Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2016

Gestart door Vincent Hart, februari 26, 2016, 15:41:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Vandaag kleine karekiet gezien en gehoord: http://waarneming.nl/waarneming/view/115981742
Maar er zullen er vandaag wel meer gezien worden.


Vincent Hart

Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 15:34:21 PM
Vandaag kleine karekiet gezien en gehoord: http://waarneming.nl/waarneming/view/115981742
Maar er zullen er vandaag wel meer gezien worden.
Zowel op foto als opname staan een Rietzanger.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenverburg

Kan iemand die rietzanger dan uitleggen dat-ie niet 'karre-kiet-kiet' moet gaan zitten roepen... :rolleye: Dan doe ik intussen een cursusje vogelgeluiden  :-\

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 17:07:16 PM

Kan iemand die rietzanger dan uitleggen dat-ie niet 'karre-kiet-kiet' moet gaan zitten roepen... :rolleye: Dan doe ik intussen een cursusje vogelgeluiden  :-\

Kijk dan ook in je vogelboek hoe ze er uitzien.
Herman van der Meer

jeroenverburg

Citaat van: HPM op april 02, 2016, 19:10:39 PM
Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 17:07:16 PM

Kan iemand die rietzanger dan uitleggen dat-ie niet 'karre-kiet-kiet' moet gaan zitten roepen... :rolleye: Dan doe ik intussen een cursusje vogelgeluiden  :-\

Kijk dan ook in je vogelboek hoe ze er uitzien.

Heb ik gedaan, maar met wat ik van het beestje gezien heb (zie foto) was zelfs dat niet genoeg.  Gelukkig zijn er binnenkort weer libellen...

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 21:04:35 PM
Citaat van: HPM op april 02, 2016, 19:10:39 PM
Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 17:07:16 PM

Kan iemand die rietzanger dan uitleggen dat-ie niet 'karre-kiet-kiet' moet gaan zitten roepen... :rolleye: Dan doe ik intussen een cursusje vogelgeluiden  :-\

Kijk dan ook in je vogelboek hoe ze er uitzien.

Heb ik gedaan, maar met wat ik van het beestje gezien heb (zie foto) was zelfs dat niet genoeg.  Gelukkig zijn er binnenkort weer libellen...
Binnenkort? Die zijn er toch al?  ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 21:04:35 PM
Citaat van: HPM op april 02, 2016, 19:10:39 PM
Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 17:07:16 PM

Kan iemand die rietzanger dan uitleggen dat-ie niet 'karre-kiet-kiet' moet gaan zitten roepen... :rolleye: Dan doe ik intussen een cursusje vogelgeluiden  :-\

Kijk dan ook in je vogelboek hoe ze er uitzien.

Heb ik gedaan, maar met wat ik van het beestje gezien heb (zie foto) was zelfs dat niet genoeg.  Gelukkig zijn er binnenkort weer libellen...

Ik vind dit wel een mooie illustratie van waar het in dit topic over gaat. Als het in sommige gevallen al fout gaan met een dubbele documentatie met foto en geluid, hoe vaak zal het dan fout zijn zonder documentatie?
Herman van der Meer

jeroenverburg

Dat is ook de reden dat ik zelf (zoals je begrijpt een onervaren vogelaar) bij zoveel mogelijk waarnemingen een foto bijvoeg. Bij zo'n karekiet (pardon: rietzanger) werkt het bij mij als volgt: beestje roept 'karekietkiet', ik denk, hé een karekiet. Zoek thuis de karekiet op, die lijkt erop, dus wordt ingevoerd als karekiet. Weet je beter/meer, dan check je nog een aantal soorten waarvan je weet dat die vergelijkbaar zijn qua zang en/of uiterlijk. Het punt is: als je een 'match' vindt, hoe ontdek je dan dat er nog een betere match is? Dus ik ben een fan van documenteren van waarnemingen, ook al aarzel ik soms omdat het voor de admins extra werk is.

HPM

Citaat van: jeroenverburg op april 02, 2016, 22:04:56 PM
Dat is ook de reden dat ik zelf (zoals je begrijpt een onervaren vogelaar) bij zoveel mogelijk waarnemingen een foto bijvoeg. Bij zo'n karekiet (pardon: rietzanger) werkt het bij mij als volgt: beestje roept 'karekietkiet', ik denk, hé een karekiet. Zoek thuis de karekiet op, die lijkt erop, dus wordt ingevoerd als karekiet. Weet je beter/meer, dan check je nog een aantal soorten waarvan je weet dat die vergelijkbaar zijn qua zang en/of uiterlijk. Het punt is: als je een 'match' vindt, hoe ontdek je dan dat er nog een betere match is? Dus ik ben een fan van documenteren van waarnemingen, ook al aarzel ik soms omdat het voor de admins extra werk is.

De zang van Kleine karekiet en Rietzanger is heel verschillend, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor een beginner toch lastig is. Maar op het uiterlijk moet het toch niet moeilijk zijn, ook niet met die foto van jou. Ook als je in je vogelboek niet verder kijkt dan Kleine karekiet moet het toch al gauw duidelijk zijn dat er iets niet klopt.
Herman van der Meer

jeroenverburg

Achteraf gezien wel, maar ik was meer op zoek naar bevestiging (van de zang) dan naar weerlegging, en dan heb je weinig nodig. In een grijs verleden heb ik wel eens geleerd dat dat niet de juiste manier is, en dat is hier weer eens geïllustreerd.

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ellen64

#105
Ik heb gisteren een Zwarte Roodstaart in mijn tuin gezien,maar ik heb geen idee hoe ik die waarneming hier kan vastleggen...Steeds als ik inlog zie ik dat mijn gebruikersnaam niet bestaat...:-(

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Bedankt Jacob, Marc, Henri, Garry & Jeroen, de diverse meldingen zijn weer bijgewerkt in de tabel!  :duim:
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Herman van der Meer


Robertmeer

Boomvalk, Braamsluiper en Porseleinhoen toegevoegd aan de lijst.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Corstiaan Beeke

Poelruiter http://waarneming.nl/waarneming/view/116189117 Ik heb wel serieuze vraagtekens bij bijvoorbeeld de opgenomen Krombek- en Kleine Strandloper in dit fenologielijstje. Ik zou het in beide gevallen eerder een vermoedelijke overwinteraar noemen.


frankneijts

#119
En de eerste gedocumenteerde Grasmus: http://waarneming.nl/waarneming/view/116217544 .. 8)
(Evenaring vroegste-ooit-met-bewijs: http://waarneming.nl/waarneming/view/53257275)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'