Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2016

Gestart door Vincent Hart, februari 26, 2016, 15:41:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Toegevoegd: Grasmus, Reuzenstern en Poelruiter
Verwijderd: Kleine Strandloper, Krombekstrandloper


Van beide strandlopers is dus een nieuwe eerste (denkelijk 2e helft april) welkom!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op april 08, 2016, 17:41:32 PM
Toegevoegd: Grasmus, Reuzenstern en Poelruiter
Verwijderd: Kleine Strandloper, Krombekstrandloper


Van beide strandlopers is dus een nieuwe eerste (denkelijk 2e helft april) welkom!
Maar hoe weet je nou dat die strandlopers overwinteraars zijn? Dit topic is toch eerste gedocumenteerde van 2016 ?en dat waren ze dus begrijp nu niet dat ze weggehaald zijn
August van Rijn

lupokatja

Citaat van: August op april 08, 2016, 22:29:44 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 08, 2016, 17:41:32 PM
Toegevoegd: Grasmus, Reuzenstern en Poelruiter
Verwijderd: Kleine Strandloper, Krombekstrandloper


Van beide strandlopers is dus een nieuwe eerste (denkelijk 2e helft april) welkom!
Maar hoe weet je nou dat die strandlopers overwinteraars zijn? Dit topic is toch eerste gedocumenteerde van 2016 ?en dat waren ze dus begrijp nu niet dat ze weggehaald zijn

Ik denk een misverstand, het ging Corstiaan om de Januari meldingen gok ik.

Lutzen

Vincent Hart

Het ging wel om de weggehaalde waarnemingen, ik heb Corstiaan er eerder over gesproken. Het kunnen in theorie bizar vroege trekkers zijn of vogels die in Europa overwinterd hebben i.p.v. zuidelijker. Maar gezien hoeveel 'te vroeg' beide gevallen waren valt denk ik beter te verdedigen om ze hier niet mee te nemen dan wel. Overigens waren er van Kleine dacht ik al eerdere foto's van overwinteraars dit jaar en kun je je afvragen of je die soort als regelmatige overwinteraar wel moet meenemen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op april 09, 2016, 08:51:08 AM
Het ging wel om de weggehaalde waarnemingen, ik heb Corstiaan er eerder over gesproken. Het kunnen in theorie bizar vroege trekkers zijn of vogels die in Europa overwinterd hebben i.p.v. zuidelijker. Maar gezien hoeveel 'te vroeg' beide gevallen waren valt denk ik beter te verdedigen om ze hier niet mee te nemen dan wel. Overigens waren er van Kleine dacht ik al eerdere foto's van overwinteraars dit jaar en kun je je afvragen of je die soort als regelmatige overwinteraar wel moet meenemen.
Het valt niet te verdedigen Vincent. Dus naar mijn mening zijn het gewoon de eerste van 2016 die gewoon in dit rijtje moeten staan  ;) .
August van Rijn

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op april 09, 2016, 08:51:08 AM
Het ging wel om de weggehaalde waarnemingen, ik heb Corstiaan er eerder over gesproken. Het kunnen in theorie bizar vroege trekkers zijn of vogels die in Europa overwinterd hebben i.p.v. zuidelijker. Maar gezien hoeveel 'te vroeg' beide gevallen waren valt denk ik beter te verdedigen om ze hier niet mee te nemen dan wel. Overigens waren er van Kleine dacht ik al eerdere foto's van overwinteraars dit jaar en kun je je afvragen of je die soort als regelmatige overwinteraar wel moet meenemen.

Dus de redenering is dat het mogelijk wel trekkers waren, maar dat ze niet van ver weg genoeg kwamen om mee te mogen tellen? Weet je dan zeker dat die Temmincks 4 dagen later wel de minimaal vereiste afstand heeft afgelegd? Ik denk dat je dan inderdaad beter kan besluiten om de soort niet langer in het lijstje mee te nemen...

Lützen

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Corstiaan Beeke

Citaat van: August op april 09, 2016, 10:22:21 AM
Citaat van: Vincent Hart op april 09, 2016, 08:51:08 AM
Het ging wel om de weggehaalde waarnemingen, ik heb Corstiaan er eerder over gesproken. Het kunnen in theorie bizar vroege trekkers zijn of vogels die in Europa overwinterd hebben i.p.v. zuidelijker. Maar gezien hoeveel 'te vroeg' beide gevallen waren valt denk ik beter te verdedigen om ze hier niet mee te nemen dan wel. Overigens waren er van Kleine dacht ik al eerdere foto's van overwinteraars dit jaar en kun je je afvragen of je die soort als regelmatige overwinteraar wel moet meenemen.
Het valt niet te verdedigen Vincent. Dus naar mijn mening zijn het gewoon de eerste van 2016 die gewoon in dit rijtje moeten staan  ;) .
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van interpretatie. Kleine Strandloper lijkt zeker in een zachte winter als die van 2015-2016 inderdaad 'gewoon' een schaarse overwinteraar geworden (ik heb ze dit jaar in jan-feb-mrt). Als je dit een fenolijstje wilt houden, moet je dus (1) die soort meer niet in het lijstje opnemen of (2) ergens in april gaan gokken dat een bepaalde Kleine Strandloper de eerste teruggekeerde trekkende Kleine Strandloper is. Ik denk dat optie 1 dan veel beter te verdedigen is dan optie 2. Wat Krombekstrandloper betreft ligt dat iets anders, omdat het geen gangbare overwinteraar is. Maar als je dit lijstje http://waarneming.nl/soort/feno/283 bekijkt, zie je dat de Krombekstrandloper van de Prunje een maand eerder is dan gebruikelijk. En een maand is echt veel, ook wat mij betreft zoveel dat je je serieus af kunt vragen of deze vogel wel echt naar Afrika of Azië is geweest om te overwinteren. Het moge duidelijk zijn dat ook ik in dit geval denk dat die kans niet zo groot is, waarmee deze waarneming m.i. dus ook niet in dit lijstje thuis hoort.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Vincent Hart

Opvallend: Er zijn dagelijks meerdere waarnemingen van Kleine Karekiet, sommige waarnemers melden er doodleuk 6, maar nog geen enkele documentatie... Wie strijkt met de eer?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Citaat van: Vincent Hart op april 12, 2016, 08:23:52 AM
Opvallend: Er zijn dagelijks meerdere waarnemingen van Kleine Karekiet, sommige waarnemers melden er doodleuk 6, maar nog geen enkele documentatie... Wie strijkt met de eer?
De enige kleine kar van het jaar waar eer mee te behalen valt. Ik snap het ook niet hoor  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

GertJ

Citaat van: Vincent Hart op april 12, 2016, 08:23:52 AM
Opvallend: Er zijn dagelijks meerdere waarnemingen van Kleine Karekiet, sommige waarnemers melden er doodleuk 6, maar nog geen enkele documentatie... Wie strijkt met de eer?
Ik heb een buitengewoon slechte opname op mijn telefoon, ik kan het jullie niet aandoen..
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op april 12, 2016, 09:44:01 AM
Citaat van: Vincent Hart op april 12, 2016, 08:23:52 AM

Opvallend: Er zijn dagelijks meerdere waarnemingen van Kleine Karekiet, sommige waarnemers melden er doodleuk 6, maar nog geen enkele documentatie... Wie strijkt met de eer?
Ik heb een buitengewoon slechte opname op mijn telefoon, ik kan het jullie niet aandoen..

Het is voldoende als het herkenbaar is als Kleine karekiet.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Paapje (vroegste ooit), Fluiter, Gierzwaluw en (dank Alex Bos!) Kleine Karekiet toegevoegd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Vincent Hart

Tja tussen 2 en 13 december ook niet, zou ie toen even heen en weer naar het zuiden geweest zijn denk je?  ;)
Vooropgesteld: We weten het niet natuurlijk, maar 6 maart is een uitermate vreemde datum voor aankomst van een zomergast van deze soort. Een lokale overwinteraar ligt dan veel meer voor de hand. 1 stern kan natuurlijk in een gebied zo groot als het IJsselmeer/Markermeer/randmeren prima 2 maanden zoek zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

FrankK

#140
Tja als je kiest voor subjectief
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Vincent Hart

Elke keuze die je hierin maakt is subjectief. We proberen met dit topic o.a. een beetje de vinger te leggen op vanaf wanneer een soort als teruggekeerde zomergast 'kan'. Een waarneming van een maand 'te vroeg' heeft dan of het nu een bizar vroege zomergast of een weinig waargenomen overwinteraar is nauwelijks waarde. Om dezelfde reden zijn gevallen van waarschijnlijk overwinterende kleine en krombekstrandloper hier niet (meer) opgenomen, en worden andere regelmatige overwinteraars die als zomergast vroeg terugkeren als grutto, helemaal niet opgenomen omdat het daarbij simpelweg niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen overwinteraars en vogels die begin februari uit Spanje terugkeren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

StevenGeurts

#146
ah. deze dus:

Grauwe franjepoot
Grauwe kiekendief
Grauwe klauwier
Grauwe vliegenvanger
Grote karekiet
Krombekstrandloper
Kwartel
Kwartelkoning
Morinelplevier
Nachtzwaluw
Noordse stern
Roodpootvalk
Spotvogel
Tuinfluiter
Wespendief
Wielewaal
Witvleugelstern

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Zwarte wouw en zwarte stern zij allebei al gemeld. En verder zou ik nog witvleugelstern aan dit lijstje toevoegen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

porseleinhoen is ook al gemeld. Verder klopt het lijstje wel (op de soorten van Guus na).
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)