je een dat een echte fenologie niet goed mogelijk is.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Maar het heeft toch ook een stimulerend effect op het goed documenteren van je waarnemingen? En daarbij is het ook gewoon leuk ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Precies Jeroen. Daarnaast geeft het waarnemers (als het goed is) iets van gevoel vanaf welke datum een soort 'kan'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

En elk jaar weer opnieuw blijkt uit het kritisch volgen van de 'eerste' zomervogels dat zelfs (heel) gewone soorten (bijv. Gras/Boompieper; Fitis/Tjiftjaf; Buizerd/Wespendief) de nodige ID-problemen opleveren en niet alleen voor beginnende vogelaars .. In het geval van bijv. Boompieper neemt dat zelfs min of meer absurde vormen aan met 10-tallen foutieve meldingen in de eerste 3 weken van maart.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

Frank, die laatsten worden dan weer gebruikt in het wetenschappelijk onderzoek van Peter
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Steven Wytema

Steven Wytema



Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)